אצא לי השוקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"אצא לי השוקה"
סינגל
סוגה שיר ילדים עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כתיבה עממי עריכת הנתון בוויקינתונים
לחן עממי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אצא לי השוקה הוא שיר ילדים עברי ישראלי המורכב מחמישה בתים שבהם רוב המילים חוזרות על עצמן. לכן הוא שיר קליט גם לזכירה וגם לביצוע. השיר הוא שיר עממי אשר עבר מפה לאוזן; כותביו, מלחינו ושנת יצירתו אינם ידועים. השיר קיים בגירסה יוונית - Ζουζούνια - Όταν θα πάω κυρά μου στο Παζάρι

ניתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל בית מתוך השיר מתחיל במשפט "אצא לי השוקה" (כשם השיר), ומיד לאחריו מגיעה הודעה על קניית חיה קטנה. בכל בית מתחלפת החיה שנקנית באחת אחרת, ואיתה נוספת שורה חדשה בה מושמעת הקול של אותה חיה. היא הופכת לפזמון חוזר בבית הבא אחריו, כך שאורכם של בתי השיר הולכים וגדלים בצורת פירמידה. החיה הראשונה שנקנית היא תרנגול אשר משמיעה את הקול "קו קו קוריקו קו". כל סוף בית נגמר במשפט "הוא יזמר עד אור הבוקר" כאשר הכוונה היא לתרנגול שנקנה בבית הראשון. בסך הכל מופיעות חמש חיות כמספר הבתים בשיר. בבית האחרון הן מוזכרות כולן לפי סדר יורד משום שכל בית מכיל גם את המידע שהופיע בבית הקודם לו.

הבית הקטן ביותר בשיר הוא הבית הראשון, המכיל רק שלוש שורות. ואילו הבית הגדול ביותר בשיר הוא הבית האחרון, והחמישי במספר, המכיל שבע שורות. כמו כן, בבית זה מופיעה גם החיה הגדולה ביותר, ביחס לחיות מארבעת הבתים הקודמים. הבית האמצעי בשיר הוא הבית השלישי במספר ומכיל חמש שורות, אך אינו חמשיר.

את קולה של החיה האחרונה בשיר משמיעים ושומעים רק פעם אחת במהלך כל השיר, לעומת קולו של התרנגול שאותו משמיעים מתחילת השיר ועד סופו באופן רציף, ללא הפסקה, חמש פעמים. ואולי לכך התכוון המשורר האלמוני כשאמר שהתרנגול יזמר עד אור הבוקר.

בכל בית השורה השנייה תמיד מתחילה בשם של החיה שסופר עליה בשורה הראשונה, בתוספת ה' הידיעה כך ששם החיה שנקנתה מופיעה פעמיים בכל בית. ארבעת החיות שנקנו משמיעות שני צלילים קצרים למעט התרנגול שמשמיע שלושה צלילים קצרים ועוד צליל אחד ארוך. בשלושת הבתים האמצעיים שבשיר משמיעות החיות את אותו הצליל פעמיים ואילו בבית הראשון והבית האחרון, משמיעות החיות צלילים שאינם זהים.

ביצועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לשיר מבצעים רבים ובהם:

  • הגרסה הפופולרית ביותר של השיר הועלתה ליוטיוב במרץ 2011 על ידי ערוץ "הופ! ילדות ישראלית" , בת 2:07 דקות, בביצועם של עמי מנדלמן ומקהלת שרונית. נכון לאוקטובר 2023, הסרטון זכה ליותר מ-45 מיליון צפיו ו-85 אלף לייקים, ונחשב לאחד מהסרטונים הישראלים הנצפים ביותר באתר.[1]
  • השיר בוצע בידי נירה רבינוביץ' בתוכנית מה פתאום? ששודרה בטלוויזיה החינוכית.[2]
  • ב-2016 שפיטה העלתה גרסת כיסוי לשיר ונכון לאוקטובר 2023, קיבל יותר מ-3 מיליון צפיות.
  • בעת הביצוע יש המחליפים את סוגי החיות שבשיר ואת הקולות שהם משמיעים, או מוסיפים בתים חדשים לשיר עם חיות חדשות וקולות חדשים.

מילות השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

אצא לי השוקה, תרנגול קטן אקנה לי
התרנגול - קו קו קוריקו קו
הוא יזמר עד אור הבוקר
 

אצא לי השוקה, כלבלב קטן אקנה לי
הכלבלב - והב והב
התרנגול - קו קו קוריקו קו
הוא יזמר עד אור הבוקר
 

אצא לי השוקה, חתלתול קטן אקנה לי
החתלתול - מיאו מיאו
הכלבלב - והב והב
התרנגול - קו קו קוריקו קו
הוא יזמר עד אור הבוקר
 

אצא לי השוקה, ברווז קטן אקנה לי
הברווז - גע גע
החתלתול - מיאו מיאו
הכלבלב - והב והב
התרנגול - קו קו קוריקו קו
הוא יזמר עד אור הבוקר
 

אצא לי השוקה, חמור קטן אקנה לי
החמור - איי אה
הברווז - גע גע
החתלתול - מיאו מיאו
הכלבלב - והב והב
התרנגול - קו קו קוריקו קו
הוא יזמר עד אור הבוקר
 

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]