שיחה:המודל של קאס

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אישור[עריכת קוד מקור]

בשורות משמחות! פניתי וקיבלתי בכתב את אישורו של מר גיא שילה [1] לפרסם במלואו בויקיפדיה את מאמרו:"גיבוש הזהות הלסבית/ההומוסקסואלית - המודל של Cass" , ואת הסכמתו לעיבוד המאמר לערך אנציקלופדי. המאמר עצמו מופיע באתר המאמרים באינטרנט של עמותת חוש"ן.
בהמשך אתחיל לעבד את המאמר לערך אנציקלופדי. אנו מודים למר שילה על הסכמתו הנדיבה להפצת הידע בוויקיפדיה. דני ‏Danny-w20:38, 21 באפריל 2007 (IDT)תגובה

ביקורת על המודל[עריכת קוד מקור]

קיימת גם ביקורת כלפי המודל. יש להשלים את הפיסקה. The Cass model#Criticisms of the modelDanny-w09:46, 8 ביוני 2007 (IDT)תגובה

הערות - העברה[עריכת קוד מקור]

(העברה משיחת משתמש:Danny-w#המודל של קאס)
היי דני, ראיתי כעת לראשונה את הערך, והוא מעניין מאוד, תודה על כתיבתו. רציתי לבקש ממך להרחיב אותו, אם תוכל, בהתייחסות לזמנים בתהליך. רצוי לציין אומדנים או לפחות תחומים גסים - באיזה גיל מתחילים להרגיש, כמה שנים עשוי לקחת מעבר משלב אחד לזה שאחריו, כמה שנים עשוי כלל התהליך לקחת, האם כל להט"ב עובר את כל השלבים או שחלק נעצרים באמצע איפשהוא? בנוסף, כדאי להוסיף אסמכתה לקביעה בפתיחת הערך שלפיה זהו מודל מקובל בקרב החוקרים בתחום, למשל ציטוטים של הפרסום המקורי. נושא אחר שדורש לדעתי הבהרה בערך הוא "המשולש המגדרי" שלא ברור מיהם קודקודיו - אם הבנתי נכון, מצוינים בערך רק שניים, לא שלושה. תודה, ‏odedee שיחה 19:11, 2 בספטמבר 2008 (IDT)תגובה

-

תשובות:
א. במשולש המגדרי נכללים:
|מין ביולוגי|,
|מגדר|,
|נטיה מינית|.
אלו הן שלוש צלעות במשולש חברתי כפוי, משולש שהחברה השמרנית מקבלת את הקשר בין צלעותיו כדבר מובן מאליו ולעתים קרובות כדרך ה"לגיטימית" היחידה. ‏Danny-w20:19, 2 בספטמבר 2008 (IDT)תגובה

ב. ובעניין המודל של קאס -
- באיזה גיל מתחילים להרגיש? תלוי על איזו צלע במשולש המגדרי אתה מסתכל. מי שנולד עם נזילות באבחנת המין הביולוגי, סביר שירגיש שונה מגיל אפס.
מי שמינו הביולוגי דווקא ברור אך יש אצלו נזילות במגדר - יתחיל להרגיש שונה עוד לפני גיל 6, מכיוון שהגדרות המגדר הנוקשות קיימות כבר בגיל הרך. הוא ירצה לשחק עם הברבי הוורודה, אך הגננת תתקע לו באסרטיביות משאית ומנוף ביד ותתן את בובת הברבי לילדה שלידו. הוא אולי ירצה לשחק עם חברותיו בבית הבובות של אחת מהן, אך יזכה ללחץ חברתי נוקשה (גם מצד הילדים בשכונה) לשחק כדורגל בחצר עם ילדי השכנים. וללעג אם לא יעמוד בציפיות המגדריות.
והרוב, שמינם הביולוגי ברור, וגם תפקידי המגדר שלהם ברורים, ורק בנטייה המינית הם אינם נמשכים "לְמָה שצריך" - יתחילו להרגיש שונים בגיל שבו מתחילים להימשך למין השני. ועדיין ייקח זמן עד שיבינו במה בדיוק הם שונים, ושמדובר בשוני אמיתי ולא בעיכוב קל (הרי גם אצל הסטרייטים לא כולם מתחילים לחשוב על ציצים בדיוק בגיל 13 ויום). ...וייקח עוד זמן עד שהם יבינו שהשוני הזה - אותו הם מדחיקים, אותו שוני שהוא הסוד הענק, השמוּר - אינו הופך אותם לבלתי שפויים, שהם ממש לא לבד בעולם הקר, ושיש עוד רבים כמוהם.

