שיחה:סלפיה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 11 שנים מאת 84.229.236.63 בנושא השוואה מטומטמת של גוי דובר עיברית

לא ייתכן ששיטה בדת האסלאם תיקרא "סלפיזם". ערבית היא שפת הקוראן ושפת האסלאם, והצורה "סלפיזם" אינה ערבית. איך מכנים המאמינים באסלאם שיטה זו? דוד שי 05:27, 13 פברואר 2006 (UTC)

הערך באנגלית נקרא "Salafi", אבל ההערה עצמה לא ברורה לי. שמעתי על ווהאביזם, וכו'. עם זאת הייתי ממליץ לקבל תגובתו של דרור, או מי מהאיסלמיסטים האחרים. אלמוג 05:31, 13 פברואר 2006 (UTC)
אכן, והאביזם וסופיזם בעייתיים באותה מידה. דוד שי 05:40, 13 פברואר 2006 (UTC)
ולכן הערכים המתאימים בויקיפדיה באמת לא נקראים ווהאביזם וסופיזם, אלא והאביה וסופיות. טיפש ט"ו בשבט 06:10, 13 פברואר 2006 (UTC)
האמת היא שכל האפשרויות הן לגיטימיות. יש מחקר אירופי של האיסלאם שמטבע הדברים משתמש בטרמינולוגיה אירופית, כולל סיומת ה"-יזם" המפורסמת, יש מין הסתם טרמינולוגיה ערבית מקורית, ויש גם טרמינולוגיה עברית שהיא בדרך-כלל ניסיון לתרגם את הטרמינולוגיה האירופית. למשל התנועה הסופית באיסלאם מכונה בערבית "תסווף" (או "תצוף" בתעתיק אות לאות), או "סופיזם" במחקר האירופי. המילה העברית "סופיות" היא פשוט החלפה של הסיומת "-יזם" הלועזית בסיומת "-יות" העברית. אני לא הייתי משתמש במונחים הערבים המקוריים בכותרות של ערכים מסיבה מאוד פשוטה - בכל הספרים וההרצאות בעברית משתמשים במונחים אירופיים, והמונחים הערביים כמעט שאינם מוכרים לדוברי עברית (אלא אם הם לומדים גם ערבית). בעצם, גם מי שמכיר את האיסלאם דרך תורכית או פרסית לא בהכרח מכיר את המונחים הערביים, ויש לא מעט דוברי תורכית ופרסית בישראל. לגבי השימוש בסיומות עבריות במקום בסיומות לועזיות - זו כבר מדיניות שנוגעת לכלל הערכים בוויקיפדיה. Dror_K 07:30, 13 פברואר 2006 (UTC)
מה לגבי סלפיה? זו הצורה המוכרת לי. זה יהיה בסדר? בינתיים יצרתי שם הפניה לכאן, אבל נדמה לי שהפוך יהיה עדיף - הערך בסלפיה(כמו ואהביה), ובסלפיזם הפניה לשם. conio.hשיחה 07:58, 13 פברואר 2006 (UTC)
אם זה טוב לויקי הגרמנית (de:Salafiyya), זה בוודאי טוב לנו. דוד שי 06:03, 14 פברואר 2006 (UTC)
זהו המונח הערבי, והוא משתלב טוב גם בעברית והוא גם דומה למונח האירופי ה"איזמי", כך שלא נוצר בלבול. בקיצור - רעיון טוב, ואפשר לאמץ אותו גם לגבי והביה/והביזם. הבעיה נשארת לגבי מונחים כגון סופיות/סופיזם, כיוון שהמונח הערבי המקורי (במקרה זה: תסווף) לא אומר הרבה למי שאינו דובר ערבית. אגב, "סלפי" בערבית הוא מי שנוהג לפי ה"סלפיה". Dror_K 08:13, 14 פברואר 2006 (UTC)
זה באמת אחד קשה יותר. אני מניח שסופיות או צופיות יכולים להיות הערך הראשי. מצד שני, אני לא רואה שום בעיה בערך ראשי תצווף, עם הפניות מכל האחרים. נסיון לגשת לכל ואריאציה תוביל אותו לערך. (אלא אם כן אנחנו שוב בקטע ששמות הערכים צריכים להיות הצורות הנפוצות ולא הצורות הנכונות, רעיון שאני מתנגד לו, ובמקרה הזה נראה בעייתי יותר למימוש מאשר שימוש בתצווף). conio.hשיחה 16:09, 14 פברואר 2006 (UTC)
נראה לי סביר לגמרי שבעברית הערך העוסק בתצוף יקרא "סופיות", מכיוון שסיומת "ות" היא הסיומת המקובלת בעברית למושגים שמתארים עמדות רעיוניות, בדומה לאופן שבו "איזם" היא הסיומת המקובלת לכך בשפות אירופאיות. בויקיפדיה האנגלית הערך סביר לגמרי שהערך יקרא "Sufism", על-פי הקונבנציה האנגלית, כמו שסביר לגמרי שיהיה להם ערך בשם "Zionism", למרות שבויקיפדיה העברית אותו ערך יקרא "ציונות" ובשום אופן לא ציוניזם. מושגים שמגיעים אלינו משפות אירופאיות ונושאים סיומת "איזם" במקור, יש יסוד הגיוני לשמור את הסיומת הזו גם בתרגום. לעומת זאת, מושגים שמגיעים במקור מערבית, אין סיבה להעביר אותם דרך המסננת האירופאית לפני שמתרגמים אותם לעברית, ויש לתרגם אותם על-פי הקונבנציה העברית, של סיומת "ות", ולא "איזם". למרות השמועות, אנגלית היא עדיין לא שפת הקודש. טיפש ט"ו בשבט 22:12, 14 פברואר 2006 (UTC)

ביקורת בונה[עריכת קוד מקור]

הערך קצר מדי ולא כולל התייחסות עכשווית. ראו לדוגמא את אותו ערך באנגלית... 132.64.43.208 02:23, 15 באפריל 2012 (IDT)תגובה

הערך כולו לוקה בחסר בגלל שאין הפניות למקורות וחבל. המקרה הכי בעייתי, אבל, זאת השורה האחרונה. כי היא מביאה מידע על התקופה האחרונה שבה יש הרבה פרטי מידע לא מאומתים, שמועות וחצאי שמועות. אם אף אחד לא יכול להביא איזשהי הפנייה למקור שיתמוך בטענה של המשפט, נראה לי שכדאי בינתיים למחוק אותו. כשיימצאו מקורות אז הוא יוחזר. אשמח לעצות ולהצעות 00:35, 18 באפריל 2012 (IDT)

הוספתי משפט צנוע[עריכת קוד מקור]

וחשוב מאד, לדעתי, על ההקבלה בין המונח המוסלמי "בדעה" למונח "ירידת הדורות" אותו אנו מכירים מן היהדות האורתודוקסית.

השוואה מטומטמת של גוי דובר עיברית[עריכת קוד מקור]

ההשווה של חזרה לנורמות ג'הד ל"ירידת הדורות" וכדומה.. היא טעות המראה על חוסר הבנה בסיסי ביותר ביהדות ובטח ובטח בערכי המוסר האנושי. כמו כן זה מראה על תפיסה המתעלמת מהמציאות . 84.229.236.63 04:16, 13 בספטמבר 2012 (IDT)תגובה

לא כתוב כיצד התחיל זרם הסלפיזם.[עריכת קוד מקור]

מתי ומי התחיל אותו?