ויקיפדיה:הטילדה הרביעית/16/טור אישי מאת רחל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הוויקיפדיה, אריה ואני
טור אישי מאת רחל

גיליתי את הוויקיפדיה באנגלית בסביבות אוגוסט 2004. התפעלתי מאוד מהעושר שלה, ואז מצאתי שיש גם ויקיפדיה בעברית. היא מנתה אז כעשרת אלפים ערכים. התחלתי לערוך כאלמונית, עד שגילגמש שחזר עריכה שלי והבנתי שעדיף להירשם; גם כדי לכתוב ערך משלי. נרשמתי ב-30 בספטמבר 2004, והערך הראשון שכתבתי היה של הסופר האהוב עליי תומס הארדי. סיפרתי כמובן לאריה בעלי על הגילוי החדש שלי, ושנינו - כחובבי אנציקלופדיות מילדות - התלהבנו מהרעיון להיות מעורבים בכתיבת אנציקלופדיה ברשת. בהתחלה הודיע לי אריה על שגיאות בערכים והורה לי לתקנן, עד שהעניין נמאס עליי וביקשתי ממנו שיואיל להירשם לאתר ולתקן דברים בעצמו. אריה נרשם בשם Arh והחל לעקוב אחרי הפעילות באתר. הוא לא הרבה לכתוב ערכים, אבל עסק רבות בשמירה על הצביון האנציקלופדי-הניטרלי של הוויקיפדיה. הרגיזו אותו ערכי הבל ונטייה של ויקיפדים מסוימים להשחיל את דעותיהם הפוליטיות לכל ערך. הוא נלחם על דעותיו, וכשלא קיבלו את דעתו החליט שוויקיפדיה איננה בשבילו ופרש (פעם ראשונה מני רבות). בשלב זה הוא כבר היה מכור לוויקיפדיה, ולאחר יומיים נרשם שוב - הפעם בשם John Doe. כיאה לשמו שמר על אלמוניות גמורה, ולא גילה לאיש (גם לא לי) שהוא משתמש Arh. אני ראיתי שהמשתמש "החדש", ג'ון דו, מתנהג בדפוס דומה באופן חשוד לאריה, וכשאמרתי לו למחרת "ערב טוב, ג'ון דו", ענה לי: "איך ידעת?". את הקשר המשפחתי בינינו לא רצה אריה לחשוף. גם לא כשהצטרפו לוויקיפדיה זוגות נשואים נוספים. רציתי ללכת למפגש הראשון בסלון מזל, אבל הוא התעקש להישאר בעילום שם ולכן ויתרתי. למפגש באוניברסיטת ת"א הגענו שנינו; שוב, הוא לא הציג את עצמו כוויקיפד (חבל מאוד כי קיבלנו תעודות יפות שהכינו הוויקיפדים הצעירים אופקי ואייל). גם במפגש השני שהשתתפנו בו לא גילה את זהותו. אף שסירב להיחשף רצה בעומק לבו שיגלו אותו. הוא נהג לפזר רמזים בדפי שיחה של ויקיפדים וערך את סיכום המפגשים שבהם השתתפנו באופן כזה שרק מי שהיה שם יכול היה לדעת, אבל איש לא שם לב לכך.

אריה מונה למפעיל מערכת בפברואר 2005 בעקבות פנייה לדוד שי מצד ערן ב. וגילגמש

רציתי להמליץ על משתמש:טרול רפאים ועל משתמש:John Doe לתפקיד מפעילי מערכת. שניהם עושים עבודה שלא תסולא בפז בטיפול בהשחתה, וסמכויות מפעיל רק יקלו עליהם את העבודה. אתה מוזמן לבדוק את היסטוריית העריכות שלהם. בברכה,

ערןב 07:11, 2 פבר' 2005 (UTC)

שלום,
תמנה בבקשה את John Doe לתפקיד מפעיל מערכת. למרות שיש לנו כ-20 מפעילי מערכת, רובם המכריע לא עוזר במעקב אחרי השינויים האחרונים וכמעט ולא מטפל בהשחתות. לכן, לא מדובר במפעיל מיותר, לאמיתו של דבר אולי יש טעם לשלול השראות מפעיל ממי שלא עוקב אחרי השינויים האחרונים וקיבלו את המינוי רק בזכות הוותק, כי הרי תפקידו העיקרי של מפעיל המערכת הוא הטיפול בהשחתה. בכל שאר התחומים קולו שווה לקולו של כל ויקיפד אחר. ג'ון דו סייע לי רבות במעקב אחרי השינויים האחרונים ואני חושב שזהו מינוי טוב וראוי. תודה. גילגמש שיחה 11:13, 3 פבר' 2005 (UTC)

אני תומך בהצעתו של גלגמש, ראיתי את John Doe מטפל בהשחתות רבות, וחבל שיצטרך לבצע שחזור ידני מתיש כל פעם. יובל מדר

