טיוטה:עירית אורן גונדרס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עירית אורן גונדרס
לידה 21 באוקטובר 1962 (גיל: 61)

עירית אורן גונדרס היא פעילה חברתית, פילנתרופית, יזמית, מייסדת ויושבת ראש של עמותת אור למשפחות. מומחית לתחום הטיפול בשכול, בדגש על שכול חללי צה"ל בישראל.

נולדה בתאריך ה-21/10/1962 בפתח תקווה, ישראל.

  • זוכת פרס נשיא ישראל למתנדב לשנת 2013.
  • זוכת אות המופת החברתי כנס ישראל- שדרות לחברה לשנת 2018.
  • זוכת אות פול האריס על התרומה למען הקהילה והחברה לשנת 2019.
  • זוכת פרס בגין על התרומה לעם ישראל לשנת 2022.

אורן גונדרס חזתה, הגתה ומיסדה גישה בלעדית תקדימית לדרכי ההתמודדות עם אובדן ועם שכול צבאי, הקימה ומיסדה מנגנוני שיקום, העצמה וחוסן עבור הורים ששכלו את ילדיהם בזמן ששרתו בצבא ההגנה לישראל. גישה מבוססת מחקר אקדמי ופעילות מעשית בתחום הפסיכולוגיה החיובית, אשר באה לידי ביטוי בשיטה ממוסדת הבונה יחד עם המשפחות השכולות חיים מלאים ובעלי משמעות לצד השכול והזיכרון. עירית התפרסמה ונעשתה מוכרת בין היתר בזכות הקמת פרויקט תקדימי "קרן אור לחיים חדשים" המאפשר להורים שכולים בתקופת שכול טרי להיעזר בכלים חדשניים להבאת ילד נוסף לעולם. בנוסף, מובילה אורן גונדרס את עבודת החקיקה מול גופי הממשלה והגורמים המשפטיים בישראל לאישור "חוק המשכיות", אשר יאפשר להורים שכולים לקצור את זרעו של חלל צה"ל ולהביא לעולם ילד כהמשכיות של המשפחה השכולה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גונדרס נולדה ב-21 באוקטובר 1962 בפתח תקווה למשפחת אפרים, אחות צעירה לחמישה אחים. בוגרת בית הספר "עין גנים". מגיל צעיר גילתה כישורים חברתיים ופעלה במנעד תחומים במקביל: חונכת במחנות עולים, רקדנית בלהקת ריקודי עם של פתח תקוה, מתעמלת בנבחרת התעלמות מכשירים, למדה ולימדה פסנתר. כבר בגיל 16 קיבלה תעודת הערכה מראש עריית פתח תקווה בגין התנדבות לטובת אוכלוסיות מתקשות של העיר.

לדבריה, ירשה עירית את יצר ההתנדבות ופיתחה את הכלים החברתיים בזכות דמות אביה- נור (אור) אפרים. לימים, היוותה דמות כגורם מעצב עיקרי של עירית בשנותיה הבוגרות, בשאיפותיה לפעילות חברתית, התנדבותית ופילנטרופית. האב היה השראה ומודל לחיקוי ועל שמו נוצר שם העמותה.

בזמן מלחמת ששת הימים ומיד אחריה עסקה עירית בפעילות התנדבותית רבה - אריזת חבילות לטובת חיילי צה"ל הפצועים.

בשנות לימודיה בתיכון פעלה במועצת התלמידים של תיכון בן גוריון בפתח תקוה, בין היתר בתפקיד יושבת ראש המועצה, במקביל עבדה כמאמנת התעמלות מכשירי קרקע של הפועל פתח תקוה, התקבלה ללימודי עתודה במכון וינגייט שם השלימה הסמכה של מורה בכירה.

בשנת 1981 התגייסה לצה"ל בתפקידי סמל כושר קרבי, מדריכת קליעה, מדריכה בבית הספר לטיסה. זכתה בפרס הרמטכ"ל במסגרת אליפות צה"ל בירי אחרי מאמץ.

עירית בצעה קורס קציני אימון גופני של חיל האוויר ובכך פרצה את תקרת הזכוכית בתפקיד שלפני כן לא היה מיועד לנשים.

בין השנים 1982 - 2006 ביצעה שורה ארוכה של תפקידי פיקוד ומשאבי אנוש ביחידות השונות. בתפקיד האחרון שימשה כקצינת המנהלה של נספחות צה"ל בסינגפור. פרשה מצה"ל בדרגת סגן-אלוף.

בין השנים 2006 - 2007 ניהלה את "Irit 4 good life" - חברה המתמחה בתכנון, ארגון וניהול אירועים ובעיצוב תדמית.

בשנת 2008 הקימה את עמותת אור למשפחות.

הישגים עיקריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמותת אור למשפחות הוקמה בשנת 2008, כאשר הצוות שהקים לצד עירית את העמותה היו משפחתה - בעלה שלמה אורן, ילדיה, אחייה, דודים וחברים קרובים.

במעלי הדרך צמחה העמותה החל מהטיפול בחמשת משפחות חיל ההנדסה, אותם הכירה עירית אישית ומהם שאבה את הכח להקמת מפעל חייה, עד לכדי 3,203 משפחות, בהן מטפלת העמותה בשנת 2022.

באוגוסט 2013 זכתה העמותה באות הנשיא למתנדב בגין העשייה ובזכות השינוי שהעמותה מחוללת בתפיסת השכול בישראל.

בספטמבר 2022 הצליחה העמותה להביא לשולחנה של כנסת ישראל את הצעת חוק ההמשכיות שאושרה בקריאה ראשונה.

בדצמבר 2022 מקבלת העמותה את פרס בגין לציונות על מעשים יוצאי דופן עבור עם ישראל.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמא למור, יותם, שקד ואלמוג.

נשואה בשנית לתא"ל במילואים שלמה אורן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עירית אורן גונדרס מתראיינת לגל"צ בנושא חוק ההמשכיות, סרטון באתר יוטיוב, 16 באוגוסט 2022

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]