ארמיית העמק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארמיית העמק
Army of the Valley
הדגל הצבאי של הקונפדרציה
הדגל הצבאי של הקונפדרציה
פרטים
מדינה הקונפדרציה
שיוך צבא הקונפדרציה
סוג ארמייה
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 12 ביוני 186427 בפברואר 1865 (37 שבועות ויומיים)
מקים היחידה רוברט אי לי
מלחמות מלחמת האזרחים האמריקנית
פיקוד
מפקדים ג'ובל ארלי

ארמיית העמקאנגלית: Army of the Valley) הייתה ארמייה של צבא הקונפדרציה אשר נטלה חלק במלחמת האזרחים האמריקנית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך המצור על פיטסבורג, שאף מפקד כוחות הקונפדרציה רוברט אי לי להקל מעט את המצור באמצעות הסטת חלק מכוחות האיחוד שצרו על העיר. כמו כן הוא היה מודאג מאוד מהתקדמותם המהירה של כוחות האיחוד במערכת עמק השננדואה - אשר היווה מקור אספקה חשוב עבורו. הוא הגה תוכנית נועזת לפתור את שתי הבעיות בו זמנית. ב-12 ביוני 1864 הוא הפריש מכוחותיו את הקורפוס ה-2 ושינה את שמו ל"ארמיית העמק". הוא מינה את ג'ובל ארלי כמפקד הארמייה. מטרתו של ארלי הייתה לחצות את עמק השננדואה, ואז לעבור את נהר הפוטומוק אל מרילנד ולאיים על בולטימור או וושינגטון די סי.

עם זאת, תקוותם של לי וארלי לחצות את עמק השננדואה במהירות לא התממשה כאשר גנרל האיחוד דייוויד האנטר זיהה את התנועה ומיהר לשלוח כוחות לעמק לקדם את פניו של ארלי. בעמק השננדואה, פגשו יחידות ארמיית העמק יחידות נוספות בפיקודו של ג'ון ברקינרידג', והללו הסתפחו אל ארמיית העמק. הארמייה הצליחה להתקדם צפונה וניצחה את כוחות האיחוד בקרב מונוקאצ'י. ב-11 ביולי פלשה הארמייה לשטחי מדינות האיחוד, ובמשך יומיים איימה על וושינגטון לפני שנאלצה לסגת. ב-24 ביולי היא חזרה לעמק השננדואה, וזכתה בניצחון נוסף בקרב קרנסטאון השני. ארלי שלח יחידות פרשים בפיקודו של ג'ון מקאוסלנד, אשר הציתו חלקים ניכרים מהעיר צ'מברסבורג כנקמה על שריפת המכון הצבאי של וירג'יניה בידי כוחות הצפון.

בסוף יולי, נשיא ארצות הברית אברהם לינקולן, נפגש עם מפקד צבאו יוליסס גרנט כדי לדון בהשמדת ארמיית העמק. האנטר הודח מהפיקוד ובמקומו הובא לזירה פיליפ שרידן. לאחר סדרת קרבות קשים, נאלצה ארמיית העמק לסגת דרומה וכעת לא היוותה איום משמעותי על האיחוד. הארמייה התדלדלה בהדרגה, ורבים מאנשיה נהרגו או ערקו. ב-27 בפברואר 1865 פתח שרידן במתקפה אחרונה כנגד ארמיית העמק ליד וינסבורו. 1,500 מחיילי הארמייה נפלו בשבי, והשאר נפוצו לכל רוח. ארלי הצליח להימלט, אולם לי פיטר אותו מהשירות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]