ברתה לאמה פייכט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ברתה לאמה פייכט
לידה 16 בדצמבר 1869
Bethel Township, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 20 בנובמבר 1943 (בגיל 73)
פיטסבורג, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Bertha Lamme עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Homewood Cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מוסדות וסטינגהאוס עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ברתה לאמה פייכטאנגלית: Bertha Lamme Feicht) (נולדה ב-16 בדצמבר 1869 - 20 בנובמבר 1943) הייתה מהנדסת אמריקאית. בשנת 1893 היא הפכה לאישה הראשונה שקיבלה תואר בהנדסה מאוניברסיטת המדינה של אוהיו[1]. לאמה פייכט כיום נחשבת לאישה האמריקאית הראשונה שסיימה לימודים גבוהים בתחומי הנדסה פרט להנדסה אזרחית[2].

ראשית חיים והשכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברתה לאמה פייכט נולדה ב-16 בדצמבר 1869 בחווה המשפחתית באוהיו[2]. כילדה, אחיה הגדול בנימין והיא נהגו לבנות לעצמם צעצועים[3].

אחיה סיים תואר בהנדסה מכנית באוניברסיטת המדינה של אוהיו, ובעקבותיו לאחר שסיימה את בית הספר התיכון לאמה פייכט נרשמה לאותם הלימודים בהנדסה מכנית באוהיו[2]. היא סיימה את הלימודים בשנת 1893 עם תואר בהנדסה מכנית והתמחות בחשמל[1] אחיה שכבר סיים את לימודיו התחיל לעבוד בחברת וסטינגהאוס אלקטריק[2]- תאגיד אמריקאי גדול שהיה יצרן מוביל של ציוד חשמלי [4]. דרך קשר זה היא בחרה לכתוב את התזה שלה בנושא "ניתוח בדיקות גנרטורים של חברת וסטינגהאוס אלקטריק ברכבות"[2].

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שסיימה את לימודיה, היא הגיעה לעבוד בחברת וסטינגהאוס אלקטריק כמהנדסת האישה הראשונה במקום, כאשר אחיה כבר היה שם מהנדס בכיר[3]. יחד הם עבדו בקבוצת העיצוב שביצעה מחקרים מקדימים בהעברת חשמל[3].

בשנתיים הראשונות לעבודתה היא פעלה במרכז העיר פיטסבורג בסמטאות גאריסון, ובמשך עשר השנים הבאות היא עברה לפעול בעבודות במזרח פיטסבורג[2]. בתקופת עבודתה בחברה קרו כמה מהישגיה הגדולים ביותר של וסטינגהאוס אלקטריק, כגון השימוש בחשמל על מנת להדליק תערוכה קולומביאנית עולמית שהתקיימה בשיקגו בשנת 1893[2].

היא עבדה שם עד שהיא התחתנה בשנת 1905 עם עמיתה ללימודים לשעבר והמפקח שלה בעבודה ראסל ס. פייכט, ואז פרשה מהחברה[2]. הקריירה המקצועית הרשמית שלה הסתיימה כאן, אך רבים חושדים שהיא המשיכה לעסוק בתחום מאחורי הקלעים דרך אחיה ובן זוגה[3].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הנישואים היא ילדה בשנת 1910 בת יחידה, פלורנס, שהלכה בדרך המדעית של הוריה ובעקבות אהבתה למתמטיקה ומדע היא הפכה בבגרותה לפיזיקאית בשירות ממשלת ארצות הברית[2].

לאמה פייכט נפטרה בפיטסבורג ב-20 בנובמבר 1943, ונקברה בבית העלמין ”Homewood", לימים לצד בן זוגה שנפטר בשנת 1949[5].

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיתון פיטסבורג דיספאטץ' (אנ'), עיתון מוביל בפיטסבורג בשנים 1880–1923 [6] כתבו עליה בשנת 1907- "עבודותיה של לאמה בעיצוב דינמו ומנועים ביססה את המוניטין שלה אפילו בתוך החממה של חשמלאים וממציאים מחוננים" [7].

חלק מחפציה האישיים, הכוללים סרגל חישוב, סרגל T, תעודת הגמר שלה וחפצים נוספים נמצאים כיום במרכז להיסטוריה של היינץ (Heinz History Center) בפיטסבורג, כחלק מתערוכת "פיטסבורג: מסורת של חדשנות"[2].

כדי להוקיר את ברטה לאמה פייכט על היותה המהנדסת האישה הראשונה בווסטינהאוס, קרן ההשכלה של החברה (Westinghouse Educational Foundation) בשיתוף עם איגוד הנשים המהנדסות (אנ') יצרו מלגה על שמה בשנת 1973, המוענקת מדי שנה לסטודנטית שנה ראשונה הלומדת הנדסת חשמל[3].

נוסף על כך, במחלקת לימודי ההנדסה באוניברסיטת אוהיו מחולקת מדי שנה מדליה שמוענקת מהאוניברסיטה לסטודנטים בעלי הישיגים ראויים לשבח בהנדסה על-שמה של לאמה-פייכט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברתה לאמה פייכט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Twelve Days: Bertha Lamme was first female engineering grad, אוניברסיטת אוהיו, ‏13 בדצמבר 2013 (באנגלית)
  2. ^ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ברנה סמית', Let's Learn From the Past: Bertha Lamme, Pittsburgh Post-Gazette, ‏1 במרץ 2012 (באנגלית)
  3. ^ 1 2 3 4 5 סייביל האטש, Changing Our World: True Stories of Women Engineers, ‏2006 (באנגלית)
  4. ^ Westinghouse Electric Corporation, אנציקלופדיית בריטניקה
  5. ^ Westinghouse Official Dies in Retirement, Pittsburgh Post-Gazette, ‏23 באפריל 1949 (באנגלית)
  6. ^ Pittsburg dispatch, ארכיון העיתונים של פנסילבניה (באנגלית)
  7. ^ מחלקת הנדסה מכנית והנדסת חלל, Women's History Month, אוניברסיטת אוהיו (באנגלית)