לדלג לתוכן

טיוטה:מנחם קלופפר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מנחם (מֶנו) קלופפר (18721945) היה מראשי קהילת בודפשט עד השואה, אשר הציל רבבות פליטים יהודיים שהגיעו להונגריה לאחר מלחמת העולם הראשונה.

מנחם קלופפר נולד בשנת 1872 (ה'תרל"ב) לאביו צבי הירש (הרש'ל) קלופפר ולאמו רבקה רֶגִ'ינָה, מצאצאי האנוסים.

קלופפר נשא לאישה את ציפורה פייגה (וילמה) לבית פליישמן. דודהּ היה ר' יעקב חיים פליישמן זצ"ל, מחבר הספר 'משיב דבר', רבה של העיר דז'מבק. על מצבתה של צפורה פייגה נכתב: "אשה צנועה וחשובה".

מנחם קלופפר היה מחשובי הקהילה היהודית בבודפשט ומעסקניה הבולטים. היו לו קשרים אמיצים עם חוגי הממשל בהונגריה, והוא ניצל אותם למניעת גירושם של עשרות אלפי יהודים חסרי אזרחות הונגרית לפולין, לאחר מלחמת העולם הראשונה. חלק מאותם יהודים התחבאו בביתו, שם לא חיפש השלטון את היהודים המבוקשים. קלופפר השקיע בהצלת היהודים את מיטב כספו, ובמקרים מסוימים אף סיכן את חייו לשם הצלת היהודים.

מנחם קלופפר נודע בקולו הערב, ושימש כחזן בימים נוראים. מנחם ואחיו יסדו בבודפשט בית כנסת שנקרא על שם "האחים קלופפר", והכניסו בו כמה ספרי תורה. לאחר השואה הגיע אחד מספרי התורה לידי בנו בכורו דוד שמואל קלופפר והוא הכניסו למועדון 'חוג יוצאי הונגריה' של המזרחי בירושלים. יתר ספרי התורה הועברו ל'קזינצי שול' בית הכנסת ברחוב קזינצי בבודפשט - ביהכנ"ס האורתודוקסי הראשי בבודפשט.

למנחם וציפורה קלופפר נולדו שבעה בנים ובנות. הבכור הוא דוד שמואל קלופפר, מראשי המזרחי בהונגריה, ופעיל בולט בציונות דתית בארץ לאחר השואה.

לאחר פטירתו אשתו, נשא מנחם קלופפר לאשה את מתוקה הינדל (שמה ההונגרי: הדויג), ונולדו להם שלושה ילדים.

מנחם קלופפר נפטר בבודפשט בתאריך ז' באדר ה'תש"ה (1945), ונקבר בבית העלמין היהודי בבודפשט.

על מצבתו נחקקו השורות הבאות:

אמת ויציב כי מנחם ניחם לאלפים

לאסירי עני וברזל והציל נרדפים

וזאת שלח בנו בכורו מא"י [=מארץ ישראל] לציוּן

עדות לדור אחרון

אוהב ה' בעל ביטחון גדול ואוהב ישראל אחיו

[---] היה כל ימי חייו ובכל מעשיו.