כמה זמן עשוי לקחת התהליך?
תלוי. שנה? שנתיים? 9 שנים עד השחרור מהצבא שבהן החייל הדחיק כל מחשבה "שונה" על מיניות? 17 שנה עד אחרי התואר השני? ולפעמים גם 40 שנה, עד שהאישה לה הוא נשוי שלא באושר, מחליטה שזה לא זה - לחיות בחיי נישואין עם בעל שאינו מעוניין בסקס איתה, וששוכב איתה אולי רק פעם בשנתיים, ושנכנס להיסטריה נוראה באותן שתי פעמים בהן הביטה בטעות לכיוון המחשב האישי שלו.
בשונה מתיאורטיקאנים התפתחותיים כדוגמת פייאז'ה או פרויד, ובדומה יותר לתיאורטיקאנים הומניסטיים כדוגמת אריקסון - השלבים של קאס אינם מוקצבים בזמן. אדם יכול להשאר בארון כל חייו ; ולחילופין יכול לצאת מהארון ולחיות כהומו גאה ומוצהר בגיל 16. ושניהם "בסדר". אין שיפוטיות. אין הקצבת זמנים. להיפך - קאס מדגישה שהאדם יעבור לשלב הבא רק אם בשלב הנוכחי יחוש בחוסר נוחות בולט שיקשה עליו. כך שאדם שחי בחברה שמרנית / דתית, לדוגמה, ותחושת החוסר נוחות שלו אינם גוברים על אמונתו באל או על החשש מאיסורים חברתים - יוכל גם להשאר בארון (ולהפגש לפעמים בעיר זרה עם בחורים חמודים, בלי שאף אחד יידע). ללא שיפוטיות, ללא קביעה מה "נכון" ומה "לא".
המודל של קאס נכתב בשנות השבעים, בהן נחשבה הומוסקסואליות כדבר שרחוק מלהיות נורמטיבי. ולמרות שחלפו 40 שנה - המודל של קאס עדיין רלוונטי - היום כתמיד. ...ונדמה לי שזה אומר עליו משהו טוב... .
אני מקווה שעניתי
דני. ‏Danny-w20:19, 2 בספטמבר 2008 (IDT)תגובה

תודה. מה שהתכוונתי הוא שהתשובות שייכות בגוף הערך... ‏odedee שיחה 20:59, 2 בספטמבר 2008 (IDT)תגובה
מכיוון שלא אוכל להתחייב שאגיע לכך בהקדם - החומר מועבר לדף השיחה של הערך, לטובת הוויקיפדים המעוניינים להרחיבו. ‏Danny-w10:44, 5 בספטמבר 2008 (IDT)תגובה

"הנקודה בה עדיין תופס האדם את עצמו כהטרוסקסואל"--צריך להתחיל מהפכה, שתביא לכך שכל אדם שחוולד ידע שכל האפשרויות פתוחות. מעניין אם השאיפות ה"ראשיתיות"(ראשונות,ראשוניות) של כל אדם מילדותו יכולים להכתב לפי מודלי החיקוי, כמו גיבורי דיסני השמרנית. ודאי חברי להטב רבים היו רוצים שחופקו סרטי קולנוע לילדים המציגים סצנות עם ריקודי זוגות שבהם כל דמות רוקדת לא בהכרח עם מי שלבוש בצבע נגדי, בחליפה או שמלה.


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 03:43, 4 במאי 2013 (IDT)תגובה


קישור שבור 2[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 03:43, 4 במאי 2013 (IDT)תגובה


קישור שבור 3[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 20:12, 14 במאי 2013 (IDT)תגובה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר במודל של קאס שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 12:14, 12 בנובמבר 2022 (IST)תגובה