הצבעה באמצעות כסף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הצבעה באמצעות כסף היא אנלוגיה שמתייחסת להשפעה של בחירת המוצרים שעושה הצרכן על פעולות היצרן.

המושג[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכמה ספרי כלכלה שיצאו באמצע המאה ה-20, נעשה שימוש במונח "הצבעה באמצעות כסף" כדי לתאר את התהליך שבו בחירות הצרכנים משפיעות על החלטות הייצור של חברות. מוצרים שצרכנים קונים מיוצרים יותר בעתיד. מוצרים שלא נמכרים כמצופה ייוצרו פחות. לפי אנלוגיה זו, הצרכנים, במהלך הקניות שהם מבצעים, מצביעים ברגליים עבור "מנצחים" ו"מפסידים".

חרמות צרכנים משנים לעיתים את התנהגות היצרנים. המטרות של חרמות סלקטיביות, היו מגוונות, וכללו רצון לראות ירידה בהכנסות החברות, הדחת מנהלים מרכזיים או פגיעה במוניטין.[1]

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארה"ב הושמעה ביקורת על כך שבהצבעה באמצעות כסף קיימת הטיה מעמדית: הצבעה באמצעות כסף נעשית על ידי צרכנים ממעמד הביניים או ממעמד גבוה, על ידי שליטה בדרך בה הם משקיעים את כספם.

ההצבעה באמצעות כסף זכתה גם לביקורת על היותה "לקיחת החוק לידיים" על ידי צרכנים. רוב הכלכלנים ופילוסופים של כלכלה מסכימים שלצרכנים יש זכות לקבל החלטות אישיות על התנהלותם בשוק, אולם לשינוי קבוצתי של התנהגות צרכנית והשקעה הכסף על ידי צרכנים רבים עשויות להיות השלכות מסוכנות.

קיימת תופעה רווחת של הפעלת לחץ על תאגידים וחברות כדי שיפעלו בצורה ידידותית לסביבה. לא ברור אם חברות שמשפיעות לרעה על איכות הסביבה אכן ישנו את שיטות הייצור שלהן בעקבות הפעלת לחץ כזה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Put Your Money Where Your Mouth Is. Vote With Your Dollars, HuffPost, ‏2017-02-19 (באנגלית)
ערך זה הוא קצרמר בנושא כלכלה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.