טיוטה:דולבי אטמוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דולבי אטמוסאנגלית: Dolby Atmos) היא טכנולוגית קול היקפי שפותחה על ידי מעבדות דולבי. הטכנולוגיה מרחיבה מערכות צליל היקפי קיימות על ידי הוספת ערוצי גובה, ומאפשרת לפרש את הצלילים כאובייקטים תלת ממדיים ללא הגבלה אופקית או אנכית. בעקבות שחרורו של דולבי אטמוס עבור בשוק הקולנוע, שוחררו מגוון טכנולוגיות צרכניות תחת המותג אטמוס (באנגלית: Atmos), תוך שימוש ברמקולים בעלי תקרה ומעלה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Dolby Atmos Monitor ב-SoundFirm, מלבורן, אוסטרליה

ההתקנה הראשונה של דולבי אטמוס היתה בקולנוע אל קפיטן בלוס אנג'לס, להקרנת הבכורה של הסרט אמיצה ביוני 2012. במהלך 2012, הוקרנה מהדורה מוגבלת של בערך 25 התקנות ברחבי העולם, עם עלייה ל-300 מיקומים ב-2013. נכון לאוקטובר 2022, היו יותר מ-10,000 מסכי קולנוע התומכים ב-דולבי אטמוס, שהותקנו או התחייבו אליהם. דולבי אטמוס הותאם גם ל פורמט קולנוע ביתי והוא רכיב האודיו של דולבי סינמה. רוב המכשירים האלקטרוניים שיוצרו לאחר שנת 2016, כמו גם הסמארטפונים לאחר 2017, הופעלו להקלטה ולמיקס של דולבי אטמוס. הסט המלא של המפרטים הטכניים עבור דולבי דיגיטל פלוס עם דולבי אטמוס סטנדרטיים ומתפרסמים ב-ETSI TS 103 420.

בשנת 2016 Power הייתה תוכנית הטלוויזיה הראשונה שעורבבה ושודרה בדולבי אטמוס עבור העונה השלישית שלה, אם כי באותה שנה, משחקי הכס ערכו את המצגות הקודמות שלהם ב-5.1 לקראת ההנפקה המחודשת של Blu-ray. האלבום Automatic for the People של R.E.M. משנת 1992 היה מהדורת המוזיקה הגדולה הראשונה עם הוצאה מחודשת ל-25 שנה בשנת 2017.

טכנולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוגו דולבי אטמוס הישן הוצג ב-2012
אולפן דולבי אטמוס בחברת מדיה בהנובר, גרמניה

טכנולוגיית דולבי אטמוס מאפשרת עד 128 רצועות אודיו בתוספת תיאור אודיו מרחבי משויך מטא-דאטה (מיקום או נתוני אוטומציה של פן קולי, נתונים על תנועת הצליל, סוג, עוצמת, מהירות ועוצמת קול) להיות מופץ לבתי קולנוע לצורך עיבוד אופטימלי ודינאמי לרמקולים בהתבסס על יכולות הקולנוע. לאטמוס לבית בסרטים יש רק ערוץ מיטה אחד ב-LFE ובדרך כלל 11 אובייקטים דינמיים. במשחקי דולבי אטמוס נעשה שימוש ב-[ISF|ISF] (פורמט מרחבי בינוני), התומך ב-32 אובייקטים פעילים בסך הכל (עבור תצורת רמקולים של 7.1.4 20 אובייקטים דינמיים נוספים יכולים להיות פעילים). כל אובייקט מציין את מיקום המקור לכאורה שלו בתיאטרון, כקבוצה של קואורדינטות מלבניות תלת ממדיות ביחס למיקומי ערוץ השמע וגבולות התיאטרון המוגדרים.

ניתן לבנות קולנוע ביתי של דולבי אטמוס על פריסות 5.1 ו-7.1 קונבנציונליות. עבור דולבי אטמוס, המינוח שונה במקצת במספר נוסף בסוף, המייצג את כמות הרמקולים העיליים או התומכים ב-דולבי אטמוס: מערכת 7.1.4 דולבי אטמוס היא פריסת 7.1 קונבנציונלית עם ארבעה רמקולים עיליים או התומכים ב-דולבי אטמוס.[1]</nowiki> ההגדרה הפשוטה ביותר של דולבי אטמוס היא 3.1.2, המקצועי ביותר הוא 24.1.10.

