שיחה:יהודה קולודצקי

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 4 חודשים מאת Dov elyada בנושא חד צדדי ומוטה

הוספתי שני פרקים בערך הזה על משנתו החינוכית וכינויו של הרב. פרקים אלו נמחקו. לדעתי יש להם חשיבות. גם אם לדעת מישהו יש לסגנן אותם באופן שונה כדי שיעשה זאת אך שישאיר אותם.

תיקנתי ומחקתי את האמור שהרב גדליה נדל היה תלמיד של הרב קולודצקי, מן הסיבה הפשוטה: הרב נדל אמנם למד בישיבת "הישוב החדש", אבל זאת בטרם עידן הרב קולודצקי. הישיבה מיועדת לגילאי תיכון והרב נדל היה בן 18 כשהרב קולודצקי רק הגיע לארץ (ורק מאוחר יותר החל ללמד בישיבה, לראשות הישיבה התמנה עוד שנים אחר כך).

לשמור על ויקיפדיה נקייה[עריכת קוד מקור]

יש לשמור על ויקיפדיה נקייה מהבלים. לציין את 'ייחוסו' של הרב שולביץ, חתנו של הרב קולדצקי, כאביו של "הבחור חצקל שולביץ", מדרדר את הערך הרציני על הרב קולודצקי וישיבת היישוב החדש למקום לא ראוי. גרש - שיחה 18:55, 17 במאי 2010 (IDT)תגובה

הוספה לערך[עריכת קוד מקור]

ראוי לציין שמי שחיבר את הספר "זכרון ליהודה" לעילוי נשמת הרב הוא מחשובי תלמידיו ששמו הרה"ג דניאל אברהם ישגר שליט"א.

לעילוי נשמת הרה"ג יהודה קולודצקי זצוקלל"ה[עריכת קוד מקור]

לעילוי נשמת הרב נכתב ספר זכרון בשם "זכרון ליהודה" בענין עוסק במצוה פטור מן המצוה על ידי אחד מחשובי תלמידיו הרה"ג דניאל אברהם ישגר שליט"א.

חד צדדי ומוטה[עריכת קוד מקור]

הערך הוא חד צדדי. אמנם נאמר "אחרי מות קדושים אמור", אך ערך אנציקלופדי חייב לציין לא רק את הטוב אלא גם את הטוב-פחות. קורבנותיו, לאו דוקא "זוטות" ו"עצלים", שנדחו על ידו מדרך התורה, אינם יכולים להסכים בשוויון נפש עם תוכן ערך זה. 89.139.190.128 15:51, 14 בספטמבר 2011 (IDT)תגובה

בפרק "משנתו החינוכית" יש לא מעט ביקורת, בדרך כלל מרומזת, על נוקשות יתר. אחת הבעיות היא שאין אף מקור ממשי לכל המידע בפרק. אם תמצא מקורות המתארים את שיטתו (לטוב ולרע) כגון ספרי זכרונות של תלמידים וכד', אפשר יהיה לבסס ערך מדוייק ונייטרלי יותר. ‏DGtal16:07, 14 בספטמבר 2011 (IDT)תגובה
קיימת קישורית בערך "ישיבת הישוב החדש" לקובץ ביקורתי כזה, אם כי הוא אינו ברמה היסטוריוגרפית. אני מסתמך על ניסיוני האישי הטראומטי, מלפני שנים רבות, שגם הוא אינו אוביקטיבי, כמובן. היה מעניין לסקור ולראיין את כלל תלמידי קולודצקי בסקר מדעי מעמיק ולאזן את הערך באמצעות דעתם הסטטיסטית. אולם מסופקני אם המחבר ירצה להשקיע את המאמץ הדרוש לכך.
במחשבה נוספת, לא כל אדם השנוי במחלוקת חייב שיהיה לו ערך בויקיפדיה.
אין בהכרח "מחבר" אחד לערך, בטח לא לרוב הערכים הנפיצים למיניהם. כיוון שאנחנו נמנעים מלהתבסס על מחקר מקורי, אין לנו אלא מה שעינינו רואות, וזה כאמור לא הרבה. אולי מישהו יכתוב על זה מתישהו. בינתיים אין הרבה מה לעשות, מלבד ניסוח מחדש של אמירות מוטות לכאן או לכאן. ‏DGtal23:57, 14 בספטמבר 2011 (IDT)תגובה
אני יכול להעיד כמקור ראשון על שנת שהותי באותה ישיבה (1956-7) ועל יחסו של אותו ר"מ אל תלמידיו הפחות-מצליחים. הוא נהג לבודד אותם חברתית באמצעות הסתה נגדם, גם בקרב התלמידים וגם בקרב המורים. במקום להשתדל לקרבם, לברר את סיבות אי-הצלחתם ולנקוט בפעולות תיקון ברוח "חנוך לנער על פי דרכו" הוא הרחיק אותם בבוז וטיפח את יהירות עמיתיהם כלפיהם. על שם הנבחרים-לשלילה מביניהם הוא נהג לטבוע מונח, "איזם": התנהגות שלא היתה לרוחו היתה נקראת "...איזם", על שם התלמיד שנקבע כאב-טיפוס שלה. ואין להבין מכך שבקרב תלמידיו המוצלחים הוא כן היה נערץ---במצבים חברתיים מסויימים, בחבורה והרחק מאחרי גבו, היה המרצע יוצא גם מן השק שלהם וביקורתם כלפי אישיותו ודרכו הרודנית התבטאה בפיהם בכינוי המתחרז לשמו: הגרף פוטוצקי.
בזמן שהורי היו בטוחים שאני נמצא בפנימיה מהוגנת, בה כל צרכיו החומריים והרגשיים של בן ה-14 זוכים לטיפול אחראי ואנושי, הייתי למעשה "זרוק" ומשוטט בחוצות תל אביב, ללא השגחה וללא מסגרת חינוכית אמיתית. הוא היה אחד האחראים העיקריים, אם לא העיקרי שבהם, לכך שבגיל 15 כבר הפכתי לכופר-בעיקר ושונא הדת וכל הקשור בה. וידוע לי על עוד כמה מבוגריו לגביהם שיטותיו נכשלו והשיגו את ההפך מכוונתו. כמו שנאמר, "ולא הקפדן מלמד". Dov elyada - שיחה 11:22, 20 בדצמבר 2023 (IST)תגובה


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 03:28, 15 במאי 2013 (IDT)תגובה

נמחק, אתר הצופה נסגר.Uziel302 - שיחה 18:01, 27 בספטמבר 2013 (IDT)תגובה

קישור שבור 2[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 03:28, 15 במאי 2013 (IDT)תגובה

נמחק, אתר הצופה נסגר.Uziel302 - שיחה 18:01, 27 בספטמבר 2013 (IDT)תגובה

ה"משגיחים"[עריכת קוד מקור]

מוזר בעיני שהערך משתמש במושג "משגיחים". ביישוב מעולם לא קראו להם כך. רשמית הם נקראו מדריכים. בפועל קראו להם בשמם, או בכינוי (הלא-מחמיא) "שטינקר", כינוי שגם רביל עצמו השתמש בו (כן!).

דברי הרב לאו[עריכת קוד מקור]

זכור לי שבעבר בציטוט מהרב לאו היה כתוב ש"יראת התלמידים ממנו היתה מן המפורסמות".

האם במהלך שכתוב ההיסטוריה הבולט כ"כ בערך זה, מישהו דאג למחוק גם את חצי-המפשט הנ"ל?