שיחה:שמאי הזקן

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

נדמה לי שההדרכות מיותרות, לא? אפשר גם לצטט אימרות בלשונן המקורית והיפה, ולא צריך לתרגם ללשון מודרנית.

תיקון סגנון[עריכת קוד מקור]

את המשפט האחרון בנושא המסורת בדבר קברו של שמאי, יש לחתום: ... לנכונות המסורת. או: ... לנכונות ההשערה.((ההצעה השניה אינה נכונה, לכאורה, כלפי מסורת), ולא כנדפס: ...לנכונות הטענה. וכי טענה היא זו ?! זו מסורת ולא טענה. שרבוב המלה טענה מראה על אופי עיתונאי ירוד. בברכה, שאלתיאל תחכמוני

במסכת עדויות כמדומני יש מחלוקות בית הלל ובית שמאי, לא בין הלל ושמאי[עריכת קוד מקור]

80.74.111.178 16:47, 25 ביוני 2014 (IDT)[תגובה]

"הזקן" = הראשון באותו שם[עריכת קוד מקור]

הערה: בשמות תנאים ואמוראים המונח "הזקן" מציין את הראשון שנשא שם זה (מן הסתם, הראשון הוא המבוגר יותר בגיל). לדוגמא: רבן גמליאל הזקן = רבן גמליאל הראשון (היו שישה תנאים-ואמוראים שנשאו את השם "רבן גמליאל). כיוצא בזה -"רבן שמעון בן גמליאל הזקן" (היה יותר משמעון בן גמליאל אחד) ולענייננו - הלל הזקן: כידוע, בתחילת המאה החמישית לספירה היה עוד נשיא בשם הלל, "הלל השני" או "הילל בתראה" ( = האחרון), והוא שהנחה כיצד לחשב שנה מעוברת, הנחיה שבתוקף עד היום. ואגב, אנו מוצאים זאת גם בחסידות: האדמו"ר הראשון של חב"ד מכונה "אדמו"ר הזקן" אז מכיוון שהיה הילל שני - מוצדק הכינוי "הילל הזקן", במובן: הילל הראשון; אבל לא היה שמאי שני - מכאן שיש לכנותו "שמאי" בלבד, ללא התואר "הזקן". זוהי טעות נפוצה בעיקר בקרב אנשי הוראה ומחקר חילונים.

הכינוי שמאי הזקן מופיע במשנה, מסכת סוכה, פרק ב', משנה ח', כנראה מכיוון שהאריך ימים אחרי הלל (שכנראה היה מבוגר ממנו כי התמנה לנשיא בגיל 80) עד ימי רבן יוחנן בן זכאי שהתמנה תחתיו כשלשים שנה לפני החורבן.