שיחת משתמש:Rotemliss/ארכיון יוני 2005

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דף זה הוא ארכיון של הדיונים שהתקיימו בשיחת משתמש:Rotemliss. דיונים חדשים יש לקיים בדף הדיונים הנוכחי. אין לערוך דף זה.


יש לי חור בהשכלה[עריכת קוד מקור]

מה זה 'תו כיווניות נסתר' ?

תודה, מלח השמים 14:19, 8 יוני 2005 (UTC)

קודם כל, כיווניות היא כיוון הטקסט: מימין לשמאל (Right to Left,‏ RTL) – כמו בעברית – פירושו שהקטעים השונים (עוד מעט אסביר מה הם) מופיעים הראשון בצד ימין, השני משמאלו, וכן הלאה – כשהאחרון הוא השמאלי ביותר. משמאל לימין (Left to Right,‏ LTR) פירושו שהקטע הראשון מופיע בשמאל, הקטע הבא ימני יותר, וכן הלאה – והאחרון הוא הימני ביותר.
מהם ״קטעים״? אלה רצפים של תווים עם אותה הכיווניות. לכל תו, פחות או יותר (זה קצת יותר מסובך, לא ניכנס לזה, בעיקר בגלל שאני לא מבין את זה ☺), יש כיווניות כלשהי: RTL,‏ LTR או נייטראלי. כך למשל המקף, שהחבר׳ה שם במייקרוסופט שיחקו איתו לאורך שנים: בתחילה הוא היה עם כיווניות LTR; באופיס 2000, הוא נחשב כ־RTL אם המסמך עברי; ולבסוף, הוא נחשב כניטראלי, כמו הפסיקים והנקודות. התווים הניטראליים נוטים לכיוון מסוים, ולאן הם נוטים – זה תלוי באלגוריתם המסובך, ולא ניכנס לזה. בדרך כלל, זה אינטואיטיבי (הנקודה לא נמצאת משמאל לאות, למשל, בכיווניות RTL – אבל ב־LTR הם כן).
עם זאת, הנקודות והרווחים – כולם לא מפסיקים את הקטעים (הרצפים). כלומר, הם בדרך־כלל יהיו נטויים לכיוון הכללי, אבל אם הם בתוך קטע – הם יישארו בכיווניות שלו. כך עם טקסט כזה: ״ASP פירושו Active Server Pages. PHP פירושו…״. לכן צריך לשבור את הטקסט. הדרך המגושמת־לעיתים היא הכנסת טקסט: ״ASP פירושו Active Server Pages, ו־PHP פירושו…״. כאן זה לא מגושם, אבל לעיתים כן. אפשר לעשות זאת גם כך: ״ASP פירושו Active Server Pages.‏ PHP פירושו…״. זאת עשיתי באמצעות תו כיווניות נסתר, המכונה RLM‏ – Right-to-Left Mark(ing?)‎. בביטוי הזה שכתבתי הרגע, יש את 2 תווי הכיווניות: RLM, מייד אחרי המילה RLM, כדי שתהיה הפרדה בין הקטעים, ו־LRM, שאסביר אותו עוד רגע, אחרי הסוגר האחרון. – אחת הבעיות היא נטיית התווים הניטראליים לכיוון הכללי של הטקסט. זאת ניתן לפתור באמצעות תו LRM‏ (Left-to-Right Mark), ש״ממשיך״ את הרצף, וכך נשארים התווים הניטראליים לכיוון הקטע.
אלה מספר שימושים של התווים האלה, אבל לא הסברתי מהם בדיוק. התו RLM הוא תו עם כיווניות RTL (בדיוק כמו אות עברית), ומכניסים אותו באמצעות Alt+0254 במקלדת הנומרית, בפריסת מקלדת עברית. לכן הוא שימושי בשבירת קטעי LTR בכיווניות כללית RTL, וכן בהשלמת קטעי RTL בכיווניות כללית LTR;‏ LRM הוא תו עם כיווניות LTR (בדיוק כמו אות לטינית), ומכניסים אותו באמצעות Alt+0253 במקלדת הנומרית, שוב בפריסת מקלדת עברית. הוא שימושי בהשלמת קטעי LTR בכיווניות כללית RTL, וכן בשבירת קטעי RTL בכיווניות כללית LTR (נדיר למדי). שניהם נסתרים מהקורא – הוא לא רואה אותם, ולכן הם אסטתיים יותר לשימוש מאשר התווים האחרים. אגב, אם מישהו רוצה תו נסתר בעל כיווניות ניטראלית, קיים התו המקף הנסתר. למרות שזה לא שימושו המקורי (שימושו המקורי הוא כמקף נסתר – אם צריך לבצע מעבר שורה במקום זה, המקף יוצג, ובשאר המקרים יוסתר), ואם כי עשויות לקרות תקלות בשימוש זה, הוא בכל זאת שימושי להפרדה בין תווים (למשל, :-) הופך לסמיילי כמו זה ☺ (רק יותר אסטתי) ברוב הפורומים; הפרדה בין התווים כך תגרום להם לא לעשות את זה). מוסיפים אותו באמצעות Alt+0173 במקלדת הנומרית (בכל פריסת מקלדת).
מקווה שהחור נתפר ☺. rotemlissשיחה 13:25, 10 יוני 2005 (UTC)
אולי נפתר, אבל יש עוד שתי נקודות:
  1. האם יש לנו מה לעשות עם זה בוויקיפדיה?
  2. צריך להוסיף את ההסבר ל־Unicode. טרול רפאים 15:39, 10 יוני 2005 (UTC)
וואו... תודה על התשובה המפורטת. עוד אתרגל את זה בכדי להפנים. וכדברי קודמי כדאי לשמור את הטקסט הזה היכנשהו בוויקיפדיה. שבת שלום, מלח השמים 16:51, 10 יוני 2005 (UTC)
חן חן על עריכותיך בטיפול בחריגים (תכנות). תאר לעצמך לאלו מניפולציות נדרשתי בכדי לסדר את הכיווניות בVisual C Plus Plus ובלא שידעתי את שכתבת כאן למעלה (-: מלח השמים 18:00, 10 יוני 2005 (UTC)
האלגוריתם הדו כיווני של יוניקוד לשיפוטכם (-: נתתי קישור מ־Unicode וכן רשמתי קרדיט בתקציר שבדף גרסאות קודמות. מלח השמים 20:19, 10 יוני 2005 (UTC)