שיחה:סקר

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הערות לעריכה האחרונה של הדף (23.4.2019)[עריכת קוד מקור]

תודה ל- משתמש:Theshumai על העריכות האחרונות. עם זאת, יש לי מספר הערות

  1. ההפניה למאמר בשיחה מקומית - ראוי שתהיה במסגרת קישורים חיצוניים או לקריאה נוספת.כרגע היא מהווה אסמכתא/מראה מקום לרשימת כללים לפרסום סקרים בכלי התקשורת, אף שבכתבה הזו אין כלל התייחסות לכך. הכללים לפרסום סקרים בכלי התקשורת מתייחסים רק לסקרי בחירות הנערכים לקראת הבחירות לכנסת, ומפורטים בחוק יסוד הבחירות לכנסת.עם זאת, ישנם כללי אתיקה לסטטיסטיקאים המומלצים על ידי האיגוד הישראלי לסטטיסטיקה (אך אינם מחייבים), וכדאי לשים כאן הפניה לכללים אלה המפורסמים באתר האיגוד.
  2. ההגדרה של טעות הדגימה אינה נכונה
  3. הפסקה: "בפועל, פעמים רבות מתפרסמים סקרים ללא השקיפות הנדרשת. מצב זה עלול להעיד על כך שעורך הסקר מנסה לטשטש את העובדה שביצע את הסקר באופן לקוי, למשל, כאשר המדגם קטן או פגום, או כאשר הסקר הוזמן על ידי גורם שיש לו אינטרס להטות את התוצאות" היא סובייקטיבית, ללא אסמכתא ומעלה האשמות חמורות גם כלפי סוקרים וגם נגד לקוחותיהם (אך לא נגד אמצעי התקשורת? סביר להניח כי גם להם יש אינטרסים). פיסקה זו ראויה להימחק.


בנוסף, יש בדף הזה עוד הגדרות ותיאורים בלתי מדוייקים שאינם קשורים לעריכה האחרונה, ואני מקווה לתקן גם אותם בהמשך. יוסי לוי - שיחה 17:36, 23 באפריל 2019 (IDT)[תגובה]

יוסי לוי, שלום. ראשית, תודה על הערותיך ותשומת הלב. האמת? מרגיע אותי לדעת שדוקטור בסטטיסטיקה משגיח באופן מסוים על ערכים כמו סקר. אהבתי את מבנה הפרקים החדש, ואני חושב ששם הייתה הטעות העיקרית שלי. כמה התייחסות לדבריך ברשותך:
  1. שם לב שהתבססתי באופן ישיר על המאמר בשיחה מקומית. אנא קרא כמה פסקאות החל מהפסקה המתחילה ב"כל דיווח בתקשורת או פרסום של סקר חייב לכלול את". בנוסף, מזכיר לך שעל פי מדיניות ויקיפדיה "קישור חיצוני יעסוק בהרחבה בנושא הערך כולו, או בנושא הקשור לחלק ניכר מהערך", וכן "כאשר רוצים להוסיף קישור חיצוני אשר דן רק באספקט צר של הערך, יש להוסיף אותו כהערת שוליים בצמוד למשפט המתאים.". מאחר שהמאמר עוסק אך ורק בנושאו של פרק אחד (סקרי בחירות), אני מעביר אותו למקומו המתאים - הערת שוליים של המידע שהתבססתי עליו. להבדיל, אגב, אני מוצא את הקישור לסקירה שלך כמאוד מתאים לפרק הקישורים החיצוניים כאן, ועל הדרך ריכזתי בחלק העליון את הקישורים שנראים לי מתאימים יותר וגבוליים פחות (זו עדיין לא מדיניות רשמית ; אני עובד עכשיו עם עורכים נוספים על ניסיון לרענן את דף המדיניות הרשמית בנושא קישורים חיצוניים, ולעדכן הנחיות שכאלו - אבל זה עדיין לא שם וכרגע נתון לשיקול דעת).
  2. כל הכבוד על תשומת הלב. למדתי קורס בסטטיסטיקה לפני 17 שנה - אני כנראה חלוד.
  3. הפסקה שהתייחסת עליה התבססה על דבריה של דוקטור שיינדלין, באותן פסקאות שפספסת שהתייחסתי אליהן קודם, וספציפית בכך שכתבה: "אם המתודולוגיה אינה נגישה, סביר להניח שיש מה להסתיר: מדגם קטן או פגום, איסוף נתונים לא אחראי או מזמין שיש לו הטיה ברורה. התעלמו מסקר כזה". האם הדוקטור טועה? אם לא, האם הצגת המידע כפי שמופחע בערך כעת - אינה לגמרי מדויקת? ואגב, האם האשמת אותי כאן בכתיבת מחקר מקורי תחת אג'נדה? אם כן, אני רואה מאוד בחומרה את האשמת השווא המוטעית הזו שלך - כאילו שאני כותב ללא אסמכתא, ועם רמיזה לצידוד באינטרס מסוים. אם לא, אשמח להבהרה. אצפה לשיח נאות יותר מצדך בהמשך. זו אומנם מדיניות רשמית שמתייחסת בעיקר למנטרים, אבל אני מזמין אותך בחום להניח כוונות טובות במיזם בכלל ומולי בפרט.
  4. על הדרך, עשיתי קצת ויקיזציה כללית לפסקאות שכתבת. איש השום (Theshumai) - שיחה 23:31, 23 באפריל 2019 (IDT)[תגובה]


