שיחה:רשות ציבורית

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 12 שנים מאת Gilgamesh בנושא חשיבות

קטגוריות[עריכת קוד מקור]

השלמתי את הערך. יש רעיונות לקטגוריות?
Danny-w 08:07, 22 אוקטובר 2005 (UTC)


הבנקים[עריכת קוד מקור]

לדעתי רק בנק ישראל נכלל בהגדרה של רשות ציבורית. לא נהירה לי ההכללה של כל הבנקים כרשות ציבורית.

17 בפברואר 2006, 13:50 (UCT) ארז


שלום ארז. כל תאגיד שאינו ממשלתי, שהוקם כחוק על מנת לשרת את כלל הציבור, נחשב כרשות ציבורית לפי חוק העמותות 1980 (תיקון אחרון 2000). גם "מכבי שירותי בריאות", לדוגמה, שהינה גוף פרטי לכאורה, נחשבת ע"י החוק לרשות ציבורית, ומחוייבת בהיעדר אפלייה ובכפיפות לפיקוח. וכן גם הבנקים.
בצד הזכות לתת שירות לציבור הרחב - קיימים גם חוקים ותקנות האמורים לפקח ולהגן (נכון, לא תמיד בהצלחה) על אותו ציבור.
Danny-w 12:42, 18 פברואר 2006 (UTC)

דני שלום. אין לי ספק שבתי החולים הציבוריים וקופות החולים עונות על ההגדרה. כך גם לדוגמא בנק הדואר ובנק יהב. לפי הבנתי את ההגדרות בערך הבנקים האחרים כמו הפועלים, הלאומי וכדומה אינם נכללים בהגדרה מכיון שהם חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה. תפקידם היחידי הוא להרוויח כסף על ידי מכירת שירותים לציבור, כמו חברות אחרות כמו טבע ושטראוס. רק תאגידים שצריכים לשרת את הציבור וגובים כסף רק כדי לספק את השירות ולא כדי להרוויח כסף כמו רכבת ישראל וקופות החולים עונים על ההגדרה. לא בנק הפועלים. ייתכן ומקור הטעות נובע מכך שהבנקים היו מולאמים עד לפני מספר שנים. המצב הנוכחי הוא שונה. בברכה ארז 18 בפברואר 2006, 16:05 (UCT)

אוניברסיטאות בישראל[עריכת קוד מקור]

אני כלל לא בטוח שאוניברסיטה מוגדר כרשות ציבורית (בישראל). למעשה יש בימים אלו עתירה האם האוניברסיטה היא גוף פרטי או ציבור. לא כל דבר שממומן בצורה מסויימת על ידי המדינה, נהייה מייד ציבורי. למישהו יש דיעה אחרת או מידע אחר? אחרת אני מוריד את זה מהרשימה. אסף 19:52, 11 מאי 2006 (IDT).

אם אינני טועה, כל גוף שמקבל מימון מהממשלה חשוף לביקורת מבקר המדינה. יכול להיות מאוד שההגדרות חופפות במידה רבה. בכל מקרה, גם מד"א היא עמותה בדיוק כמו האוניברסיטאות, והיא גם כן ברשימה, אז כנראה גם האוניברסיטאות הציבוריות צריכות להיות שם. DGtal 20:05, 11 מאי 2006 (IDT)
זה לא המבחן. יש הגדרות מאד ברורות לרשות ציבורית - וההגדרה איננה "כל גוף שמקבל מימון כלשהו מהמדינה" - עובדה שכרגע בית המשפט דן בשאלה האם האוניברסיטה היא גוף ציבורי או לא. האם יש למישהו אסתמכא לכך שהאוניברסאות הן רשות ציבורית? אסף 20:20, 11 מאי 2006 (IDT).
מצאתי - בחוק חופש המידע סעיף 2 יש הגדרה בת 9 סעיפים של "רשות ציבורית". סעיף 9 רלוונטי לענייננו:
(9) גוף אחר, הממלא תפקיד ציבורי, שהוא גוף מבוקר כמשמעותו בסעיף 9 לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב], שקבע שר המשפטים, באישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת; קביעה כאמור יכול שתהיה לגבי כל פעילותו של גוף כאמור או לגבי פעילויות מסוימות
עכשיו רק נשאלת השאלה האם האוניברסיאות הן גוף מבוקר, לפחות חלקית, ע"י מבקר המדינה. DGtal 20:33, 11 מאי 2006 (IDT)
ההגדרה ל"רשות ציבורית" בחוק חופש המידע הינה לחוק חופש המידע בלבד ולא לשום מטרה אחרת - לכן לא ניתן ללמוד ממנה מהי רשות ציבורית בהגדרה המשפטית שלה באופן כללי. אני אנסה לבדוק זאת ממקור אחר. בברכה, אסף 21:02, 11 מאי 2006 (IDT).
צודק. השאלה היא אם יש בחוק כלשהו הגדרות אחרות. במקרה ה"גרוע" אפשר לציין שיש בחוק כמה הגדרות לרשות ציבורית. DGtal 21:06, 11 מאי 2006 (IDT)


