טיוטה:Okey

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:מקורות

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. עריכה
לוחות ואריחים המשמשים בדרך כלל ב- Okey וב- Rummikub

אוקי הוא משחק מבוסס אריחים, פופולרי מאוד בטורקיה. כמעט תמיד הוא משוחק עם ארבעה שחקנים, אם כי באופן עקרוני ניתן לשחק עם שניים או שלושה. זה מאוד דומה למשחק Rummikub שכן הוא משוחק עם אותה מערכת לוחות ואריחים אך עם כללים שונים. המשחק התפתח ככל הנראה מהרומיקוב המקורי דרך קשרים תרבותיים של גאסטראבייטר בגרמניה. בשנת טורקיה ובקרב קהילות טורקיות בחו"ל, זה מאוד פופולרי לא רק בתים אלא גם בבית הקפה .

חלוקת אריחים וקביעת[עריכת קוד מקור | עריכה]

העוסק הראשון נבחר באופן אקראי. לאחר ששיחקו ידיים וקלעו, התור לעסקה עובר לימין.

106 האריחים מונחים עם הפנים כלפי מטה על השולחן ומערבבים היטב. ואז השחקנים הקימו אותם ל -21 ערימות של חמישה אריחים, כאשר האריחים בכל ערימה פונים כלפי מטה. נותר אריח אחד - זה מוחזק באופן זמני על ידי הסוחר.

אין כלל ספציפי לגבי כמה ערימות צריכות להיות לפני כל שחקן. זה נוח שיש לפחות שישה מול הדילר, אבל זה לא משנה באמת את המשחק.

העוסק כעת זורק את המות פעמיים. תוצאת הזריקה הראשונה בוחרת את אחת מערימות האריחים מול הסוחר, וסופרת משמאל לימין. הסוחר מניח את האריח היחיד שנותר בראש הערימה שנבחרה זו. אם המספר שנזרק גדול ממספר הערימות מול הדילר, הספירה תמשיך להשתמש בערימות שלפני הנגן לימין הדילר, ואחת מהן תיבחר. לערימה שנבחרה יש עכשיו שישה אריחים.

השלכת השנייה של המות בוחרת את אחת האריחים בערימה שנבחרה, והיא סופרת כלפי מעלה מתחתית הערימה. האריח שנבחר מופק מהערימה ומונח כשפניו כלפי מעלה. אם האריח הנבחר הוא ג'וקר מזויף, הוא מוחזר לערימה שנבחרה והזריקה השנייה של המות חוזרת על עצמה עד שנבחר אריח ממוספר.

אריח עם הפנים כלפי מעלה קובע את "הג'וקר" (okey) למשחק - אריח פראי בו ניתן להשתמש כדי לייצג אריחים אחרים להשלמת שילוב. הג'וקר הוא האריח באותו צבע ומספר אחד גדול יותר מהאריחים כלפי מעלה. לדוגמה, אם אריח הפנים כלפי מעלה הוא הירוק 10, שנות ה -11 הירוקות הן בדיחות. הבודקים השקריים אינם פראיים - הם משמשים רק לייצוג האריחים שהפכו לבדיחים. כך למשל כאשר ה-11s הירוק הם טוקנים, הבודקים השגויים מנוגנים כ־11s ירוקים (ואינם יכולים לייצג שום אריח אחר). אם האריח עם הפנים כלפי מעלה הוא 13, ה-1 של אותו צבע הם ג'וקרים.

עכשיו ערימות האריחים מופצות לשחקנים. השחקן לימינו של הסוחר יקבל 15 אריחים והאחרים 14 כל אחד. הנגן מימין לדילר לוקח את הערימה הבאה אחרי (מימין) הערימה שנבחרה עם אריח הפנים כלפי מעלה, ואז השחקן שמול הדילר לוקח את הערימה הבאה, וכך הלאה נגד כיוון השעון סביב השולחן, עד שלכל שחקן יש שתי ערימות (10 אריחים). כעת השחקן לימינו של הסוחר מקבל את כל הערימה הבאה, אך לשחקן שיושב מול הסוחר מקבלים רק את 4 האריחים העליונים של הערימה הבאה. השחקן משמאל הסוחר מקבל את האריח האחרון של הערימה הזו ו -3 אריחים מראש הערימה הבאה, ולבסוף הסוחר לוקח את 2 האריחים האחרונים מהערימה הזו ו -2 מהערימה הבאה.