איש השום (Theshumai) אני חייב לומר שאני מוטרד מההפניה לכתבה בשיחה מקומית (לא מטעמים פוליטיים אלא מטעמים מקצועיים לחלוטין):
  1. ראשית - אתה משתמש בכתבה כאסמכתא לנושא כללי פרסום סקרי בחירות, אך המאמר מתייחס לכך בקיצור רב, ולדעתי אין צורך בכך כאשר יש הפניה לחוק שבו מפורטות כל הדרישות במפורש. עם זאת, אני לא עומד לפתוח במריבה על הנושא הזה ומשאיר זאת לשיקולך.
  2. בעניין הפרשנות לסיבות לכך שיש סקרים שאינם מפרסמים פרטים שונים על המתודולוגיה: אין כאן האשמה בכתיבה מוטית תחת אג'נדה, ואני מתנצל על כך שלא כתבתי את דבריי בצורה ברורה מספיק. עם זאת, יש לשים לב כי: אין כל מחוייבות בחוק לפרסום מתודולוגיה וכדומה כאשר מפורסמים שאינם סקרי בחירות. יכולות להיות סיבות רבות לאי פרסום מתודולוגיה. למשל אמצעי התקשורת עשוי/עלול להמנע מפרסום מפורט, כדי לחסוך זמן שידור יקר בטלוויזיה או כדי לשרת אג'נדה של אמצעי התקשורת. סיבה נוספת יכולה להיות הרצון של הסוקר לשמור על סודות מקצועייים. ייתכן ומזמין הסקר אינו מעוניין בפרסום המתודולוגיה מסיבותיו הוא. וכן, כמו בכל מקצוע, גם במקצוע הסטטיסטיקה יש אנשי מקצוע בינוניים עד גרועים, כאלה המקפידים על אתיקה מקצועית וכאלה שלא. ישנם גם אנשים חסרי הכשרה מקצועית כלשהי העורכים סקרים. אציין כי סעיף 3.3 בכללי האתיקה המקצועית לעוסקים בסטטיסטיקה אכן מחייבים מסירת מידע מפורט, אך כפי שציינתי העמידה בכללים היא וולונטרית. באופן אישי הייתי שמח לו החוק היה מחייב את מסירת האינפורמציה הזו, אך זה לא המצב. בעניין דבריה של דוקטור שיינדלין: המילים "האשמה חמורה" כוונו כלפיה, מכיוון שהיא עצמה לא מביאה כל אסמכתא לדבריה. אם יש מאמר אקדמי שד"ר שיינדלין פירסמה ובה מובאות אסמכתאות לטענות אלה, מן הראוי להביא אותן כאן.
  3. לי עצמי יש ביקורת רבה על האופן ששבו נערכים חלק מהסקרים בארץ, וכתבתי על כך באופן נרחב. ייתכן ויש להוסיף פיסקה המתארת ביקורות שנמתחו כלפי האופן שבו נערכים סקרים בארץ (ששם ניתן לצטט, בנוסף את ד"ר שיינדלין גם את פרופ תמר הרמן, פרופ ישראל אומן, ואף אותי הקטן, ביחד עם המענה לטענות אלה (ראה את תגובותיי לתמר הרמן וישראל אומן שפירססמתי בבלוג שלי, וכן מאמר אורח מאת פרופ רון קנת שפורססם אף הוא בבלוג שלי).

בברכה, יוסי

יוסי לוי - שיחה 19:07, 24 באפריל 2019 (IDT)[תגובה]


יוסי לוי,

  1. אין לי התנגדות להסיר את האסמכתא, אם לזו כוונתך. ההתנגדות שלי הייתה העברת האסמכתא ל"קישורים חיצוניים" - אני פועל "לנקות" פרקים אלו בויקיפדיה. הסרתי את האסמכתא מהערך.
  2. תודה על ההבהרה.
  3. אני חושב שפרק ביקורת לערך הוא רעיון מצוין, שיכול לתת שירות מצוין לקורא. הייתי מציע לכתוב אותו, אבל בהקשר של השיחה שלנו, מניח שאשאיר את המשימה לך

בברכה, איש השום (Theshumai) - שיחה 22:54, 24 באפריל 2019 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בסקר שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 21:35, 13 באוקטובר 2022 (IDT)[תגובה]

טופל. איש השום (HaShumai) - כתבו לי הודעה - מחשבות על ייעול מחלוקות 16:06, 16 באוקטובר 2022 (IDT)[תגובה]