הגוררת חוגלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הגוררת חוגלה
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
תיאור כללי
סוג אונייה גוררת
ציוני דרך עיקריים
תקופת הפעילות ?–1996
אחריתה טובעה באופן יזום בים התיכון ב-1996, מהווה אתר צלילה
מיקום מול חופי אשקלון, בעומק 32 מ', כ-2.5 קילומטרים מערבית למרינה באשקלון
נתונים כלליים
אורך 25 מטר

הגוררת חוגלה היא גוררת שהוטבעה ומשמשת כאתר צלילה. כאונייה טרופה, היא עומדת זקופה על קרקעית הים מול חופי אשקלון, כ-2.5 קילומטרים מערבית למרינה באשקלון, בעומק 32 מ'. אורכה 25 מ', וגשר הפיקוד שלה מזדקף מעלה עד לעומק של 22 מ'[1].

הטבעתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היא טובעה בשנת 1996 על ידי ההתאחדות הישראלית לצלילה על מנת להוות אתר צלילה נוסף בדרום הארץ, היכן שאתרי הצלילה הטבעיים מעטים יחסית. הגוררת חוגלה היא ‘אחותה’ של הגוררת איתנה, שהוטבעה צפונית ל”קניון אכזיב”, בסמוך ל”איי אכזיב”.

חוגלה הוכנה להטבעה ע”י ההתאחדות הישראלית לצלילה. הגוררת הוכנה בחיפה, חברת ק.צ.א.א. כתרומה, שלחה גוררת לחיפה לצורך גרירת החוגלה לאתר ההטבעה באשקלון.

כאתר צלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום מהווה הגוררת אתר צלילה, ובעלי חיים מכסים אותה באופן קבוע או מבקרים בה לעיתים. האונייה סי גארד הוטבעה גם היא מול חופי אשקלון.

הגוררת חוגלה מונחת על קרקע חולית. חרטום הגוררת מוטה כלפי מעלה ונמצא בעומק של כ–27 מטר בעוד הירכתיים, נמצאים בעומק של כ-32 מטר. במהלך 20 השנים שעברו מאז טובעה, התפתחו במקום מושבות של אלמוגים ים-תיכוניים (גם מסוג אוקולינה, הנדירים יחסית לעומקים כאלה) או ספוגים גדולים וצבעוניים וניתן למצוא חשופיות צבעוניות, להקות סרגוסים ודגי ים פתוח, לעיתים ניתן למצוא את הלובסטר הים תיכוני, הכפן הגושמני או בדג דקר (לוקוס).

ההגעה לאתר מתאפשרת באמצעות הפלגה בסירה בלבד. ההעמקה אורכת זמן רב, משום שאורך חבל העוגן עולה על 100 מטר. הגשר העצום של הגוררת פתוח בחלקו ומאפשר מעברים מרתקים (ולא מסוכנים) בגוף כלי-השיט. הסיפון והמבנה מרופדים בספוגים ונוצות ים, שיש להימנע מלגעת בהן, בשל סכנת צריבה. הכניסה למדורים הפנימיים נחסמה. הקרקעית היא בוצה סמיכה המכוסה באצות. הספינה יושבת במעין שקע בקרקעית, וניתן לחדור בזהירות מתחת לירכתיים. יש לציין כי הראות באזור אינה מיטבית, והקרקעית בוצית. מומלץ להימנע ככל האפשר מהרחפת חול ומשקעים, שרק יחריפו את בעיית הראות..

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הערך נכתב על סמך מידע מהמקורות המנויים בפסקת הקישורים החיצוניים.