סונובה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סונובה
נתונים כלליים
תקופת הפעילות 1947–הווה (כ־77 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה Stäfa עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצרים עיקריים מכשיר שמיעה עריכת הנתון בוויקינתונים
 
www.sonova.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סונובה, רשמית ״סונובה החזקות״ (באנגלית; Sonova Holding AG, הייתה ידועה בשם Phonak Holding AG עד 1 באוגוסט 2007) היא קבוצת חברות שווייצרית בינלאומית שבסיסה בעיר סטפה, המתמחה במתן פתרונות שמיעה (מכשירי שמיעה, שתלי שבלול, תקשורת אלחוטית).

קבוצת סונובה פועלת באמצעות מותגי הליבה העסקיים שלה Phonak, Unitron, Hansaton, Advanced Bionics, AudioNova ו-Sennheiser. זהו אחד הספקים הגדולים ביותר בתחום ברחבי העולם. הקבוצה והמותגים שלה מחזיקים ב-24% משוק מכשירי השמיעה העולמי במכירות. מ-11 בספטמבר 2022, סונובה מהווה מרכיב במדד השוק השווייצרי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקבוצה החלה כחברה בשם AG für Elektroakustik שבסיסה בציריך ונוסדה ב-1947 על ידי ארנסט ריהס שרכש את רוב המניות ב-1965 ושינה את שמה של חברת Phonak AG ב-1977. שני בניו, הנס-אואלי ואנדי ריהס, המשיכו גם הם להצטרף לחברה, יחד עם בדה דיתלם; לאחר מותו של ארנסט ריהס, שני הבנים השתלטו על מניותיו ואילו בדה דיתלם הפך לבעל מניות בשווי זכויות.

חברת Phonak Holding AG נוסדה בשנת 1985 כחברת אחזקות עבור קבוצת Phonak. החברה הונפקה בבורסת SWX Swiss ב-1994 ושמה שונה ל-Sonova Holding AG ב-1 באוגוסט 2007, אם כי שינוי זה חל רק על חברת האחזקות ובחלקים של חברות הבנות; שמות המותגים לא הושפעו.

החברה מיוצגת בישראל על ידי חברת שטיינר, המכונה סונובה ישראל.

תחומי פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סונובה מפתחת ומשווקת בעיקר מכשירי שמיעה, שתלי שבלול ומכשירי תקשורת אלחוטיים התואמים למכשירי השמיעה שלהם. הקבוצה מורכבת מיותר מ-30 חברות מרכיבות. מתקני המחקר שלה ממוקמים בשווייץ, קנדה וארצות הברית, עם מפעלי ייצור בשווייץ, סין ובווייטנאם. ההפצה מטופלת על ידי הרשת הסיטונאית הפנימית שלה ושותפי מכירות עצמאיים. הקבוצה מחזיקה גם בחנויות קמעונאיות במדינות נבחרות.

רכישות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנובמבר 2009, הודיעה סונובה על השתלטות על חברת Advanced Bionics Corporation, חברה שבסיסה בקליפורניה המתמחה בפיתוח וייצור שתלי שבלול. הרכישה הושלמה בהצלחה בינואר 2010.

במרץ 2015, סונובה הודיעה על השתלטות על Hansaton Akustik GmbH, חברה משפחתית של ייצור מכשירי שמיעה מהמבורג. הרכישה הושלמה בהצלחה באפריל 2015.

במאי 2016, החברה הודיעה על הסכם לרכישת AudioNova International B.V., אחת מחנויות מכשירי השמיעה הגדולות באירופה והשלימה בהצלחה את רכישת AudioNova בספטמבר 2016. השילוב של AudioNova וסונובה יוצר את אחת מהרשתות הקמעונאויות הגדולות ביותר של מכשירי שמיעה באירופה.

מותגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברה פועלת באמצעות מותגי הליבה העסקיים שלה:

פונאק[עריכת קוד מקור | עריכה]

פונאק (Phonak) מייצרת מגוון רחב של מכשירי שמיעה דיגיטליים ומערכות תקשורת אלחוטיות משולבות. לאחר המיזוג של Advanced Bionics לתוך סונובה, פונאק החלה לפתח טכנולוגיה אלחוטית עבור שתלי השבלול של Advanced Bionics; במיוחד את מקלטי Roger שמתחברים למעבדי דיבור של שתל השבלול. בשנת 2016 השיקה פונאק את מכשיר השמיעה הנטען הראשון שלהם, שלא מצריך סוללות. ב־2022 חשפה גם את מכשיר השמעה הראשון שעמיד למים.

יוניטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוניטרון (Unitron) היא יצרנית מכשירי שמיעה שנוסדה בשנת 1964 בניופאונדלנד, קנדה. כיום היא פועלת ביותר מ-70 מדינות ומרכזה בקיצ'נר, אונטריו, קנדה.

מעבד קול מדגם Advanced Bionics Harmony משנת 2006.
מעבד קול מדגם Naída המותאם למיקרופון T-Mic, מ-2015.

סנהייזר[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת סנהייזר (רשמית Sennheiser Consumer Business), היא יצרנית מוצרי אלקטרוניקה המתמחה באודיו. סנהייזר הודיעה שהם מחפשים למכור את עסק הצרכנות שלהם לקונה מוכן להתמקד בעסק המקצועי. ב-7 במאי 2021 הוכרז כי סונובה תרכוש את העסק תמורת סכום לא ידוע. הרכישה הושלמה בתחילת 2022. המותג הפך לחלק ממחלקת ה-Consumer Hearing של סונובה. על פי ההערכות, כ-600 עובדים היו מעורבים במעבר החברה לידיה של סונובה.

Advanced Bionics[עריכת קוד מקור | עריכה]

Advanced Bionics נוסדה בשנת 1993 והיא חברה בת של קבוצת סונובה מאז 2009. Advanced Bionics מפתחת טכנולוגיה של שתלי שבלול שנועדה לסייע לילדים ומבוגרים עם אובדן שמיעה עמוק לקבל גישה רבה יותר לקול. עם הרכישה על ידי סונובה, Advanced Bionics החלה לשלב את טכנולוגיית פונאק במעבדי הדיבור שלה, החל מסדרת Naida. יחד עם מעבדי קול, החברה משתמשת בטכנולוגיה של פונאק להזרמת בלוטות', התקשרות קלה EasyCall ומערכות FM, באמצעות Telecoil.

בשנת 2016, המתחרים העיקריים של Advanced Bionics היו MED-EL וחברת Cochlear Limited בשוק שתלי השבלול, שבו שתי החברות הללו החזיקו בסביבות 67% מנתח השוק; בשנת 2022 איבדה Advanced Bionics ‏5% מנתח השוק ל-Cochlear Limited ול-Med-EL עקב סיפור ריקול השתלים.

בשנת 2020, החברה הוציאה את מעבד הקול הראשון בעולם לשתל שבלול במיוחד לילדים. מעבד ה-Sky CI M משתמש בפלטפורמת Marvel של פונאק ויש לו טכנולוגיה מובנית של מכשיר ה-Phonak Roger.

ריקול של שתלי שבלול[עריכת קוד מקור | עריכה]

פציעות HiRes90k[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנובמבר 2010, Advanced Bionics קראה לריקול של שתלי HiRes 90K שלה לאחר שמושתלים רבים, כולל ילדים, חוו תקלות כואבות שגרמו להתחשמלות, עוויתות והקאות. בפרשת Sadler v. Advanced Bionics, נמצא שהחברה התרשלה ונאלצה לשלם פיצויים וכן עבור הטיפול הרפואי הדרוש למושל המכשיר הפגום, אך החברה הודיעה כי תערער על נימוקי הפיצויים העונשיים הגבוהים מדי. שנים לפני שחולים חוו כשלים כה דרסטיים במכשירים, החברה הוזהרה שוב ושוב מפני בעיות בשתל HiRes90k מאז 2004. למעלה מ-4,000 מכשירים הוזכרו בפרשה, מתוכם 1,000 היו תקולים.

בעיה באיכות אולטרה 3D[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2020, Advanced bionics נאלצה לקרוא לריקול של שתלי Ultra 3D שלה עקב ביצועים גרועים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סונובה בוויקישיתוף