השמלה הוורודה של מרילין מונרו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרילין מונרו בתפקיד לורליי לי בשמלה הוורודה

השמלה הוורודה של מרילין מונרו נלבשה על ידיה בסרט "גברים מעדיפים בלונדיניות" מ-1953[1].

השמלה עוצבה על ידי מעצב האופנה וויליאם טרווילה (אנ') ונהפכה לסמל של אחת הסצנות המפורסמות ביותר בסרט ולאייקון פופ שקיבל אזכורים רבים לאורך השנים, המרכזי שבהם היה הקליפ של השיר "Material Girl" של מדונה[2].

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשמעצב התלבושות וויליאם טרווילה (אנ') החל לעבוד עם מרילין מונרו, הוא כבר זכה בפרס אוסקר לעיצוב התלבושות הטוב ביותר על עבודתו בהרפתקאות דון חואן ב-1948 ביחד עם 2 מעצבות נוספות. טרווילה עיצבה את בגדיה של מונרו בשמונה סרטים שונים ואף נטען לאורך השנים כי השניים ניהלו רומן קצר[3].

ב-1953 עיצב טרווילה את התלבושות לגברים מעדיפים בלונדיניות.

השמלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקור, מרילין מונרו הייתה אמורה ללבוש שמלה עם מחשוף נרחב, מעוטרת ביהלומים בעלות של כ-4,000 דולרים ואף נתפרו תכשיטים על גרביוני הרשת והכפפות של מונרו[4]. עם זאת, במהלך הפקת הסרט התגלה בציבור כי מונרו הצטלמה בעירום עבור תמונות ללוח שנה ב-1949, לפני שהייתה מפורסמת וטרווילה החליט לעצב תלבושת חדשה ופחות חושפנית כדי למנוע מבוכה נוספת למונרו. הוא עיצב את השמלה הוורודה שבהמשך תהפוך לאייקונית רק ברגע האחרון לפני תחילת הצילומים[5].

מונרו לבשה את השמלה הוורודה בתפקיד הדמות הראשית של הסרט גברים מעדיפים בלונדיניות, כשהיא שרה את השיר "Diamonds Are a Girl's Best Friend" (אנ') ומלווה במספר מחזרים בחליפות. טרווילה הסביר שמונרו לבשה שתי שמלות זהות שונות בסצנה מכיוון שלקח זמן רב לצלם אותה, ובמהלך הצילום השמלה הראשונה התלכלכה מאוד ומונרו נאלצה להחליף אותה.

מרילין מונרו לבשה גרסה לבנה של השמלה בפרימיירה של הסרט אין כעסקי השעשועים ותמונות שלה לובשת אותה פורסמו באופן נרחב בעיתוני הרכילות.

ב-11 ביוני 2011 נמכרה השמלה הוורודה היחידה ששרדה במכירה פומבית במחיר של כ-1,200,000 דולרים[6]. לצד שמלות אחרות שלבשה מונרו בסרטים שונים, בהן "שמלת הרכבת התחתית" מהסרט חטא על סף ביתך.

השפעה על התרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • עם השנים השמלה הוורודה הפכה לאייקון אופנה ונעשו עליה פרודיות רבות, המפורסמת מהן הייתה השמלה שלבשה מדונה בקליפ של השיר "Material Girl" ב-1985[2].
  • בפרק השלישי של העונה השנייה של האקסית המטורפת, רייצ'ל בלום שגילמה את רבקה באנץ' לבשה גרסה כחולה של השמלה של מונרו וזאת בזמן שהיא שרה את השיר "מתמטיקה של משולשי האהבה". שיר שהוא עצמו פרודיה על הביצוע של מונרו ל"יהלומים הם החבר הכי טוב של ילדה" [7]
  • בפרק השלושה עשר של העונה החמישית של אחת שיודעת, בלייק לייבלי שגילמה את סרינה ואן דר וודסן נראית חולמת שהיא לובשת את השמלה הוורודה של מונרו, רוקדת את הריקוד מהסצנה ושרה את "Diamonds Are a Girl's Best Friend".
  • בסרט ציפורי הטרף: והארלי קווין המהממת יש סצנה שמתייחסת לשיר "Diamonds Are a Girl's Best Friend", בה הדמות הראשית, הארלי קווין, נכנסת לחלום בו היא לובשת בגד ורוד שדומה מאוד לשמלה הוורודה


  • בקליפ של השיר “Nxde” של הלהקה (G)I-DLE, הופיעה חברת הלהקה מיני בשמלה דומה מאוד לשל מונרו.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Willam Travilla biography". Film Reference. נבדק ב-3 ביוני 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 אתר למנויים בלבד Marilyn Monroe's 'Gentlemen Prefer Blondes' dress up for auction, The Telegraph, 17 May 2010
  3. ^ "She was the easiest person I ever worked with". Loving Marilyn. אורכב מ-המקור ב-20 בדצמבר 2010. נבדק ב-3 ביוני 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Vogel, Michelle (2014). Marilyn Monroe: Her Films, Her Life (באנגלית). McFarland. p. 24. ISBN 978-0-7864-7086-0.
  5. ^ Kobal, John (1974). Marilyn Monroe: A Life on Film.
  6. ^ שירות רויטרס, ‏"שמלת הרכבת התחתית" של מרילין מונרו נמכרה ב-4.6 מיליון דולר, באתר גלובס, 21 ביוני 2011
  7. ^ Villarreal, Yvonne. "The midnight bath behind the making of 'Crazy Ex-Girlfriend's' big Marilyn Monroe parody". Los Angeles Times.