שיחה:מלחינים קלאסיים/ארכיון 1

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 16 שנים מאת נוי בנושא תגידו

דף זה הוא דף ארכיון של דיון או הצבעה שהסתיימו. את המשך הדיון יש לקיים בדף השיחה של הערך או הנושא הנידון. אין לערוך דף זה.

לראש הדף
לתחתית הדף

לגבי רשימת מלחינים מפורסמים:
אני נוטל על עצמי הכנת הרשימה.
ישנם מאות ואלפי מלחינים אולם הדגש הוא על מלחינים מפורסמים בלבד.
יש מקום לערכים על מלחינים אחרים, אך לא במסגרת הרשימה.
מטבעה של כל רשימה שכזו, עליה להיחתם לבל יתווספו עוד ועוד שמות אליה.
גולשים בעלי אוריינטציה רוסית יחפשו ברשימה את רחמנינוב או את רימסקי-קורסקוב.
אחרים יחפשו את שנברג ויש כאלה את שופן או שומאן.
ואגנר למשל היה כותב אופרות והמוסיקה שיצר בעבורן עד עצם היום הזה שנויה במחלוקת.
ואגנר גם אינו כה מפורסם כמלחין אלא יותר בגלל השימוש שעשו בו בני העוולה הנאצים.
יש מקום לדון בהרחבת הרשימה בעתיד ואולי חלק מן השמות הנ"ל יהיו כלולות בה, אך עתה, דומני כי מקומן מחוצה לה.
בן הטבע


אל נא באפך, בן הטבע. כל המלחינים שהזכרת לעיל הם מלחינים מפורסמים, וראויים להיכלל ברשימה זו בוויקיפדיה (ואכן הוספתי אותם). די לנו בכך שעשרת הדברות נחתמו, רשימה מעשה ידינו עדיין ניתן להרחיב, ויש מקום לדעות נוספות. את ואגנר איננו אוהבים, אך זו אינה סיבה שלא לכלול אותו באנציקלופדיה. העיקר, בסופו של דבר, אינו תוכן הרשימה, אלא תוכנו של כל ערך שייכתב, ובעניין זה עוד רבה המלאכה לפנינו.

דוד שי



"למרבה המזל לא רשמתי עוד כמה שמות ידועים", כך תהיתי בראותי את התוספת המבורכת. עודני סבור כי לכל רשימה חייב להיות היקף מוגבל. ליתר המלחינים יכולים להיות ערכים ללא קישור לרשימה מעין זו.

בן הטבע


"בן הטבע",

ריכארד ואגנר מפורסם *מאוד* כמלחין, ובהחלט לא רק בגלל השימוש שעשו בשמו וביצירתו הנאצים. ואגנר הגה שורה של חידושים מהפכניים בתחום *ההלחנה*, ומימש אותם באופרות שלו (או כפי שהעדיף לקרוא להן, דרמות מוסיקליות). מאמריו התיאורטיים נלמדים עד היום בחוגים למוסיקולוגיה, ואם מצליחים לשים בצד את דעתנו על ואגנר האדם (שהיה, לכל הדעות, יהיר, קפריזי, גזען, ולא סימפטי), קשה שלא להתרשם מאיכותה של המוסיקה שלו (לא חייבים לאהוב כדי להכיר באיכות).

בכל אופן, מקומו בהחלט בכל רשימת קומפוזיטורים, ואף במצומצמות שבהן. בדעתי לכתוב ערך בסיסי על האיש ויצירתו בקרוב.

