עמי מנדלמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עמי מנדלמן
עמי מנדלמן 2012
עמי מנדלמן 2012
עמי מנדלמן 2012
לידה 24 באוגוסט 1950 (בן 73)
חיפה, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה עמיקם מנדלמן עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1975 עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שיתופי פעולה בולטים הכל עובר חביבי
צאצאים רועי מנדלמן, דניאל ק. מנדלמן, יונתן מנדלמן עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
עמי מנדלמן (משמאל) עם שלומית אהרון יובל דור וקיקי רוטשטיין בהרכב "הכל עובר חביבי"

עמיקם (עמי) מנדלמן (נולד ב-24 באוגוסט 1950) הוא זמר, שחקן, קריין, במאי ומדבב ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנדלמן יליד שכונת הדר הכרמל שבחיפה, שם עוצבה ילדותו עד גיל 14 עת עברה משפחתו לגור במרכז הכרמל.

אמו אסתר (לבית בורמן אחות בכורה לחיה ואריה) נולדה בסטולין שבפולין בשנת 1925. עלתה בגיל 12 לארץ עם משפחתה בעליה לגאלית של תנועת גורדוניה בשנת 1936.

אביו מאיר מנדלמן נולד בשנת 1921 בסטופניצה שבפולין. אביו עלה ללא משפחתו כנער בן 14 (שרובה נספתה בשואה) בעליה בלתי לגאלית של תנועת בית"ר באניית פאריטה שיצאה מנמל קונסטנצה ב-1939 ערב פרוץ מלחמת העולם השנייה והתגייס לאצ״ל ובהמשך לחטיבת גבעתי בצה״ל שנלחמה בגזרת הדרום במלחמת העצמאות.

הוריו הכירו ונישאו בחיפה ועברו בשלום את קרבות שחרור העיר חיפה למעט קליע שנורה מכיוון שכונת ואדי ניסנאס ונשאר תקוע בקיר הסלון כמורשת לדור הבא שנולד היישר לתקופת הצנע של שנות החמישים.

הוריו של עמי שהפרוטה לא הייתה מצויה בכיסם אהבו מוזיקה ושלחו אותו בגיל 10 ללמוד נגינה באקורדיון אצל מורה פרטי.

לקראת גיל 13 נחשף עמי למהפכה המוזיקלית שהובילו להקות בריטיות בהובלת הביטלס בעולם והחל ללמוד ולנגן בגיטרה.

בגילאי 15–18 הקים יחד עם אחיו ינקי מנדלמן להקת קצב שנקראה ״העטלפים״ שהופיעה בכרמל בפני סטודנטים ומרכזי נוער.

בשנת 1968 עבר בהצלחה את הבחינות למדור ההפקות של הלהקות הצבאיות ולאחר שרות של שנה במלחמת ההתשה בסיני ביחידת טילי הוק התקבל ללהקת התותחנים, שם הכיר את יובל דור וקיקי רוטשטיין ובמהלך הופעותיהם במסגרת המופע "לה בומבה: (עם הלהיט "פרחים בקנה") יצרו את שלישית "אף אוזן גרון" השלישייה הוציאה תקליט יחיד ומתוכו הצליחו שלושה שירים במצעדי הפזמונים, "שלא יגמר לי הלילה" (מילים: יהודה שביט לחן: מתי כספי) "עושים היסטוריה" (מילים: יובל דור לחן: עמי מנדלמן) "שמש אחת" (מילים: יובל דור לחן: גילי דור) שזהו גם שם התקליט.

השלישייה הופיעה בטרם שחרורה מהצבא בכמה הופעות אזרחיות עם יוני רכטר על הפסנתר, רמי בלאופרב על הבס, גילי דור על הגיטרה ורפי מנדלמן על התופים (שהופיע בהמשך גם עם להקת "הכל עובר חביבי"). בשנת 1975 המפיק אמנון ברנזון חיבר אותם ביחד עם הזמרת שלומית אהרון למופע נוסטלגי בשם "הכל עובר חביבי" שמאוחר יותר נהפכה ללהקה מצליחה.

מנדלמן זכה לכינוי העממי "ההוא עם השפם" בזכות שפמו שהפך למעין סמל שלו.

מנדלמן נשוי ואב לשלושה: דניאל, יונתן ורועי העוסקים גם הם בדיבוב.

דיבוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנדלמן הוא מהמדבבים הוותיקים בישראל. דיבב, בין היתר, בסרטים קלאסיים של חברת וולט דיסני כגון לואי מלך הקופים וזיגי הנשר בשני סרטי "ספר הג'ונגל", את העורב השמן ב"דמבו הפיל המעופף", את פומבה בטרילוגיית "מלך האריות" ובסדרת הטלוויזיה "טימון ופומבה", "תינוקות בצמרת" ואת קרצ'אק ב"טרזן". כמו כן דיבב ב"עולם סחרחר", ב"הקוסם", ב"סוסלנד", ביצע את שיר הפתיחה של סדרת הילדים "בראם" בשנת 2004, את דמותו של מר קראב ב"בובספוג מכנסמרובע" וגם את הפתיח של הסדרה, ג'גרנאוט מ"אקס-מן", בלואגארד קיו קאזו ב"בית פוסטר לחברים דמיוניים" בערוץ לוגי, גיבור הסדרה "איירון מן", הפוקדע המספר ב"פוקימון", את קוטאל בסדרת האנימה "שינזו", את לורד גרמדון מנינג'גו, את שליט האש אוזאי מאווטאר: כשף האוויר האחרון, את מקיטה (וג'יטה במקור) בדרגון בול Z GT, סופר והסרטים ואת קלמפ ובנט בגלקטיק פוטבול. החל משנות התשעים מדבב את קולו של גופי בסרטי האנימציה של חברת וולט דיסני, והחל מסופן של אותן השנים את דאפי דאק במקום אבי פניני בסרטונים וסדרות של האחים וורנר מסדרת הלוני טונס, החל מ"ספייס ג'אם" (יצא ב-1996, דובב לעברית ב-1997). כמו כן, דיבב גם את ספלינטר במקום יהויכין פרידלנדר החל מסדרת "הדור הבא" של צבי הנינג'ה, אך בהמשך הסדרה מ-2003 הוחלף על ידי עפרון אטקין. בנוסף דיבב בהאגדה של קורה, עידן הקרח, פלאנט שין, סוד כמוס, חברים בחווה, הפינגווינים ממדגסקר, תפוס ת'פטיש, בי הגדולה מכולם!, מדלן היפה, דני שובבני: קרוז קונטרול, 20,000 מיל מתחת למים, סברינה: חברות לנצח, זורו המדהים, הילד הנוסע בזמן, קוסמים ליום אחד: הפרח המכושף, כלב מי שמנגן, סרט הרעשנים, בוא, כלב, בוא!, צוות פיקוויק ועוד.

מנדלמן ביים את דיבובם לעברית של עשרות סרטים כמו שרק (הסרט הראשון בסדרה מבית DreamWorks), חלום ליל קיץ, הפיה לילי, גארפילד, חברים על הכוונת של סוני ו-Fox ומפלצת של מלון וכן סדרות מצוירות ובהן צבי הנינג'ה, לוני טונס (בגרסה מאוחרת ששודרה בערוץ ג'וניור, שם דיבב את רוב הדמויות), גן עדן לכלבים, פוקימון ויש לנחש עם חן. שר את שירי הפתיחה בצבי הנינג'ה (2003, עם לירון לב), את שיר הפתיחה של כח המחץ (בדיבוב שאותו ביימה שפרירה זכאי), את שיר הפתיחה השני בדרגון בול Z (שאותו גם כתב) ואת שיר הפתיחה הראשון של דרגון בול סופר.

כשחקן[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולו של מנדלמן זכה להתארח גם בתוכניות טלוויזיה תוצרת ישראל, ולא רק בתקופת "הכל עובר חביבי": בסדרה "שמש", למשל, הוא קריין שעשועון שהונחה על ידי אפי בן ישראל, פארודיה על השעשועונים "הכספת" ו"החוליה החלשה". לאחר מכן השתתף בתפקיד עצמו בתוכנית "ארץ נהדרת" בשנת 2005, לצידו של טל פרידמן, שחיקה את דמותו, והיה למעשה חלק מפארודיה על "הכל עובר חביבי", שבה השתתפו אלי פיניש כיובל דור, אורנה בנאי כשלומית אהרון ומריאנו אידלמן כקיקי רוטשטיין.

בנוסף, קולו של מנדלמן מוקלט בתוכנת הניווט "Waze".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]