אלברידג' אייר ברבנק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלברידג' אייר ברבנק
לידה 10 באוגוסט 1858
Harvard, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 21 באפריל 1949 (בגיל 90)
סן פרנסיסקו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלברידג' אייר ברבנק, באנגלית, Elbridge Ayer Burbank ( 10 באוגוסט 1858 - 21 באפריל 1949) היה אמן אמריקאי שצייר יותר מ-1200 דיוקנאות של אינדיאנים מ-125 שבטים. הוא למד אמנות בשיקגו ובשנות ה-30 לחייו נסע למינכן, גרמניה, ללימודים נוספים עם אמנים גרמנים מפורסמים. [1] 

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלברידג' נולד ב-10 באוגוסט 1858 בהרווארד, אילינוי, לאנה מריה (אייר) ואבנר ברבנק. לאחר שלמד בבתי ספר ציבוריים, הוא החל לימודי אמנות באקדמיה לעיצוב בשיקגו, שם הושפע מלאונרד פולק וסיים את לימודיו ב-1874.

דודו מצד אמו, אדוארד אי. אייר, היה איש עסקים מצליח, נדבן למוזיאונים ואספן עתיקות. הוא אסף ספרים, כתבי יד מקוריים וחומרים אחרים הקשורים להיסטוריה ולאתנולוגיה של עמים אינדיאנים בזמן המפגש עם האירופאים. האוסף שלו, היה אחת מהתרומות הראשונות לספריית ניוברי בשיקגו, ויש שם מספר יצירות של ברבנק.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא צייר או רשם יותר מ-1,200 אינדיאנים מ-125 שבטים. במשך תקופה של מספר שנים, הוא בילה חודשים רבים בתחנת סחר, שם צייר אינדיאנים. היישוב ברבנק, אוקלהומה, נקרא על שמו.[2]

צ'יף הסוס הכחול, 1898

בשנת 1910, עורך ה-The Harvard Independent ציין: "אף אמן אחר במדינה לא נהנה מההזדמנויות שחווה מר ברבנק - ציור הדיוקנאות של האינדיאנים. הוא תיאר גם את נוף ארצם, את מנהיגי האינדיאנים הידועים שהיו פעם באמריקה, שהולכת ומשתנה במהירות. בעשרים השנים האחרונות נסע מר ברבנק ממחנה למחנה בין הילידים של צפון-מערב ודרום-מערב, וצייר ברצף את כל הלוחמים הגדולים שכושרם הפך את שמותיהם למפורסמים בתולדות אמריקה.

ברבנק היה בשתי תקופות של לימודים במינכן, גרמניה, עם אמנים בולטים. בשנים 87–1886 למד אצל פול נאווין ופרדריק פהר. הוא חזר כעבור שנתיים, ולמד מ-1889- 1890 אצל טובי רוזנטל. הוא גם נסע לקארדיף, ויילס.

כמבוגר, ברבנק אובחן עם הפרעה דו קוטבית, שכונתה אז "מאניה דיפרסיה". הוא טופל בכמה מרפאות במהלך חייו. הוא אושפז במשך עשר שנים בבית החולים הממלכתי לחולי נפש בנאפה, קליפורניה.

הוא מת ב-21 באפריל 1949, בסן פרנסיסקו, קליפורניה, לאחר שנפגע ונפצע קשה מרכבל ב-27 בינואר. הוא נקבר לראשונה בסן פרנסיסקו, קליפורניה, אך שרידיו נקברו מחדש ברוקפורד, אילינוי. בשנת 1984 העבירו קרובי משפחה את שרידיו והם נקברו מחדש בבית הקברות מאונט אובורן, הרווארד, אילינוי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלברידג' אייר ברבנק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ . A. Burbank, “Famous War Chiefs I Have Known and Painted-Chief Blue Horse (Ogallalla (sic) Sioux)” at http://www.D50.org/Burbank/Years/1910/1910_HI_Chief_Blue_Horse.htm
  2. ^ Burbank Among the Indians, Caxton Press, 1944. Placed online with permission of Caxton Press