אסף ברטוב


אסף שלום,

אל נא תהא תוקפני. אם אינך, לכל הפחות כך מצטייר מן הנימה בה נקטת.
סבורני שלא הבנת את כוונותיי עד תום. כל אשר רציתי לומר כי מטבען של רשימות מעין אלה שיהיו מצומצמות במידה הנכונה כדי שלא יהפכו לאינדקס עצמו. ניתן להכין אינדקס אישים בכל תחום אולם הכוונה ברשימה מעין זו להכליל את המפורסמים ביותר.
אני חולק על דעתך בעניין וואגנר. אגב, לדעתי אינך מחליט אם הרשימה היא של מלחינים חשובים או מפורסמים. בכל אופן, כך נראית גישתך.
הנני מכיר את פועלו ויצירותיו של וואגנר היטב. לחלוטין אני מסכים שיש לו מקום בויקיפדיה גם אם הוא בן נבלה ואף לכל צורר נאצי שבא אחריו. לדעתי האישית, הליברו של האופרות, במיוחד של כל קבוצת 'טבעת הניבלונגים', מאלפת. לגבי המוסיקה שיצר, הרי כאן אני חלוק עימך. אכן, וואגנר ניסה לחדש ואף ליצור תחומים חדשים במחוזות המוסיקה, אבל לצוהר שפתח אין ממשיכים ולאו דווקא משום שחסר גאונים במאה העשרים, אלא שזו באמת מוסיקה צורמת ומעוותת.
האם וואגנר מפורסם? בוודאי !!! טוס אי פעם לפסטיבל וואגנר הנערך מדי שנה על ידי צאצאיו ותראה מיהם רוכשי הכרטיסים. לבטח לא חובבי עמנו. שאל בסין או בברזיל מיהו וואגנר וצפה לתשובה כשהאדם יגלה כשכמותו בעולמות אחרים.
ניסיונך לצרף את וואגנר לרשימה המצומצמת ביותר שאפשר להניח על הדעת, קרי: באך, מוצארט, בטהובן ושוברט היא אכן מקוממת. ברם, אין בליבי עליך וכמו כל אחד אחר, הנך רשאי וזכאי לשנות את הרכב הרשימה כראות עיניך. בוודאי ובוודאי אשמח לראותך ברשימת כותבי הערכים גם בתחום הזה וגם בתחומים אחרים.
מובן שאני גם מעריך את פועלך למען איוורור תכולת ארון הספרים העברי במקום אחר ברשת.
ולבסוף, מדוע נפקד מקומו של ארנולד שנברג מן הרשימה?! לדעתי הוא השפיע על המוסיקה יותר מאשר וואגנר, אם כי מעולם לא מצאתי ביצירותיו ולו מומנט מלודי אחד וזו ככל הנראה הסיבה הסבירה שמעט ידוע שמו ברבים.

בברכה, בן הטבע.


יהודה,

לא התכוונתי להישמע תוקפני, וצר לי אם כך הובנתי. את הכינוי שלך שמתי במרכאות מפני שלא ידעתי מה שמך (עכשיו בדקתי בדף המשתמש שלך), ונראה לי מגוחך לפנות אל "בן הטבע" ללא מרכאות.

נראה שאנו חלוקים בענין תרומתו של ואגנר להתפתחות המוסיקה, ולא רק הקלאסית: לעניות דעתי, רבים ממלחיני פסי הקול הקולנועיים, למשל, שואבים מרעיונותיו של ואגנר. אני גם מוחה על קביעתך כאילו חובבי יצירת ואגנר הם בהכרח אנטישמיים. אני מצהיר בזאת שאני חובב נלהב של יצירתו, וזאת מבלי לתמוך כהוא זה באנטישמיות שלו או להאדיר את אישיותו הלא-סימפטית. אני מכיר כמה וכמה ישראלים חובבי יצירת ואגנר, ואיש מהם לא חשוד בעיני באנטישמיות ממארת. הרחב, אם כן, את הגדרתך, כך שתאפשר גם חובבי ואגנר שדוחים את האלמנטים הלאומניים של הגותו ושל יצירותיו.

אשר לרשימה: לשיטתי, הכותרת "מלחינים מפורסמים" יוצרת ציפיה לרשימה שתכיל את כל השמות שמכיר כל בר דעת. על שנברג, על אף פועלו המוסיקלי החדשני, לא כל אחד שמע. על ריכארד ואגנר דווקא כן. נדמה לי שעל ואגנר שמעו רבים יותר מאשר על סמטנה, קודאלי, או סקריאבין, למשל. אם אנו מסכימים על כך ששמו ידוע לציבור הרחב, אפשר לסיים בכך את הדיון, דומני.

