שיחה:אופרטור התנע

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני שנה מאת Politheory1983 בנושא משתמש:Saroad/אופרטור התנע

משתמש:Saroad/אופרטור התנע[עריכת קוד מקור]

הועבר מהדף ויקיפדיה:העברת דפי טיוטה

מצב טיפול: הועבר

שלום רב.

בהמשך לעבודתי על הערך של אופרטור המיקום כתבתי ערך מקביל עבור אופרטור התנע. השתדלתי להפיק לקחים מהעבודה על הערך הקודם ולכתוב ערך מקיף, איכותי ומגובה ע"י מקורות מהימנים.

אם ישנה כל בעיה עם הערך, אם מבחינת התוכן או הניסוח, אשמח כמובן לתקן. -- Saroad - שיחה 19:06, 2 במרץ 2023 (IST)תגובה

שוב אתייג את נדב ס, Tshuva, hagay1000, רמי (ידע בסיסי), eman, Eyalweyalw, משה פרידמן, בנצי, E L Yekutiel, saroad, שלום אוריבעלי הידע בפיזיקה. פוליתיאורי - שיחה 21:42, 2 במרץ 2023 (IST)תגובה
שלום,
כפי שכתבתי בפעם שעברה: למרות שיש לי רקע בפיזיקה, אני עורך יחסית טרי בויקיפדיה, והייתי ממתין לשמוע גם את דעתם של עורכים ותיקים יותר עם רקע בפיזיקה, שלהם עין חדה יותר לגבי מה נדרש מערך טוב באופן כללי.
בדיעבד טוב שכך נהגנו בפעם שעברה, כי נדב ס אכן העיר הערות שעזרו לשפר את הערך ההוא, וגם אני למדתי מהן.
אחרי ההקדמה הזו, לדעתי הערך ברמה טובה כדי לעבור למרחב הערכים (כמו בערך הקודם, גם פה יש שינויים קטנים שהייתי מציע אבל אפשר בהחלט לדון בהם שם), עם הסתייגות אחת שיש לי, בנושא מינוח, והייתי שמח לשמוע ספציפית עליה חוות דעת נוספת.
אני לא מרגיש בנוח עם האמירה שהאופרטור מבצע את המדידה, או מתאר אותה. בפעם שעברה שכתבתי את זה (בהערות שלי על אופרטור המיקום), כותב הערך העדיף לדבוק בניסוח המקורי, ואני לא התעקשתי, בעיקר כי לא הבנתי מה בדיוק מציק לי לגבי זה. אנסה להסביר שוב עכשיו, אחרי שעשיתי סדר במחשבות שלי, ואשמח לחוות דעת נוספת מנדב ס, Tshuva, hagay1000, רמי (ידע בסיסי), eman, Eyalweyalw, משה פרידמן, בנצי, E L Yekutiel, saroad, שלום אוריבעלי הידע בפיזיקה.
כשקוראים שלא לגמרי סגורים על ההגדרות (מה שלדעתי מתאר הרבה מהקוראים שיגיעו לדף הזה) רואים ניסוח כמו "להשתמש באופרטור המיקום כדי לבצע מדידה של המיקום" או "האופרטור מתאר מדידה של התנע", הם עלולים להתבלבל ולחשוב שהפעלת האופרטור על פונקציית הגל, היא במובן כלשהו התיאור של המדידה של הגודל המדיד.
הקשר של האופרטור לפעולת המדידה הוא כמובן פחות ישיר; בהמשך הערך אכן מתואר כיצד לחשב את ערך התצפית עבור תוצאות המדידה האפשריות ע"י הסכום/אינטגרל המתאים, בעזרת האופרטור. אבל חישוב ערך התצפית הוא לא ביצוע מדידה; הוא חישוב של ממוצע משוקלל של התוצאות האפשריות של ביצוע מדידה. מדידה ע"פ תורת הקוונטים גורמת לפונקציית הגל לקרוס לאחד המצבים העצמיים של האופרטור, בהסתברות ששווה למקדם של אותו מצב עצמי בפירוק של פונקציית הגל לבסיס המצבים העצמיים של האופרטור. הפעלת האופרטור, כאופרטור, על פונקציית הגל, איננה המדידה.
מהסיבה הזו אני חושש שניסוחים כמו "האופרטור מתאר את המדידה" או "מבצע את המדידה" הם ניסוחים מבלבלים ולא מדויקים. הניסוח המקובל (ע"פ מה שאני מכיר) הוא שהאופרטור "מתאים לגודל המדיד" או "מייצג את הגודל המדיד" (לדוגמה: "אופרטור התנע הוא האופרטור שמייצג את הגודל המדיד של התנע", וכד').
אם יש מישהו נוסף שמעדיף את הניסוח הקיים וסובר שאין איתו בעיה, אז אני מושך את ההתנגדות שלי, ושיישאר כך. אחרת, הייתי ממליץ לשנות אותו בשני הערכים.