לא רק שהאוניברסיטאות מבוקרות, ולא רק ששכר הלימוד שהן גובות הוא בפיקוח של משרד החינוך (=ממשלת ישראל) {**משרד החינוך שאינו מקיים, באופן מצער אך קבוע, את ההחלטות השילטוניות שהתקבלו לפניו בעניין הפחתת שכר הלימוד, אבל לא זאת הנקודה};
אלא שבמספר פעמים בעבר דנו הערכאות השלטוניות (החל מנציבות שירות המדינה וכלה בבתי המשפט) בחשש לאפלייה שנקטו האוניברסיטאות - כגופים ציבוריים - כלפי עובדיהם וכלפי הסטודנטים מקבלי השירות, ונכפו עליהן התנהגויות אנושיות והגונות - המתבקשות במגזר ציבורי המשרת את הציבור והמעסיק עובדים, בעוד גוף פרטי אינו מחוייב בהן.
שתי הדוגמאות המפורסמות שאני זוכר בשליפה מהמותן:

--פרשת עוזי אבן נגד אוניברסיטת תל אביב: ב-1995 קיבלה אוניברסיטת תל-אביב - כפשרה מחוץ לבית הדין לעבודה - את הצעת ביה"ד בעניין תביעתו של פרופ' עוזי אבן לתת לבן זוגו את אותן זכויות הניתנות לבני זוג ידועים בציבור של אנשי סגל הטרוסקסואלים.
--פרשת דיאנה לוצאטו נגד אוניברסיטת תל אביב [1].
Danny-w 21:07, 11 מאי 2006 (IDT)
אוניברסטאות מוגדרות כגופים דו-מהותיים ולא כגופים ציבורים אם אינני טועה. זה שיש דרישה לשוויון, עדיין לא הופך אותה הלכה למעשה ל"רשות ציבורית". אסף 21:09, 11 מאי 2006 (IDT).

{לאחר התנגשות)מצאתי את זה בפס"ד של בית דין לעבודה 1185/04:

"בהיותן בעלות סממנים מובהקים של גוף דו-מהותי, נמנו האוניברסיטאות בהצעת חוק חופש המידע, התשנ"ו-1996 בין הגופים לגביהם ניתן יהיה להרחיב את תחולת החוק. הלכה למעשה, אין חוק חופש המידע חל על "מוסדות להשכלה גבוהה", ואוניברסיטאות בכלל זה, שכן אין הם נמנים על הגופים המוכרים כ"רשות ציבורית" כמשמעות הביטוי בחוק...".

אני מוריד את האוניברסיטה מכאן, עד אשר נמצא אסמכתאות מתאימות. בברכה, אסף 21:08, 11 מאי 2006 (IDT).


בכל זמן ששכר הלימוד נקבע על ידי הממשלה, אין מדובר בגופים עצמאיים לחלוטין, לכן אין להסיר את האוניבראסיטאות. בהחלטה שהבאת נידון חופש המידע בלבד. מאחר שהאוניברסיטאות מבוקרות על ידי מבקר המדינה (עיין בטקסטים מעליך) - הן עדיין נחשבות כרשות ציבורית לפי חוק העמותות. Danny-w 21:11, 11 מאי 2006 (IDT)

ומאחר שבחרת שלא לצטט את כל ההחלטה שם, לא הובן מהציטוט שהבאת, שלמרות ההתלבטות האוניברסיטאות אכן מחוייבות במתן מידע לפי חוק חופש המידע !Danny-w 21:17, 11 מאי 2006 (IDT)
להפך - הן מחוייבות למרות שאינן מוגדרות כרשות ציבורית ע"פ חוק חופש המידע - וזה מה שרלוונטי (כי הן מוגדרות כגופים דו-מהותיים בהגדרה בין פרטי וציבור). אבקש שתביא את האסמכתאות לגבי היות האוניברסיטה "רשות ציבורית". אסף 01:32, 12 מאי 2006 (IDT).


חשבתי שהבאתי אסמכתאות, למעלה. אבל אם זה לא מספיק, ואם המחיקה של המילה "אוניברסיטאות" היא דבר כ"כ חשוב ומשמעותי מבחינתך - זה לא אחד מהדברים שאלחם עליהם. העניין לא קריטי עבורי עד כדי מלחמת עריכה. בהצלחה Danny-w 02:11, 12 מאי 2006 (IDT)

זה ממש לא עניין של מלחמת עריכה ואין לי שום אינטרס למחוק את המילה אוניברסיטה - אלא זה דווקא עניין שפשוט מעניין אותי ולכן אני מחפש מקורות מוסמכים. הדוגמאות שהבאת לא נראה לי מוכיחות כי מדובר בגוף ציבורי, כי גם "חברה קדישה", שהינה עמותה פרטית לחלוטין, מתוקף פעילותה מחוייבת לעקרונות מוגברים של הכנסת המשפט הציבורי כמו זכויות אדם ואיסור הפליה והתייחסו אליה בהתאם כגוף דו-מהותי. אני מחפש מקור רשמי (או פס"ד) שאומר שהאוניברסיטה היא אכן רשות ציבורית. בברכה, אסף 12:47, 12 מאי 2006 (IDT).