בתרשים לעיל השליך הסוחר 5, הניח את אריח החילוף על גבי הערימה החמישית משמאלה. לאחר מכן היא השליכה 2, ולקחה את האריח השני מתחתית הערימה שנבחרה והניחה אותה על גבי. זה 4 אדום, אז 5S אדומים יהיו בדיחים לעסקה הזו. כעת על שחקן 2 לקחת את מחסנית 'a', שחקן 3 ערימה 'b', שחקן 4 'c', שחקן 1 'd', שחקן 2 'e', שחקן 3 'f', שחקן 4 'g', שחקן 1 ' h 'ונגן 2' i '. השחקן 3 הבא לוקח את 4 האריחים המובילים של ערימת 'j', שחקן 4 את האריח האחרון של 'j' ושלושה מ'ק ', והשחקן 1 שניים מ'ק' ושניים מ'לי '.

כל השחקנים צריכים לסדר את האריחים שלהם כך שהם יוכלו לראות את פניהם, אך השחקנים האחרים לא יכולים. לעיתים קרובות משתמשים במדפי עץ לשם כך. את שאר האריחים נותרים לשחקנים לשאוב מהם במהלך המשחק. הם מועברים לאמצע השולחן, מבלי להביט בהם או להפריע לסדרם.

שחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני תחילת ההצגה, אם שחקן כלשהו מחזיק את האריח התואם את האריח כלפי מעלה בראש הערימה האחרונה של שישה אריחים, השחקן עשוי להראות את האריח הזה ולבקש נקודה אחת.

כעת השחקן מימין לסוחר מתחיל את ההצגה על ידי השלכת אריח אחד, עם הפנים כלפי מעלה. לאחר מכן, כל שחקן בתורו רשאי לקחת את האריח שהושלך על ידי השחקן הקודם זה עתה, או למשוך את האריח הבא מהאספקה במרכז השולחן, ואז עליו להשליך אריח לא רצוי אחד. זה ממשיך בסיבוב נגד כיוון השעון עד ששחקן יוצר יד מנצחת וחושף אותה, ומסיים את ההצגה.

אריחים שהושלכו מונחים מימין לשחקן שהשליך אותם, בערימה, כך שרק המסילה האחרונה בערימה נראית לעין.

הכלל הרגיל הוא שמותר לך להביט דרך כל האריחים בערימות ההשלכה מימינך (האריחים שהשלכת) ומשמאלך (האריחים שהייתה לך הזדמנות לקחת), אך אתה יכול לראות רק את החלק החשוף אריחי שתי ערימות השליכה בצד השני של השולחן.

מטרת המשחק היא לאסוף סטים וריצות.

סט מורכב משלושה אריחים (üçlü) או ארבעה אריחים (dörtlü) באותו מספר ובצבעים שונים. (כך למשל 7 שחור פלוס שני 7s אדומים לא היו יוצרים ערכה תקפה.) ריצה (el) מורכבת משלושה אריחים רצופים או יותר באותו צבע. 1 יכול לשמש אריח הנמוך ביותר, מתחת ל -2, או כאריח הגבוה ביותר, מעל 13, אך לא שניהם בבת אחת. אז ירוק 1-2-3 או צהוב 12-13-1 יהיה ריצות תקפות, אבל שחור 13-1-2 לא יהיה תקף. יד מנצחת מורכבת מ -14 אריחים הנוצרים כולה לסטים וריצות - למשל שני סטים של 3 ושתי ריצות של 4, או ריצת 6 פלוס ריצה של 3 פלוס סט של 4. שום אריח לא יכול לשמש כחלק מ יותר משילוב אחד (הגדר או הפעל) בו זמנית.

סוג אחר של יד מנצחת מורכב משבעה זוגות. כל זוג צריך להיות מורכב משני אריחים זהים (לדוגמה שני 9s שחור). שני אריחים בעלי אותו מספר וצבעים שונים אינם מייצרים זוג - הצבעים חייבים להיות זהים גם הם.

אם יש לך יד מנצחת, אתה יכול לסיים את המחזה על ידי חשיפת כל 14 האריחים שלך לאחר השלכתך. פרט לזריקות ואריח הפנים כלפי מעלה על גבי ערימת ששת האריחים, לא נחשפים אריחים עד ששחקן מראה יד מנצחת: לא נחשפים מערכות או ריצות במהלך המשחק.

אריחים נמשכים תמיד מראש הערימה הזמינה הבאה. כאשר נותר רק ערימה אחרונה של 6 אריחים, האריח החשוף מסולק מראש ערימה זו וחמשת האריחים האחרים נמשכים לפי הסדר. לעולם לא ניתן יהיה לצייר את האריח החשוף (האדום 4 בתרשימים לדוגמה). כאשר לא נותרו אריחים במרכז למעט האריח החשוף הבודד, אם השחקן הבא שישחק לא רוצה לקחת את השחקן הקודם למחוק, ההצגה מסתיימת מכיוון שלא נותרו קלפים לצייר.