תוכן דולבי אטמוס נכתב באמצעות תוכנת תחנת עבודה אודיו דיגיטלית תואמת (Dolby מספקת פלאגין עבור Pro Tools) או קונסולת ערבוב אודיו בפורמט גדול מאובזר. כמו ה-DFC של AMS Neve או ה-MPC5 של Harrison.

מערכת הקול דולבי אטמוס מורכבת ממערכת רמקולים תואמת, טלוויזיה או נגן מדיה AV ו-מקלט AV (או מעבד קדם), שיש לו מעבד אודיו של דולבי אטמוס. במהלך השמעה, מערכת דולבי אטמוס של כל תיאטרון מעבדת את מקורות הקול זמן אמת על סמך המיקומים הידועים של הרמקולים הקיימים בתיאטרון היעד, כך שכל אובייקט שמע נשמע כמקורו מקבוצת הקואורדינטות המיועדת לו. לעומת זאת, הטכנולוגיה הרב-ערוצית הקונבנציונלית צורבת למעשה את כל רצועות האודיו המקוריות למספר קבוע של ערוצים במהלך הפוסט-פרודקשן. זה אילץ בדרך כלל את מיקסר ההקלטה מחדש להניח הנחות לגבי סביבת ההשמעה שעשויות לא להתאים במיוחד לתיאטרון מסוים. התוספת של אובייקטי אודיו מאפשרת למיקסר להיות יצירתי יותר, להוציא יותר צלילים מהמסך ולהיות בטוח בתוצאות.

חומרת הקולנוע מהדור הראשון, "מעבד הקולנוע של דולבי אטמוס", תומכת בעד 128 רצועות אודיו נפרדות ועד 64 הזנות רמקולים ייחודיות.נוצרה בתחילה עבור יישומי קולנוע מסחרי, ולאחר מכן הותאמה לקולנוע ביתי. בנוסף להשמעת מיקס סטנדרטי 5.1 או 7.1 באמצעות רמקולים מקובצים למערכים, מערכת קולחנוע דולבי אטמוס יכולה גם לתת לכל רמקול הזנה ייחודית משלו בהתבסס על מיקומו המדויק, ובכך לאפשר הרבה חזיתות, היקפי, ואפילו רמקולים צמודי תקרה ערוצי גובה לתנועה מדויקת של צלילים נבחרים כגון מסוק או גשם.

יישומי צרכנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע ביתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף יוני 2014, שותפי החומרה של Dolby Labs הודיעו ש-דולבי אטמוס יגיע בקרוב לקולנוע ביתי. סרטים התומכים ב-דולבי אטמוס זמינים עם [[Kaleidescape|Kaleidescape's]] שחקני סרטים. הדגמה ציבורית ראשונה בוצעה ב-CEDIA Expo 2014 בתהליך Trinnov Audio Altitude 32 או.

יצרנים כמו Denon, Marantz, Onkyo, Pioneer, ו-Yamaha הכריזו על מוצרים שהביאו את דולבי אטמוס לקולנוע ביתי. המוצרים המוצעים נעים בין מקלטי קולנוע ביתי פרימיום ומגברים קדם לחבילות קולנוע ביתי בטווח בינוני (HTiB). ב-4 ביוני 2018, אפל הודיעה ש-tvOS 12 עבור AppleTV 4K יתמוך ב-דולבי אטמוס כאשר ישוחרר בסתיו 2018.

אתה יכול להפוך את הקולנוע הביתי שלך ל-Atmos מאופשר על ידי הוספת רמקולים נוספים להגדרות 5.1 או 7.1 שלך. לשם כך, תוכל להתקין לפחות שני רמקולים תקרה, או למקם לפחות שני רמקולים בעלי הפעלת דולבי אטמוס על גבי הרמקולים הקדמיים/אחוריים שלך. כיום יש אפשרות לקנות סאונד בר התומך ב-Atmos.