חשיבות[עריכת קוד מקור]

המושג "רשות ציבורית" אינו מושג כללי בחוקי מדינת ישראל, אלא מושג המופיע בחוקים אחדים, ובכל חוק מוגדר בהתאם לצרכי אותו חוק. חוקים עיקריים שבהם מוגדר המושג:

  • חוק חופש המידע
  • חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
  • חוק עבודת נוער (עליו נסמך גם חוק שכר מינימום)
  • חוק תובענות ייצוגיות
  • פקודת הנזיקין, שבה ההגדרה מצמצמת: רשות מקומית, בנק ישראל, המוסד לביטוח לאומי, שירות התעסוקה, הרשות לשמירת הטבע והגנים הלאומיים, הרשות לפיקוח חקלאי, רשות ניירות ערך, רשות העתיקות, הרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו, רשות שדות התעופה.
  • חוק השימוש בתאריך עברי, שבו מוגדרת רשות ציבורית: "המדינה ומוסדותיה, רשות מקומית, מוסד חינוך רשמי כמשמעותו בחוק לימוד חובה, התש"ט-1949, מוסד מוכר להשכלה גבוהה, תאגיד שהוקם בחוק וחברה ממשלתית."

בנסיבות אלה הערך שלפנינו מטעה, משום שלא מופיע בו מידע זה. האם יש להרחיב את הערך, כך שיכיל את כל המשמעויות? לדעתי לא - מקום ההגדרה בכל אחד מהערכים העוסקים בחוקים הנ"ל, והערך שלפנינו מיותר (לכל היותר ניתן להחליפו בדף פירושונים, המפנה לערכי החוקים). דוד שי - שיחה 21:16, 12 באפריל 2010 (IDT)תגובה

לטעמי, ערך שישווה בין ההגדרות השונות בערכים השונים יהיה בעל ערך רב למעיינים. האם יהיה מי שיכתוב אותו? אם היינו מתייאשים לא היינו מגיעים עד הלום. אציין גם את חוק העונשין ואת פסק הדין של בית המשפט העליון בהרכב מורחב שדן בעניין שוחד בשאלה "מי הוא עובד ציבור?".
הערך צריך להתמקד בחובות של רשות ציבורית בניגוד לרשות פרטית ולשאלה על מי חלות חובות אלו. אציע על כן לאחד ערך זה עם השירות הציבורי, כאשר הדבר החשוב ביותר לאיחוד הוא תבנית השכתוב. עדירל - שיחה 17:28, 21 באפריל 2010 (IDT)תגובה
מעיון נוסף אני רואה את הערכים הבאים ועם התוכן הראוי לטעמי:
  1. השירות הציבורי - לאחד לתוך המגזר הציבורי
  2. המגזר הציבורי - על פי ההגדרה בערך עוסק בפעילות הכלכלית שנעשית על ידי מיסים (כאן יופיעו:גודל המגזר במדינות שונות, הכלול במגזר במדינות שונות, הכללים החלים על המגזר הציבורי, על מי חלות חובות המגזר הציבורי - כלומר אלו גופים ממומנים מכספי המיסים אבל החובות אינן חלות עליהן -ולמה?
  3. מנהל ציבורי - עוסק בדרך בה מדינות מנהלות את ענייניהן.
  4. רשות ציבורית - לאחד לתוך המגזר הציבורי
זו הצעתי, אך אני פתוח לשמוע דעות אחרות. עדירל - שיחה 17:39, 21 באפריל 2010 (IDT)תגובה
עשה כדבריך. דוד שי - שיחה 06:02, 22 באפריל 2010 (IDT)תגובה
התבנית נמצאת פה כבר זמן. ראיתי שדוד איחד את השירות הציבורי למגזר הציבורי. אם אין התנגדות בימים הקרובים, אערוך ואאחד את רשות +רשות ציבורית תחת המגזר הציבוריItzuvit - שיחה 19:35, 10 במאי 2011 (IDT)תגובה
איחדתי את הערכים. לאחר עיון בהם לא מצאתי תוכן שאפשר להעביר מהערך הזה לערך המאוחד, אך אם מישהו סבור שהושמט מידע חיוני, הוא קיים בגרסאות הקודמות של דף הערך. גילגמש שיחה 08:47, 9 ביולי 2011 (IDT)תגובה