שיחה:ריב"ש

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 7 חודשים מאת InternetArchiveBot בנושא בעיה בקישורי ארכיון בערך (ספטמבר 2023)

הסידור הכרונולוגי[עריכת קוד מקור]

אני נגדו. 'ריב"ש' בדרך כלל הוא ר' יצחק בר ששת, ולא השניים האחרים, שלהם יש כינויים משלהם. זוהי הסיבה ששמתי אותו ראשון (בכלל, התלבטתי אם ליצור דף פירושים או לכתוב זאת בערך שלו. הייתי עושה זאת אולי, אם היה לו ערך בכלל...). הללשיחה 16:36, 16 מרץ 2006 (UTC)

ההוספה שלי באה על סמך זה שזכרתי שיש עוד מישהו שמוזכר בשם זה הרבה, ופתחתי 2 ספרי ראשי תיבות, וגם בדקתי בקטלוג בר-אילן, ובכולם מופיע הבעש"ט (ועוד כמה, אבל משניים). באותה מידה שבה ריב"ש בהלכה זה תמיד ר"י בר ששת, כך ריב"ש בספרי חסידות זה הבעש"ט. אני לא בקי בספרי חסידות, אבל אם איני טועה זה המצב. DGtal 16:42, 16 מרץ 2006 (UTC)
לא שמתי לב שהתכוונת רק לסדר, אבל עדיין הסדר הכרונולוגי רלוונטי אם בספרי פרשנות התורה ריב"ש זה כינוי נפוץ לבכור שור (מצריך בדיקה). DGtal 16:46, 16 מרץ 2006 (UTC)
לא הייתה לי התנגדות להוספת הציון לבעש"ט (ידועה למשל 'צוואת הריב"ש' שלו), אלא רק לסידור הכרונולוגי. וכאמור, מי שיחפש ריב"ש בוויקיפדיה מסתבר שיחפש את ר' יצחק בן ששת. לכן, אם וכאשר יהיה ערך עליו בחיי, אתמוך להעביר את הפירושונים אל גוף הערך. הללשיחה 16:48, 16 מרץ 2006 (UTC)
ולדבריך האחרונים - הכינוי המקובל הוא בכור שור, או ר"י פורת, או ר"י מאורליאנס. ריב"ש מדשדש אי שם מאחור. הללשיחה 16:56, 16 מרץ 2006 (UTC)
אם כל מי שרואה את ראשי התיבות ריב"ש היה רואה אותם בהקשר לשו"ת הריב"ש היית צודק, אבל אם זה ר"ת נפוץ בספרי חסידות, אז יש סיכוי טוב שיחפשו דווקא את הבעש"ט. אני לא יכול להתחייב שיש יותר לומדי הלכה מלומדי חסידות בימינו. כתבתי לפני התנגשות עריכה: לגבי ר"י בכור שור, מסתבר שאתה צודק, ובאמת מוצדק לשים אותו שלישי.DGtal 17:02, 16 מרץ 2006 (UTC)
צריך לזכור שוויקיפדיה אינה מילון ראשי תיבות (וגם לא מילון בכלל). כל לומד חסידות יודע מיהו הבעל שם טוב, ובשביל לחפש אותו הוא לא יכתוב את המילה 'ריב"ש', ללא ספק. דווקא לגבי בכור שור יש יותר סיכוי, בדיוק משום שהוא אינו ידוע כל כך. לכן נראה לי שהסדר כפי שהוא עכשיו הוא נכון. הללשיחה 17:10, 16 מרץ 2006 (UTC)
נו, שיהיה. אם כי אני עדיין לא בטוח שלכשיוולד ערך לר"י בר ששת הוא צריך לזכות בהפנייה האוטומטית. DGtal 17:15, 16 מרץ 2006 (UTC)

שאלת שמו של הרב...[עריכת קוד מקור]

בכל מקום מופיע שמו בצורה אחרת. אחד המקומות שאני מצאתי הוא - רבי יצחק בר ששת פרפת.

רבי חסדאי קרשקש[עריכת קוד מקור]

"תלמידם של הר"ן, רבי חסדאי קרשקש ורבי פרץ הכהן." (ציטוט מתחילת הערך) רבי חסדאי קרשקש מפנה לערך רבי חסדאי קרשקש נכדו של המדובר, דהיינו יש שתי רח"ק, הסב הוא המדובר כאן, וההפניה היא לערך הנכד. אני מצטט מערך הנכד "קרשקש הוא נכדו של חסדאי קרשקש הראשון, רב ספרדי ומורו של יצחק בר ששת, ואין לבלבל ביניהם." (בתחילת כותרת המשנה "ביוגרפיה" שם), לצערנו הוראה זו של לא לבלבל ביניהם לא קוימה כאן, נא לתקן, אני עצמי בשמחה הייתי מתקן אבל אין לי מושג איך עמכם הסליחה, תודה מראש למתקן (לסיום רח"ק הנכד נולד לאחר הריב"ש, וכאן הוא נראה כרבו).

