האטצ'ר (טריצרטופס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האטצ'ר המתוקן ב-2018.
האטצ'ר המקורי מ-1905.
יציקת ארד של הגולגולת של האטצ'ר בשערי המוזיאון.

האטצ'ר (Hatcher, מספר קטלוגי USNM 500000‏[1]) הוא השם שניתן לשלד הטריצרטופס מהמין Triceratops horridus במוזיאון הלאומי להיסטוריה של הטבע סמית'סוניאן בוושינגטון הבירה, ארצות הברית. שלד זה, שהורכב והוצג לראשונה ב-1905, היה השלד הראשון של הטריצרטופס בתצוגה מוזיאלית ואחד המאובנים הידועים ביותר של המוזיאון. בנוסף לשלד המוצג במוזיאון, יציקת ארד בצורת הגולגולת של האטצ'ר בגודל מלא, מוצבת מחוץ למוזיאון.

האטצ'ר הורכב לראשונה ב-1905 מאוסף מאובנים של מספר פרטים של טריצרטופס שאסף הפלאונטולוג וצייד המאובנים ג'ון בל האטצ'ר, שעל שמו נקרא השלד. את השלד ניסו להרכיב לפי האיורים של עותניאל צ'ארלס מארש, מי שגילה, תיאר והגדיר לראשונה את הטריצרטופס. בעת הניסיון להרכיב את השלד נאלצו טכנאי המוזיאון להשתמש במאובנים ממספר פרטים (שלא היו באותו גודל) מאחר שלא נמצא שלד שלם של טריצרטופס. בעיה נוספת שהם נתקלו בה הייתה כאשר ניסו להציב את הרגליים הקדמיות בצורה זקופה לחלוטין, כמו באיור של מארש. הם גילו שהעצמות פשוט לא מסתדרות בצורה הזו ונאלצו להרכיב אותן כאשר הן נוטות החוצה בזווית, בתנוחה בה הרגליים הקדמיות מפוסקות ופרושות לצדדים (בתנוחה שיותר אופיינית ללטאות).

בשנות ה-90 של המאה ה-20 התברר כי מצב השלד בכי רע ויש לנקוט בפעולות שימור דחופות. אוצר התצוגה החליט לנצל את ההזדמנות לסריקה דיגיטלית תלת-ממדית של השלד, הן כדי לאפשר הדפסה תלת-ממדית של העתקים שיחליפו מאובנים פגיעים או יתקנו חלקים פגומים בשלד והן בשביל לאפשר יצירת דגמים שבאמצעותם הפלאונטולוגים יחקרו את התנוחה ויכולת התנועה של הטריצרטופס.[2] השלד פורק, נסרק והורכב מחדש. בשנת 2001 הוצב במוזיאון השלד המחודש אחרי פעולות שימור והחלפת המאובנים הפגיעים, הפגומים או השגויים בהעתקים מתוקנים שנוצרו על פי הסריקה הממוחשבת.[3] לצידו הוצב דגם בקנה מידה 1:6 של השלד כפי שהיה בתנוחה המקורית מ-1905.

ב-2014 נסגרה תצוגת המאובנים של המוזיאון לצורך שיפוצים ובנייה מחדש, והיא נפתחה לציבור ב-2019.[4] בינתיים "האטצ'ר" הטריצרטופס ו"סטן" הטירנוזאורוס רקס מוצגים לקהל הרחב בתצוגה זמנית.[5] בתצוגה החדשה ניצבת דיורמה של שלדים בה הטירנוזאורוס החדש של המוזיאון, סטן, טורף את הגווייה של האטצ'ר (שלא ברור אם מת בקרב או באופן טבעי).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא האטצ'ר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מידע על התצוגה ו מידע נוסף על הטריצרטופס האטצ'ר, באתר המוזיאון הלאומי להיסטוריה של הטבע, המכון הסמיתסוני דרך ארכיון האינטרנט.
  2. ^ Museums and the Triceratops Posture Problem – Part 2.
  3. ^ מידע על התצוגה ו כתבה עליה, באתר המוזיאון הלאומי להיסטוריה של הטבע, המכון הסמיתסוני.
  4. ^ סט תמונות 1 ו סט תמונות 2 של העברת השלד המתוקן בעת חידוש אולם המאובנים, באתר המוזיאון הלאומי להיסטוריה של הטבע, המכון הסמיתסוני, מאי 2014.
  5. ^ Preview of "The Last American Dinosaurs: Discovering a Lost World", ערוץ היוטיוב הרשמי של המוזיאון הלאומי להיסטוריה של הטבע, 2014