למרות היותם ממוקמים רק קצת יותר מגובה האוזן, רמקולים התומכים בדולבי אטמוס יכולים לשחזר צליל עילי בעזרת אלמנטים בעלי ירי כלפי מעלה. הם שולחים גלי קול לתוך התקרה, המשקפת את הגלים כלפי מטה לעבר המאזין. זה תורם לשקוע של מאזין להאמין במציאות של מה שקורה. טכנולוגיה זו פועלת בצורה הטובה ביותר בחדר שגובהו 2.3-3.7 מטר (7.5-12 רגל).

ישנם שני סוגים של רמקולים התומכים בדולבי אטמוס:

  1. רמקולים משולבים הם רמקולים קדמיים מסורתיים בשילוב עם רמקולים בעלי הפעלת דולבי אטמוס בארון רמקולים אחד.
  2. מודולי תוספות הם רמקולים בעלי הפעלת דולבי אטמוס המוצבים בארון משלהם, כך שאתה פשוט מוסיף אותם על גבי או בטווח של 0.9 מטר (3 רגל) מהרמקולים הנוכחיים שלך.

אתה יכול גם לערבב רמקולים עיליים עם אלה התומכים בדולבי אטמוס. עם זאת, הוספת רמקולים חדשים כלשהם (למעט סאב וופר והמרכזיים) חייבת לעבור בזוגות כדי להבטיח במת צליל מאוזנת.

לביצועים ביתיים מיטביים Dolby ממליצה להחזיק 4 או יותר רמקולים התומכים בדולבי אטמוס שנמצאים במרחק של 1.5 מטר (5 רגל) מהמאזין או להשתמש ב-4 או יותר רמקולים עיליים עם דפוסי פיזור רחבים (±45 מעלות).

יישום והבדלים מיישומים מסחריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הראשון שיצא ב-Blu-ray עם דולבי אטמוס היה רובוטריקים: עידן ההכחדה. משחק הווידאו הראשון שהשתמש ב-דולבי אטמוס היה Star Wars: Battlefront עם הסכם מיוחד בין EA ו-Dolby Laboratories. המשחק הזה משתמש בהזרמת סיביות HDMI מהמחשב כדי לספק אודיו של Atmos למקלטי אודיו-ויזואליים לצרכנים. Overwatch ו-Battlefield 1 למחשב יש גם אודיו של Atmos.

דולבי אטמוס for Music, איטרציה לאודיו בלבד של הפורמט אומצה על ידי שירותי הזרמת מוזיקה Tidal (משתמש ב-E-AC3) וAmazon Music בדצמבר 2019.

Sennheiser השיקה סאונד בר חדש עם טכנולוגיית דולבי אטמוס מובנית בשם MBEO soundbar CES in Las Vegas.סאונד בר משתמש בניתוח של המאפיינים הרפלקטיביים של החדר כדי לאפשר הגדרה של יחידת 5.1.4 אחת.

ב-17 במאי 2021, Apple Music הכריזה על הוספת אודיו מרחבי עם תמיכה בדולבי אטמוס ואודיו ללא הפסדים. דולבי אטמוס נתמך כעת באופן מלא בAndroid עם תמיכה של Windows בעתיד.

שירותי סטרימינג כמו Netflix, Disney+, Vudu, Apple TV+, Amazon Prime Video וHBO Max (זמין רק לסרטים) השתמשו בדולבי אטמוס.

בגלל רוחב פס מוגבל וחוסר כוח עיבוד, Atmos בבתי קולנוע ביתי שונה מבתי קולנוע. תת-זרם מקודד מרחבית מתווסף לDolby TrueHD או Dolby Digital Plus או קיים כמטא נתונים בפורמט דמוי Dolby MAT 2.0, LPCM. תת-זרם זה הוא ייצוג יעיל של התמהיל המלא והמקורי המבוסס על אובייקטים. זה לא ערוץ מקודד מטריקס, אלא אות דיגיטלי מקודד מרחבית עם מטא נתונים פנויים. האטמוס בבתי קולנוע ביתי יכול לתמוך בערוצים 24.1.10 ומשתמש בתת-זרם האודיו של האובייקט המקודד באופן מרחבי כדי לערבב את מצגת האודיו כך שתתאים לתצורת הרמקולים המותקנת. ישנן תוכנות מבית Dolby שמטפלות ב-128 אובייקטים (כולל 118 אובייקטים דינמיים ו-10 מיטות) עבור MacOS ו-Windows.

על מנת להפחית את קצב הסיביות, אובייקטים ורמקולים סמוכים מקובצים יחדיו כדי ליצור אובייקטים מצטברים, אשר עוברים לאחר מכן פניה דינמית בתהליך שדולבי מכנה קידוד מרחבי. הצליל של האובייקטים המקוריים עשוי להתפזר על פני מספר אובייקטים מצטברים כדי לשמור על העוצמה והמיקום של האובייקטים המקוריים. הרזולוציה המרחבית (ומכאן החוזק של האשכולות) יכולה להיות נשלטת על ידי יוצרי הסרט כאשר הם משתמשים בכלי הפקה של ולבי אטמוס Production Suite. Dolby Digital Plus עודכן גם עם הרחבות Atmos.

אוזניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ל-דולבי אטמוס יש גם הטמעת אוזניות למחשבים אישיים, קונסולות משחקים, וטלפונים ניידים. הם פועלים על ידי שימוש באלגוריתמים לעיבוד אודיו כדי להמיר את המטא-נתונים של אובייקט Atmos לפלט בינאורית של 360° באמצעות שני הרמקולים הרגילים של האוזניות. טכניקה זו היא שיפור בטכנולוגיית Dolby Headphone הקודמת, המאפשרת לעבד אינסוף ערוצי סאונד לחוויית היקפים וירטואלית.

Windows 10 הוסיפה תמיכה ברמת הפלטפורמה לעיבוד קול מרחבי, כולל Windows Sonic עבור אוזניות ודולבי אטמוס עבור אוזניות. דולבי אטמוס לאוזניות דורש רישיון כדי פונקציה שניתן לרכוש או לממש בתוך אפליקציית Dolby Access. קיימות כמה אוזניות ממותגות שתוכננו במפורש לספק איכות שמע טובה יותר, אך משתמשים יכולים להשתמש באוזניות או באוזניות הרגילות שלהם כל עוד מכשיר הפענוח משתמש ב-Atmos, או שרצועת האודיו עצמה עברה מיקס בעבר.

עם שחרורו של AirPods מהדור השלישי באוקטובר 2021, אפל הוסיפה תמיכה בדולבי אטמוס, המותג Spatial Audio, ורוב האוזניות המשווקות תחת המותג Beats.

סמארטפונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לדולבי אטמוס יש הטמעות בכל הסמארטפונים והטאבלטים משתמשות הן בטכנולוגיית האוזניות הבינורליות והן ברמקול הכפול יישום סאונד סראונד וירטואלי דומה לזה המשמש בטלוויזיות וSoundbars של דולבי אטמוס.

מכוניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההטמעה הראשונה של דולבי של Atmos במכונית תהיה ה-Lucid Air sedan של Lucid Motors.

תאימות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דולבי אטמוס גמיש מאוד וניתן להפעיל אותו כמעט בכל הגדרת רמקול. במקביל, תיאטרון המותאם דולבי אטמוס יפיק את המיטב מתוכן מבוסס ערוצים. מקלט AV מתאים צליל מבוסס-ערוץ להגדרה שלך, תוך שימוש בכל המערכת, כולל רמקולים עיליים כדי לגרום לו להישמע אמיתי ככל האפשר.

מותגים רבים תומכים בטכנולוגיית דולבי אטמוס. כדי לכלול את טכנולוגיית דולבי אטמוס במוצר שלך, מותג חייב להיות חבר ב-Manufacturers - Dolby Professional

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • A3D, מערכת היקפית תלת ממדית דומה, מבוססת HRTF
  • Ambisonics, טכניקת קידוד צליל מרחבית דומה. כיום משמש לכמה משחקים ואודיו VR
  • Auro-3D, מערכת סראונד תלת מימד דומה, מבוססת ערוצים לחלוטין
  • DTS:X, מערכת מתחרה מבוססת אובייקטים
  • MPEG-H 3D Audio
  • Sound Blaster X-Fi, מערכת סראונד מתחרה "אודיו הולוגרפיה" לאוזניות המכוונות לצורת האוזן.
  • EAX, הטמעת רינדור אודיו מרחבית מרובת אובייקטים יצירתית בזמן אמת

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:וידאו קטגוריה:קול

  1. ^ "דולבי אטמוס for Home". www.dolby.com.<nowiki>