תוקן, תודה. בריאן - שיחה 09:41, 9 באפריל 2014 (IDT)תגובה

מחקתי את הניקוד[עריכת קוד מקור]

כי אין שום סיבה להשאיר אותו. "בר שֵשֶת" - ממתי כך מנקדים? על שם "ששת ימים תעשה מלאכתך"? הספרדים נוהגים לנקד "שַשָת", והתימנים "שִשָת", ואכן כך מוכח מדברי יהודה אלחריזי בתחכמוני שער כד: "גם רבי יוסף בן ששת, הציב שירו למטרה וַיְהִי רֹבֶה קַשָּׁת". ו"ברפת" - מנין לכם שצריך לנקד "בֶּרְפֵת"? אגב, באנציקלופדיה לתולדות גדולי ישראל מנוקד "בַּרְפַּת", וללא כל סימוכין. מכיוון שהתנועה היחידה שאפשר לנקד בוודאות היא הקמץ בשי"ן השניה במילה ששת, השמטתי את הניקוד משתי המלים דתי לאומי (שיחהרוצים ערך פילוסופי?) • 17:18, 25 במרץ 2019 (IST)תגובה

דיווח על חוסר דיוק[עריכת קוד מקור]

היי, אני מעתיק כאן התייחסויות לערך שקיבלתי בזמנו משלמה וולפיש (ראו עבודתו בנושא ריב"ש בערך). לצערי, לא מצאתי זמן להתעמק בכך בעצמי, אבל אולי אחד הקוראים ימצא זמן לעשות זאת.

הטענה שריב"ש סילק עצמו מן הרבנות בגלל התנגדות הרשב"ץ לכתב המינוי מאת המלך - נראה לי שגוי לחלוטין, ואין לזה בסיס במקורות.

הרשב"ץ אכן התנגד לקבלת מינוי מאת המלך, אבל פרסם את התנגדותו רק אחרי פטירת ריב"ש, כשהקהילה שאלה אותו אם גם הוא מתכוון לבקש מינוי מלכותי, אז הסביר שהוא מתנגד לקונספט. בפועל הוא ציין שכיוון שריב"ש לא נהג שררה בעקבות המינוי, הוא הסתיר את התנגדותו העקרונית.

יש מחלוקת במחקר אם ריב"ש ביקש מהרשב"ץ להחליפו עוד בחייו (אני לא מצאתי לכך תימוכין), אבל גם אם זה אכן קרה, מדובר בשנותיו האחרונות של ריב"ש, סביבות 1405 או 1406 (נפטר 1408), ואילו הפולמוס על המינוי המלכותי היה בסביבות 1394, יותר מעשור לפני כן. לאורך כל התקופה הזו הרשב"ץ יושב בהרכב בית הדין תחת סמכות הריב"ש, והם בידידות קרובה (גם אם חלקו בהלכה פה ושם).

וגם - יש 518 סימנים בשו"ת הריב"ש, ועוד שתי תשובות שפורסמו בנספחים בהוצאת מכון ירושלים (ולא 517 כמו שכתוב)

היה לו חיבור 'חידושים' למסכת כתובות, שמובא רבות בשיטה מקובצת, והוא עצמו מתייחס לזה באחת מתשובותיו (בויקיפדיה כתוב שהיו לו לכמה מסכתות ובעיקר לבבא מציעא. ייתכן וגם זה נכון, אבל אני מכיר בעיקר את חידושיו לכתובות).

שמזן (שיחה) • ערכי בראבו20:29, 20 ביולי 2023 (IDT)תגובה

בעיה בקישורי ארכיון בערך (ספטמבר 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום. בתהליך הארכוב, החזיר הארכיון שגיאות לאחד או יותר מהאתרים ששלחתי לארכיון. להלן קישורים שהחזירו שגיאה והשגיאה המתאימה.

בכל מקרה זו תהיה ההודעה היחידה לגבי קישורים אלו, ולא יעשה ניסיון נוסף לארכוב קישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 20:47, 4 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה