הפוגה (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפוגה
כרזת הסרט הפוגה
כרזת הסרט הפוגה
כרזת הסרט הפוגה
בימוי עמרם עמאר
הופק בידי חיים נחום, סרטי עצמאות
תסריט רוז'ה אטאלי, עמרם עמאר
שחקנים ראשיים נסים מזרחי
אסתר פרידר
רות גבריאלית
צילום עמרם עמאר
מדינה ישראלישראל ישראל
הקרנת בכורה 1950
משך הקרנה 65 דקות
שפת הסרט עברית
דף הסרט ב־IMDb

הפוגה הוא הסרט הראשון באורך מלא שהופק במדינת ישראל ביוזמה עצמאית ובבימויו של עמרם עמאר ובהפקת "סרטי עצמאות".

הסרט שצולם בשנת 1950 מציג סיפור משולש אהבה מלודרמטי מזרחי-אשכנזי, על רקע ההפוגה במלחמת השחרור. הסרט הופק על ידי חברת "סרטי עצמאות" שבראשה עמד חיים נחום שזה היה הסרט היחיד שהפיקה. לניהול ההפקה והמימון הצטרפו יגאל כספי והבמאי איש המח"ל מצרפת עמרם עמאר, שהניסיון שלו היה בעריכה ובצילום. הצילומים נערכו בירושלים, קריית ענבים וסובא. הסרט הוצג רק שבוע אחד בקולנוע אוריון בירושלים ומאז נעלמו עקבותיו. בעזרתו של עו"ד רם כספי נמצא עותק 16 מ"מ של הסרט בעזבונו של אחיו. הסרט הוצג ב-1990 בסינמטק ירושלים באירוע מיוחד ובהשתתפות השחקנים שהופיעו בסרט בהתנדבות.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרבות עזים מתחוללים בירושלים וסביבותיה. הלגיון כובש את הרובע היהודי והעיר נצורה. גדעון הפלמחני"ק (נסים מזרחי) חבר קיבוץ, מתגייס ונוטל חלק בכיבוש של כפר ערבי במבואות ירושלים. הקרב קשה עם הרוגים ופצועים. לבסוף נכבש הכפר אך גדעון נפצע בראשו ומאבד את הכרתו. מטפלת בו החובשת מרים (אסתר פרידר, לימים עו"ד אתיה שמחה יועצת ראש הממשלה לקידום מעמד האישה).

עם הכרזת ההפוגה מועבר גדעון לבית חולים בירושלים ומרים מבקרת ומעודדת אותו. עם החלמתו הוא מחליט לשוב למשק עובד בגן הירק ואילה חברתו (רות גבריאלית) עובדת ברפת. מרים, סטודנטית למשפטים באוניברסיטה מתגעגעת אליו.

גדעון מתוודה בפני איילה, מספר לה על פציעתו ועל מרים שהצילה את חייו והיא מתחילה לחשוש ולקנא.

למרים נודע היכן גדעון והיא מגיעה למשק, במכונית פאר, כדי להביאו העירה ולהזמינו לנשף עם חבריה הסטודנטים. היא עורכת נשף ריקודים שאינו לטעמו של גדעון. הוא מחליט שאינו מתאים לחברה הזאת, חוזר לקיבוץ שם מקבלת אותו איילה בחיבוק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]