כפי שכבר הוסבר, שני האריחים שהם בצבע זהה לאריח כלפי מעלה ואחד גדול יותר הם הבודקים. ניתן להשתמש באריחים אלה לייצוג כל אריח לו מחזיק המחזיק, על מנת להשלים סט או הפעלה. לדוגמה, אם ה-4 האדום פונה כלפי מעלה, ה-5 האדומים הם בדיחות. {ירוק 6, אדום 5, אדום 5, ירוק 9} היה נחשב לריצה, תוך שימוש בג'וקרים עבור הירוקים 7 ו- 8. לחלופין, {צהוב 10, שחור 10, אדום 5} יהיה סט, תוך שימוש ב -5 האדומים ל מייצגים את האדום או הירוק 10.

כאשר אוספים יד של שבעה זוגות, ניתן להשתמש בג'וקר עם כל אריח ליצירת זוג.

שני הבדיחים השקריים - אריחים ללא מספרים - משמשים רק לייצוג אריחי הג'וקר. כך למשל כאשר האדומים 5 הם ג'וקרים, הבודקים הכוזבים משוחקים כאדומים 5: לדוגמה {אדום 4, ג'וקר שקר, אדום 6} הוא ריצה, ו- {שחור 5, ירוק 5, צהוב 5, ג 'וקר שקר} הוא סט.

[שחקנים חדשים עשויים לתהות מה המטרה של שימוש באריח שונה כג'וקר לכל משחק. נראה שזה שווה ערך מבחינה הגיונית להשתמש בבודחי השווא כבדנים וכל אריח יהיה כפי שהוא נראה. סיבה אפשרית יכולה להיות שאם דרך פגם כלשהו באריחים, חלק מהשחקנים לומדים להכיר בבדיחות השקר מאחור, זה ייתן להם יתרון לא הוגן. אם אריח אחר משמש כג'וקר בכל משחק, הכרת הג'וקר מאחור הופכת קשה הרבה יותר.]

אם יש לך יד מנצחת של קבוצות ורץ באמצעות ג'וקר אחד לפחות, אתה לא צריך לחשוף אותה מייד. אם תרצו, תוכלו להמשיך לשחק בתקווה ליצור יד מנצחת פלוס ג'וקר. אם אתה מסוגל לסיים את המשחק על ידי השלכת ג'וקר וחשיפת 14 האריחים הנותרים שלך כיד מנצחת, הניצחון שלך שווה כפליים מאשר ניצחון רגיל. שים לב כי על ידי המשך לשחק במקום לחשוף את הזכייה הרגילה שלך, אתה מסתכן בכך ששחקן אחר עשוי להשלים יד מנצחת ולחשוף אותה לפני שתצליח להשיג את הזכייה הכפולה שלך, ובמקרה זה אינך מרוויח דבר עבור היד המנצחת שלך.

ניקוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל שחקן מתחיל את המשחק עם 20 נקודות ומאבד נקודות בכל פעם ששחקן אחר מנצח משחק, כדלקמן:

כששחקן מנצח משחק רגיל, כל אחד מהשחקנים האחרים מאבד 2 נקודות. כששחקן מנצח על ידי השלכת ג'וקר, כל שחקן אחר מאבד 4 נקודות. כששחקן מנצח עם שבעה זוגות, כל שחקן אחר מאבד 4 נקודות. כמו כן, אם בתחילת ההצגה, שחקן מראה את האריח התואם את האריח כלפי מעלה בערימת שישה האריחים, כל אחד מהשחקנים האחרים מאבד נקודה אחת. זה מכונה gösterme (להצגה), וניתן לטעון רק לפני שמחזיק האריח התואם מצייר אריח לראשונה.

אם המשחק מסתיים בלי ששחקן כלשהו יחשוף יד מנצחת (מכיוון שלא נותרו אריחים לצייר, והשחקן שתורו לא יכול לנצח על ידי נטילת השלכת הקודמת), אין ציון.

המשחק ממשיך עד שהציון של כל שחקן מגיע לאפס או פחות. שני השחקנים עם הניקוד הגבוה ביותר באותה תקופה הם המנצחים והשניים עם הניקוד הנמוך ביותר הם המפסידים.

וריאציות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש שמשחקים שכל שחקן שהציון שלו מגיע לאפס או פחות עוזב את המשחק, אבל השחקנים האחרים ממשיכים לשחק.