בברכה,

  אסף ברטוב

חתמנו הדיון בינינו בנושא וואגנר, אם כי בוודאי הבנת את כוונתי כי לוואגנר יש מעריצים נלהבים לאו דווקא מעולם המוסיקה. לאמיתו של דבר, טוב הדבר שדיון מעין זה מתקיים.
לגבי סמטנה, הוא דווקא מאד פופולרי בעולם כולו ובוודאי, יצירתו 'מולדובה', בה הסתמך על ניגון רומני עממי הדומה ללחן התקווה.
לגבי אנטישמיות, לא אחטא אם אומר שיש מלחינים רבים גם ברשימתי שלא חסכו מעצמם את שנאת עם ישראל.

בן הטבע


יש כאן טעות חמורה בקטגוריה "מלחינים ישראליים" ברשימה זו: סשה ארגוב, גיל אלדמע ויאיר קלינגר הם מלחינים נהדרים ואיכותיים, אבל של זמר עברי ולא של מוזיקה קלאסית! הם כבר מופיעים בקטגורית "זמר עברי". נא לא לבלבל, מדובר בשני ז'אנרים שונים של מוזיקה. הם לא הלחינו יצירות קלאסיות. הם הלחינו ועיבדו פזמונים.

אבירם

אז תתקן, גילגמש הסכים להוריד את תבנית העריכה. דורית 22:03, 24 יולי 2005 (UTC)

מה???? בטהובן נחשב לתקופה הרומנטית!!!!!

מלחינים ישראלים[עריכת קוד מקור]

אנא שימו קטגוריה למלחינים ישראלים. החלוקה לסוגי המוסיקה לא עונה על הצורך בסיווג המלחינים הישראלים. תודה.Alosha38 14:15, 2 נובמבר 2005 (UTC)

הקטגוריה קיימת אבל היא נקראת קטגוריה:מלחינים ישראליים, בשתי יו"דין. נתנאל 14:29, 2 נובמבר 2005 (UTC)
תודה נתנאל. ראיתי עכשו וזה ממש נחמד. איך מכנים את ההיסטוריה המוסיקלית של המלחינים? משהו כמו ביבליוגרפיה לכותבים, דיסקוגרפיה לזמרים ופילמוגרפיה לאנשי קולנוע? יש מילה אחת לכך?Alosha38 15:23, 2 נובמבר 2005 (UTC)

מדוע שמות היוצרים אינם רשומים גם באנגלית ? בברכה - רננה

כדאי גם להזכיר זרמים. פוטוריזם, ארכאיזם, נאו-קלסיציזם, אימפרס', אקספרס', וכו' וכו'. HansCastorp 20:02, 22 ינואר 2006 (UTC)
  • הגענו לימים טובים! פלדבאו מופיע בערך בוויקיפדיה!! אני תוהה מי כתב את הערך... HansCastorp 12:10, 23 ינואר 2006 (UTC)
אני מבקש בכל לשון של בקשה - מי שאינו יודע לשייך את המלחינים לתקופה ולזרם הנכונים - שלא יעשה זאת. אין לי כֹח לתקן טעויות מגושמות בכל פעם מחדש. HansCastorp 18:02, 27 ינואר 2006 (UTC)

לדעתי כותרת המשנה: "העת העתיקה" הינה מיותרת משום שאין מלחינים ידועים בתקופה הזאת.דניאלטלמור 13:10 13 במרץ 2006

עוד דבר: בנוגע להערה שלפני תת הכותרת "מלחינים ישראלים" בדף השיחה הזה, אע"פ שבטהובן נחשב למבשר הרומנטיקה, את יצירותיו הראשונות מאפיינת הכתיבה הקלאסית. אוסיף על זה את העובדה שלפי הכרונולוגיה של התקופות במוסיקה הקלאסית, בטהובן כתב גם בתקופה הקלאסית(1750 - 1800) וגם בתקופה הרומנטית המוקדמת(1800 - 1900, להבדיל מהתקופה הרומנטית המאוחרת, שכללה גם את הוריזמו, האימפריסיוניזם וכו' ).לכן בטהובן יכול להחשב גם כמלחין קלאסי וגם כמלחין רומנטי. דניאלטלמור 13:12 13 במרץ 2006

תגידו[עריכת קוד מקור]

לא עברנו את עידן הרשימות חסרות התכלית? נוי 15:35, 8 בדצמבר 2007 (IST)