ליין (טריצרטופס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הטריצרטופס "ליין" במוזיאון יוסטון למדעי הטבע, טקסס, ארצות הברית.
טביעת העור המאובנת של ליין הטריצרטופס.
ליין 2022
ליין

ליין (Lane) הוא השם שניתן למאובן של טריצרטופס (מספר קטלוגי HMNS 2006.1743.00 or HMNS VP 1506) מהמין Triceratops horridus שנמצא כיום במוזיאון יוסטון למדעי הטבע בטקסס, ארצות הברית. ליין מתואר כמאובן והשלד השלם ביותר של טריצרטופס שנמצא אי-פעם, ומלבד רוב העצמות כולל גם טביעת עור מאובנת. העתקים של השלד וטביעת העור מוצגים כיום באולם הפלאונטולוגיה ע"ש מוריאן במוזיאון, בעוד שהמאובנים עצמם נמצאים במעבדת המוזיאון לצורכי מחקר.

ב-2007 גילתה ארלין זרבסט (Zerbst), סבתא וציידת מאובנים חובבת, את המאובן של הטריצרטופס, לו היא קראה "ליין" (Lane) על שם הנכד שלה.[1] ב-2012 צוות פלאונטולוגים ממוזיאון יוסטון למדעי הטבע חילץ את המאובן ממטריצת האבן בה היה שמור, לקח אותו למעבדה והחל לחקור אותו בצורה מדעית לצד פעולות שימור וניקוי.

מאובן זה הוא המאובן השלם ביותר של טריצרטופס שנמצא אי-פעם ומלבד שלד כמעט שלם כלל גם טביעת עור מאובנת. הטביעה כוללת בעיקר התאבנות של חול דק שעליו הוטבע מרקם העור, אך המדענים מצאו בליין גם שרידים של מולקולות מרקמות העור המקוריות המכילות פחמן, ובודקים כעת האם אפשר לחלץ מהן מולקולות אורגניות.[2] הגילוי של מאובן זה דווח לראשונה ב-2012 על ידי דוברי המוזיאון, אך טרם פורסם מאמר מדעי המתאר באופן מלא וריגורוזי את הממצא. מתיאורים ראשוניים של המאובן עולה שעורו של הטריצרטופס היה דומה לעור של תנין והוא היה מכוסה בקשקשים גדולים.[3] בחלק מהקשקשים מהממצא של יוסטון נשתמרה בליטה דמוית פטמה, דבר שהוביל להעלאת ההשערה שממבנה זה צמחו זיפים קוצניים (המונחים המקובלים באנגלית הם quills או quill-like bristles) בדומה לאלה שנמצאו באחד המינים של פסיטקוזאורוס (Psittacosaurus), סוג של דינוזאור צרטופסי פרימיטיבי מאסיה. ב-2022 פורסם מחקר שמסקנתו הייתה שככל הנראה לא היו לטריצרטופס זיפים קוצניים. עם זאת, ישנם מאיירים ואמנים פלאונטולוגים שמציירים טריצרטופסים עם זיפים קוצניים על חלק מהגוף או אף על כולו. זיפים אלה, אם היו קיימים אצל הטריצרטופס, כנראה שימשו בעיקר לתצוגה וחיזור, אך יש המשערים שהם תפקדו כמו הקוצים של הדרבן וסיפקו הגנה נוספת לטריצרטופס.

כיום מוצג באולם הפלאונטולוגיה הגדול ע"ש מוריאן של המוזיאון העתק של השלד שנמצא. השלד מוצג בתנוחת ריצה והסתערות (שנויה במחלוקת) וניצב מול שלד של טירנוזאורוס רקס, אויבו הקלאסי. בנוסף לשלד מוצגת גולגולת אמיתית של טריצרטופס והעתק של טביעת העור המאובנת.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ליין הטריצרטופס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ How Lane got his name, הבלוג הרשמי של מוזיאון יוסטון למדעי הטבע, מאי 2012
  2. ^ Introducing Lane, a mummified Triceratops, הבלוג הרשמי של מוזיאון יוסטון למדעי הטבע, מאי 2012,
    ראו גם: רוברט "בוב" בקר, הסבר נוסף על התאבנות עור, הבלוג הרשמי של מוזיאון יוסטון למדעי הטבע, מאי 2012.
  3. ^ ראו דיון ותמונות בפייסבוק: קבוצת הפלאונטולוגיה, 30 בדצמבר 2014.
    ראו גם תמונות בכתבה Replica of rare triceratops skin goes on display in Hill City, עיתון Rapid Journal, אפריל 2013.