יש כאלה שהשחקנים שיושבים זה מול זה הם בני זוג. בפועל פרטנרים לא יכולים לעזור זה לזה הרבה, אלא על ידי רמאות (!) [במשחק השותפות, ככל הנראה כל קבוצה מתחילה עם 20 נקודות, וכששחקן חושף יד מנצחת, הקבוצה היריבה מאבדת 2 או 4 נקודות לפי הצורך. אם שחקן מראה את האריח התואם את האריח החשוף בהתחלה, הקבוצה השנייה מאבדת נקודה אחת.]

יש שחקנים שמשמשים באריחים החשופים כאריח האחרון שצויר מהמרכז, כאשר כל שאר האריחים נלקחו.

חלק מהשחקנים משמיטים את הנוהל הרשמי לבחירת הג'וקר וחלוקת האריחים. לאחר ששילב את האריחים עם הפנים כלפי מטה על השולחן, כל שחקן פשוט מוציא את כל 14 האריחים מהשולחן (השחקן שנבחר לשחק הראשון לוקח 15) ואריח מתגלה כג'וקר. כאשר מציירים אריחים במהלך ההצגה, ניתן לקחת כל אריח עם הפנים כלפי מטה מהמלאי שעל השולחן.

יש שמשחקים ששחקן שמנצח משחק עם אריחים בצבע אחד בלבד, התוצאה מוכפלת: השחקנים האחרים מפסידים 4 נקודות אם המנצח השליך אריח רגיל, 8 נקודות אם השלכתו הסופית של הזוכה הייתה ג'וקר. חלקם רק מעניקים ניקוד כפול זה עבור יד המורכבת כולה באריחים אדומים או אריחים שחורים.

הכללים הרשמיים של Okey 101[עריכת קוד מקור | עריכה]

Okey 101 משוחק עם ארבעה שחקנים על פני מספר סיבובים. מטרת המשחק היא לאסוף כמה שפחות נקודות בסוף המשחק. השחקן שיש לו הכי מעט נקודות, לאחר סיום כל הסיבובים, מוכרז כמנצח. הנקודות נקבעות לפי ערך הנקוב של האריח (למשל 3 = 3 נקודות אדומות ו 11 = 11 נקודות שחורות). הושלמה סיבוב כאשר לא נותרו עוד אריחים לצייר מהבנק או כאשר אחד השחקנים השלים את ידו / אריחים על המתלה. משחק משוחק על מספר סיבובים שנקבעו מראש (למשל 3,5,7,9 או 11 סיבובים). יש להשלים את כל הסבבים לפני שהוכרז על זוכה ולא רק בסיבוב הטוב ביותר.

מתחילים את המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שנבחר סוחר אקראי, לכל שחקן מקבלים 21 אריחים (היד שלך) והעוסק מקבל 22 אריחים. שאר האריחים פונים כלפי מטה אל הגדה, ואריח אחד המציין מה יהיה הג'וקר מופנה כלפי מעלה. המשחק משוחק נגד כיוון השעון. הסוחר מתחיל את המשחק בזריקת אחד האריחים שלו. לאחר מכן פונה פונה לשחקן מימינו. שחקן מתחיל את תורו בכך שהוא לוקח אריח מהבנק או לוקח את האריח שנזרק על ידי השחקן הקודם. לאחר מכן השחקן 'נפתח' (מניח את הסטים שלו על השולחן) ו / או מוסיף לסטים שכבר נמצאים על השולחן. אם השחקן לא יכול לפתוח הם מסיימים את התור על ידי השלכת אחד האריחים מהיד שלהם. על שחקן תמיד לזרוק אריח כדי לסיים את התור, גם כשגומרים את כל היד שלהם.

הג'וקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

האריח המציין מה יהיה הג'וקר משנה את כל הסיבובים האישיים. שני אריחי הג'וקר (המכונים גם 'טוקי שווא') הם זהים לערך האריח הזה פלוס 1. ג'וקרים אלה נראים שונים מהאריחים הסטנדרטיים ומשתנים במראהם לפי סט ה- Okey המשמש. הבודקים בפועל (שיכולים לייצג כל אריח במשחק) הם האריחים בפועל שמוחלפים על ידי הבודקים השקריים. אם לדוגמה אריח המחוונים הוא כחול 5, הבודקים בפועל הם שני האריחים 6 הכחולים ואריחי הג'וקר (או הבודקים השגויים) הם הערך של הכחול 6.