עד כאן הבקשה שלי להתייעצות עם בעלי הידע. יש עוד נקודה אחת קטנה, שאני מביא לתשומת לב כותב הערך, ולשיקולו: משהו שלא מוזכר בערך הוא הקשר בין האופרטור ובין המצבים אליהם מדידה יכולה להטיל את פונקציית הגל. לא בטוח שצריך להרחיב על זה (יש תיאור טוב בערך הפוסטולטים של תורת הקוונטים, בפרק "גדלים מדידים", תת פרק "מדידה"), אבל אולי כדאי לפחות להזכיר את זה בקצרה (כלומר, בשום מקום לא כתוב - אלא אם פספסתי - שבמדידה של התנע, הפונקציה קורסת לאחד המצבים העצמיים של אופרטור התנע).
פרט לשתי הנקודות האלה (שכתבתי על אחת מהן באריכות, אבל שתיהן נקודות קטנות), הערך נראה לי ברמה טובה מאוד, גם מהבחינות שנדב העיר עליהן בערך הקודם, עד כמה שאני רואה. מזכיר שוב שלמרות שיש לי נסיון בפיזיקה, אין לי הרבה נסיון כעורך בויקיפדיה (שלא לדבר על כתיבת ערכים חדשים; אם הייתי כותב את הערך הזה בעצמי, אחרים היו מצביעים על הרבה יותר "חורים" ובעיות ממה שהצבעתי אני כאן...), ומי שבוחר לסמוך על השיפוט שלי עושה זאת על אחריותו. :)
פורים שמח, E L Yekutiel - שיחה 11:33, 8 במרץ 2023 (IST)תגובה
היי @E L Yekutiel. שוב, תודה על הזמן שהקדשת על-מנת לעבור על הערך ולהעיר את הערותיך. אני מעריך זאת מאוד!
באשר להערה הראשונה, אני מבין עתה הרבה יותר למה אתה מתכוון. שיניתי בערך את הניסוח כפי שביקשת. אם זאת, הייתי רוצה לחכות לחוות דעתם של עורכים נוספים לפני שאני מבצע את השינוי גם בערך על אופרטור המיקום, מהסיבה הפשוטה שנראה שגם אתה קצת חלוק בדעתך בנושא. אם אחרים יסכימו איתך, אבצע את השינוי גם שם.
באשר להערה השניה, אני פחות מרגיש שהחלק הזה חסר, אבל לא מזיק להוסיף אותו. בכל אופן, הוספתי אותו לפסקת הפתיחה :).
שוב, תודה על הזמן וההשקעה במתן הפידבק על הערך. לא מובן מאליו.
פורים שמח! Saroad - שיחה 22:29, 8 במרץ 2023 (IST)תגובה
שלום, בשמחה רבה! הרבה יותר קל להעיר הערות על מה שמישהו אחר כתב, מאשר לכתוב בעצמך ולהעמיד את זה לביקורת עמיתים. אז התודה מגיעה בעיקר לך...
לגופו של עניין: לגבי ההערה הראשונה שלי, אין לי כבר ספקות ברגע שניסחתי אותה במילים, כך שאם היא נכונה לערך הזה היא נכונה גם לערך הקודם. אם אתה מעוניין, לא אכפת לי להיות זה שמכניס אותה לשם, כמובן שבכפוף להסכמה שלך; בכל אופן אני לא יודע אם נגיע כאן להכרעה בנושא, כלומר אם מישהו נוסף מבעלי הידע יספיק להגיב לפני ההעברה למרחב הערכים. לגבי ההערה השניה, היא פחות עקרונית, אין בעיה.
בכל אופן מכיוון שמה שהערתי כבר הוכנס לערך הזה, ואם סומכים על השיפוט שלי, אז אני לא רואה שום סיבה שלא להעביר את הערך למרחב הערכים. כפי שכתבתי קודם יש לי כמה הערות קטנות אבל בהחלט אפשר לדון בהן שם, הן לא שייכות לדיון לגבי ההעברה ולא צריכות לעכב אותה.
שבת שלום, E L Yekutiel - שיחה 07:49, 10 במרץ 2023 (IST)תגובה
שכחתי לתייג את @Politheory1983 (אם כי אולי כבר ראית את התגובה ואתה ממתין למישהו נוסף... מתייג ליתר ביטחון).
כמו כן שמתי לב שמשהו מוזר קרה לתבנית בעלי הידע בפיזיקה: נראה שהיא שוברת את השורה שבה מציבים אותה (אבל אולי רק אם זה בפיסקה עם הזחה). פתאום שמתי לב שנשברו השורות שהכילו אותה מוקדם יותר בדיון הזה. E L Yekutiel - שיחה 15:06, 12 במרץ 2023 (IST)תגובה
E L Yekutiel, העברתי, תודה! הבעיה בתבנית בעלי הידע תוקנה.פוליתיאורי - שיחה 17:27, 12 במרץ 2023 (IST)תגובה

סוף העברה