לדלג לתוכן

אנפורסר (הוקי קרח)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אנפורסראנגלית: Enforcer) הוא תפקיד לא רשמי בהוקי קרח. תפקיד האנפורסר הוא להרתיע את שחקני הקבוצה היריבה ולהגיב על משחק מלוכלך או אלים שלהם כלפי שחקני קבוצתם. כאשר מתרחש מקרה כזה, האנפורסר מגיב באגרסיביות. אנפורסרים צפויים להגיב באופן חריף במיוחד לאלימות כלפי הכוכב או כלפי השוער של קבוצתם.

לצד האנפורסר, תפקיד הפֵּסְט (אנ') הוא להתסיס את היריבים ולהסיח את דעתם מבלי להילחם בהם בהכרח. תפקידו העיקרי של הפסט הוא לגרום לשופט להעניש את היריבים, ובכך להרחיקם מהמשחק. האנפורסר והפסט משחקים לעיתים קרובות יחד על אותו קו, בדרך כלל על הקו הרביעי.

אנפורסרים בליגת ההוקי בארצות הברית (NHL)[עריכת קוד מקור | עריכה]

וייד בלק, אנפורסר

כיום ב-NHL, הקבוצות בדרך כלל כוללות אנפורסר אחד. אנפורסרים יכולים לשחק גם בהגנה וגם בהתקפה אבל לרוב ישחקו כשחקני כנף בקו הרביעי. כתוצאה מיכולתם הגופנית האגרסיבית והתוקפנית, גודלם, חוזק אגרופם, אנפורסרים בדרך כלל פחות מוכשרים מחבריהם לקבוצה בתחומים בהם דרושים מיומנויות מיוחדות. הם בדרך כלל בין השחקנים עם אחוז השערים הנמוך ביותר בקבוצה וזוכים לקבל חלק קטן יותר של זמן משחק. גם שכרם נמוך יותר בהשוואה לשחקנים האחרים ונוטים להימכר בטריידים לעיתים קרובות.

אנפורסרים לרוב פופולרים בקרב קבוצתם. "האנפורסר, מאופיין כבחור קשוח, הוא אולי האבטיפוס האהוב בהוקי", כתב ג'ון סניף של ה"ניו יורק טיימס". "אנפורסרים נחשבים כגיבורי-על של העם - הם טיפוסים המאופיינים באגו גדול שמוכן לעשות את העבודה הפיזית והמסוכנת ביותר של הספורט כדי להגן על אחרים". כישורי לחימה יכולים לעזור לאנפורסר פחות מוכשר או קטן יותר בליגות ההוקי כשכישרון המשחק שלו לוקה בחסר.

אנפורסרים לפעמים לוקחים שיעורי אגרוף כדי לשפר את הלחימה שלהם. יש שחקנים המשלבים היבטים של תפקיד האנפורסר עם משחק חזק בתחומים שונים של המשחק. טייגר ויליאמס (אנ'), בוב פרוברט (אנ') וכריס סיימון (אנ') הם דוגמאות של אנפורסרים שהיו גם סקוררים (שחקנים המבקיעים לעיתים קרובות). וויליאמס ופרובר אף שיחקו במשחק האולסטאר. טרי אוריילי הבקיע 90 נקודות בעונה, והיה לשחקן הראשון שסיים בעשרת הסקוררים בעונה הרגילה תוך צבירה של לפחות 200 דקות עונש, ולאחר מכן הפך להיות הקפטן של בוסטון ברוינס.

לפעמים האנפורסרים היו עושים את עבודתם רק מעצם מכוח המוניטין שלהם. קלארק גיליס היה בין הלוחמים הטובים ביותר ב-NHL בתקופתו, אך הוא לא נאלץ להילחם כמעט בכלל רק משום שהאנפורסרים של הקבוצה היריבה כיבדו אותו וחששו ממנו מאוד עד כדי כך שלא הלכו אחרי חבריו לקבוצה. כמה שחקנים מיומנים, כגון אגדות כמו גורדי הו וג'רום יגינלה שחקן NHL נוכחי, הם גם לוחמים דגולים וגם מסוגלים לתפקד ביעילות.

קיץ 2011: מקרי מוות של אנפורסרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיבה אפשרית לירידת מקרי הקרבות והשימוש בתפקיד האנפורסר היא מודעות גדולה יותר לסיכונים מפגיעות ראש וטראומה, כתוצאה מאנצפלופתיה טראומטית כרונית (CTE). במהלך קיץ 2011, שלושה אנפורסרים ב-NHL מתו. דרק בוגארד מת בגיל 28 בעקבות שימוש לסירוגין של משככי כאבים ואלכוהול. ריק ריפן מת בגיל 27 ממה שאושר מאוחר יותר כהתאבדות. וייד בלק (אנ') נמצא מת בגיל 35 בחדר המלון שלו בטורונטו בנסיבות שגרמו למקורות משטרתיים של התקשורת לקטלג את מותו כהתאבדות.

ג'ורג' לארק, שחקן הוקי בעבר ופוליטיקאי ופרשן ספורט בהווה, הציע לאיגוד השחקנים של הליגה הלאומית של ההוקי לספק ייעוץ לאנפורסרים, אך עיתונאי הספורט והסופר רוי מקרגור טען בתוקף שלאור האירועים הטראגיים האחרונים יש לבטל את התפקיד לחלוטין. כתב הספורט של הניו יורק טיימס ג'ון סניף סבר כי יש לקשור בין מותו של בוגארד ומגפת ה-CTE, לבין טראומת הראש המתמשכת של האנפורסרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]