מנוף (משחק)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Claw crane)
מכונות Claw crane

מנוף (באנגלית: Claw crane) הוא סוג של משחק ארקייד המאפשר להרים פרסים שונים (בדרך כלל צעצועים) בעזרת מנוף מכני קטן עם תפסנים בו השחקן שולט באמצעות ג'ויסטיק המוצב בקדמת המכונה.

המכונה נמצאת לרוב באולמות משחקי וידאו, סופרמרקטים, מסעדות, בתי קולנוע, קניונים, ואולמות באולינג.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכונות Claw crane כוללות פרסים שונים (בדרך כלל צעצועים או חלופות כגון תכשיטים, כובעים, כדורים, בובות, חולצות, ממתקים או מוצרי אלקטרוניקה). הפרסים היקרים יותר בדרך כלל מוצבים בתוך שקיות פלסטיק על מנת שיהיה יותר קשה להרים אותם.

על מנת לשחק במשחק השחקן צריך לשים במכונה את כמות המטבעות הנדרשת, ובעקבות כך השחקן מסוגל להניע את הג'ויסטיק בקדמת המכונה השולט על מנוף קטן במשך זמן מוגבל (כל פעם בסביבות 15 עד 30 שניות). השחקן יכול להניע את המנוף קדימה, אחורה ולצדדים. במכונות מסוימות, השחקן מסוגל לשפר את המיקום של המנוף בעת שהוא יורד לתפוס את האובייקט שמתחתיו.

לאחר שהשחקן מיקם את המנוף מעל לפרס שברצונו להרים ולוחץ על הכפתור שעל הג'ויסטיק (או לחלופין בתום הזמן שבמהלכו ניתן להזיז את המנוף), המנוף יורד ומנסה לאחוז באובייקט שמתחתיו באמצעות התפסנים שבקצה המנוף. לאחר מכן המנוף חוזר למעלה לפינה שבקדמת המכונה ושם התפסנים נפתחים ומשחררים את האובייקט שנתפס. אם השחקן הצליח לתפוס פרס כלשהו, הפרס נופל לתוך פתח בתחתית המכונה אשר ממנו השחקן יכול לאסוף את הפרס.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגרסה הראשונה של מכונת ה-Claw crane מתוצרת טאיטו, החלה להימכר ביפן בשנת 1965. המכונות הראשונות היו קטנות ממדים והכילו רק עצמים זעירים כמו סוכריות. במחצית השנייה של שנות השמונים החלו לצאת גרסאות חדשות של המכונה בגודל הנוכחי שלה.

בארצות הברית מכונות ה-Claw crane הופיעו לראשונה ברשת המסעדות של פיצה האט במחצית השנייה של שנות השמונים, כאשר בהמשך הם החלו להופיע ברשתות אחרות.

שיעורי הזכייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיעורי הזכייה במכונות ה-Claw crane תלויים במספר גורמים, בהם תצורת המכונה, מיומנות השחקן, סוג המכונה, ובפרסים הזמינים (הגודל, הצפיפות, והמבנה שלהם). סיבות אופייניות לכך שהשחקן לא יצליח להרים את הפרס עשויות להיות בשל חוסר הניסיון של השחקן, תפסנים מוחלשים בקצה המנוף, או התצורה הספציפית של המנוף. מנופים מודרניים רבים משתמשים בפועל במחשב שקובע מה יהיה שיעור הזכיות על פי הגדרות שהוגדרו מראש על ידי בעל המכונה, וקובעות שהתפסנים יתפסו במידת עוצמה רבה את האובייקט רק לאחר אחוז מסוים של ניסיונות קודמים. בכל מכונות ה-Claw crane המודרניים מסוגל בעל המכונה לכוון את העוצמה שבה התפסנים יאחזו באובייקטים ואת מידת הקרבה של התפסנים בעת האחיזה (בדרך כלל ניתן לשנות תצורה זו על ידי סיבוב הברגים הנמצאים על גבי המנגנון או שינוי הפוטנציומטרים על גבי המעגל המודפס של המכונה). בחלק מהמכונות ישנה תכונה המכונה "two-level claw power" אשר גורמת לכך שבתחילה על אף שהתפסנים יאחזו במלוא העוצמה באובייקט, בעת שהאובייקט מורם מוחלשת אחיזת התפסנים לאחר השהיה קצרה אשר גורמת למנוף להשמיט את הפרס חזרה.[1]

חוקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

היכולת של בעלי המכונות להגדיר את מידת העוצמה של התפסנים במנוף ואת שיעורי הזכייה מעלים את השאלה אם המכונות הללו צריכות להיחשב למכונות הימורים במובן המשפטי, בדומה למכונות מזל. בארצות הברית, מכונות ה-Claw crane בדרך כלל פטורות מן החוקים המסדירים מכונות הימורים.

בתחומי שיפוט אחרים, בהם אלברטה שבקנדה, מכונות ה-Claw crane אינן חוקיות אלא אם כן השחקן רשאי לשחקן באופן חוזר ונשנה עד שהוא מצליח לזכות בפרס.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מנוף בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "SUNRISE UPGRADE KIT for LAI "SkillTester"". נבדק ב-2008-07-02.
  2. ^ "Mere 'dash of skill' makes crane game illegal: court". National Post. 29 בינואר 2002. p. A1, 10. אורכב מ-המקור ב-2007-08-10. נבדק ב-2012-07-20. {{cite news}}: (עזרה)