גם אני תומך בהצעה ולו בכדי להקל על גילגמש Shayakir 11:50, 3 פבר' 2005 (UTC)

הוא לקח את התפקיד ברצינות רבה, אריה וגילגמש עשו לבדם עבודה של עשרה מפעילים. הוא היה הראשון לשחזר, לבדוק הפרות זכויות יוצרים וכדומה. אריה היה משכים קום ואפשר לראות תרומות שלו בשעות המוקדמות של הבוקר. הוא השקיע שעות רבות ביום במעקב אחרי השינויים האחרונים, מרוב התלהבות חסם פעם את עצמו (זה קרה גם למפעילים אחרים). עם הזמן יצר קשר במסנג'ר עם ויקיפדים נוספים, ונוצרו ביניהם יחסי חברות חמים. הוא נמנה עם המחקנים, אבל ידו לא הייתה קלה על ההדק. תמיד טרח לבדוק נכונות ערכים חדשים לפני שמחק או שחזר תוספות של אלמונים.

שוב ושוב נקלע לוויכוחים על סגנון הערכים שיש להעלות ועל צורת הפעילות בוויקיפדיה. לעתים היה מתעייף מהתפקיד וחוזר לשם המשתמש הקודם שלו כדי לעבוד כוויקיפד מן השורה. פעמים אחדות רצה לוותר על סמכויות המפעיל, אבל לרוב נעתר להפצרות החברים והמשיך. כשהרגיש שהגיעו מים עד נפש ויתר מיוזמתו על סמכויותיו והמשיך לעבוד כדי להוכיח שאפשר לעשות כמעט כל דבר ללא סמכויות מפעיל. מתוך מכתב שכתב לדוד שי: אמנם מפעיל מערכת אמור לעסוק בתחזוקה ובניקיון, אך בפועל הרוב אינו עוסק בכך. מטבעם של אנשי תוכן הוא העדפתם לעסוק בעריכה וכתיבה ופחות בענייני ניקיון. בפועל רוב עבודת הניקיון נופל על קומץ מפעילים. אכן כל מפעיל שנבחר ראוי להערכה על תרומתו לוויקי אך לא בהכרח יש לו את מה שנחוץ על מנת להיות מפעיל מערכת.

מרבית אלו שביקשו ומבקשים את התפקיד השתמשו בטיעונים: "עבדות הם מבקשים" "להילחם בהשחתות", "להוריד את העומס מגילגמש" ועוד. אבל בפועל כמעט שאינם תורמים לתחזוקה ולמלחמה בהשחתות. נכון שכולם פועלים בהתנדבות אך הייתי מצפה ממי שביקש והסכים להיות מפעיל לשנות את סדרי העדיפויות שלו בנוגע לזמן שהוא בכל זאת מקדיש לוויקיפדיה, כלומר לתרום קודם כל לתחזוקה, ורק אחר כך לתוכן.

הייתי מצפה מאנשי התוכן, שקיבלו על עצמם את התפקיד, להשקיע את אותן רצינות ויסודיות שהם משקיעים בכתיבת הערכים והעריכות שהם מבצעים (שהקנתה להם את הזכות להיות מפעיל מערכת) גם בתחזוקה. אך בפועל - לא היא.

המינויים האחרונים, אף שהיו אמורים לעזור להוריד עומס מאותם מעטים, בפועל לא עוזרים. מינויים חדשים לא יפתרו זאת.

ניסיתי להראות בשבוע האחרון, וכפי שגם כתבתי במזנון, שמי שבאמת אכפת לו לא חייב להיות מפעיל מערכת כדי לבצע תחזוקה בוויקיפדיה. על פניו נראה בזמן האחרון שיש כמה משתמשים שאינם מפעילים שלקחו על עצמם לבצע שחזורים ומעקב. אני מקווה שמסר זה יעבור. מפעיל מערכת בעיני הוא כזה שעתותיו בידו להקדיש לתחזוקה באותה יסודיות שמקדיש כותב המקדיש את זמנו להעלות ערך ברמה גבוהה.

מקווה שהבהרתי את דעתי בנושא.

בברכה,

John Doe (אריה)


לי היה נוח מאוד לחיות עם מפעיל פרטי בבית. הייתי פונה אליו רבות בעניינים שונים: "אריה תמחוק", "אריה תשחזר", "אריה יש מתקפה של 'חכם חנוכה' ועזרתך נדרשת". הוא גם היה הראשון שעבר על הערכים שכתבתי - מגיה ומעיר הערות. מעולם לא השתמשתי בסמכויות המפעיל שלו, ולא ערכתי בשמו פרט לפעם אחת אחרונה, כשעלה הצורך לבטל את סמכויותיו לאחר מותו.