קובע ופותח את היד[עריכת קוד מקור | עריכה]

המספר המינימלי של הנקודות הנדרשות כדי לפתוח את היד שלך הוא 101. על מנת לפתוח השחקן צריך ליצור קבוצות של 3 או 4 אריחים ממוספרים זהים בצבעים שונים (למשל שחור 5, אדום 5 וכחול 5) או מספרים רצים של אותו צבע (למשל אדום 7, אדום 8 ואדום 9). על סט לכלול מינימום של שלושה אריחים. לשחקנים מותר להוסיף רק לסטים קיימים על השולחן לאחר שנפתחו עם מינימום של 101 נקודות כבר. מותר לשחקנים לפתוח ואז להוסיף לסטים אחרים באותה התור. אם שחקן לוקח את האריח שהושלך מהנגן הקודם, עליו להשתמש תמיד באריח הזה. אם השחקן לא נפתח עדיין עליו לפתוח עם האריח הזה. אסור לשחקן להחזיק את האריח בידם. לשחקן מותר לקחת את האריח שנזרק ואז להחזיר אותו ועדיין לקחת מהבנק מבלי שיקבל עונש.

זוגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרך נוספת לפתוח את היד היא עם מינימום חמישה דאבלים. זוגות הם שני אריחים זהים. אם אתה פותח עם זוגות אתה לא רשאי להניח מערך רגיל יותר. עם זאת, אתה רשאי להוסיף אריחים לסטים קיימים של שחקנים אחרים על השולחן. אם כל ארבעת השחקנים נפתחים עם הכפלים בסיבוב אחד, הסיבוב הזה יבוטל ומשוחק מחדש. אף שחקן לא מקבל עונשים.

ציון נקודה וסיום המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדי להשלים סיבוב, על שחקן לשחק את כל הסטים מהיד שלהם ולסיים עם השלכת אריח. שאר השחקנים מקבלים נקודות עונשין.

  • כששחקן מסיים את היד הוא מקבל 101 מינוס נקודות. שאר השחקנים מקבלים נקודות עונשין לפי הערך הכולל של כל האריחים שנותרו בידם. אם הם עדיין לא נפתחו הם מקבלים באופן אוטומטי 202 נקודות עונשין במקום זאת.
  • אם שחקן מסיים את היד על ידי השלכת הג'וקר, כל הנקודות מוכפלות במקום זאת. השחקן שסיים מקבל 202 נקודות מינוס ושחקנים שלא פתחו מקבלים 404 נקודות עונשין.
  • אם שחקן פתח בדאבל במקום במקום קובע הנקודות גם כן יוכפלו בסוף הסיבוב. אם הוא מסיים את ידו שחקנים אחרים מקבלים נקודות עונש כפול. אם שחקן אחר מסיים את הסיבוב, השחקן שנפתח עם דאבלים מקבל כפול מערך האריחים שנותרו בנקודות עונשין.
  • אם שחקן מסיים את כל כף ידו בתורו אחד כאשר אף אחד מהשחקנים האחרים לא נפתח עדיין כל הנקודות מוכפלות. הנקודות מוכפלות שוב אם השחקן גם מסוגל לסיים עם ג'וקר. במקרה זה, השחקן שסיים מקבל 404 מינוס נקודות וכל שאר השחקנים מקבלים 808 נקודות עונשין.

כאשר כל הסיבובים הסתיימו, כל נקודות העונשין והמינוס של כל הסיבובים מתווספים יחד והשחקן עם הכי מעט נקודות הוא המנצח.

עונשים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנים מקבלים עונש נוסף של 101 בגין הפעולות הבאות. קנסות אלה מתווספים לסיכום הנקודות לאותו סיבוב.

  • אם לשחקן נותר ג'וקר בידם כששחקן אחר מסיים את הסבב או הסיבוב הסתיים הוא מקבל עונש של 101. כאשר הם עדיין לא נפתחו הם מקבלים את העונש הכולל הרגיל של 202.
  • אם שחקן זורק את הג'וקר הוא מקבל עונש של 101.
  • אם שחקן מנסה לפתוח, אך אין לו את 101 הנקודות הנדרשות והם צריכים להחזיר את האריחים שלהם, הוא מקבל עונש של 101.
  • אם שחקן זורק אריח שניתן להוסיף למערכה שכבר נמצאת על השולחן הוא מקבל עונש של 101. זה קורה גם אם השחקן עדיין לא נפתח. השחקן לא מקבל פנדל אם זה האריח האחרון שהם זורקים בסיום ידו.
  • אם שחקן מוסיף אריחים מרובים על השולחן ומחזיר אותם בחזרה הוא מקבל עונש של 101. לשחקן מותר רק להחזיר את האריח האחרון שהניחו ללא עונש.

כללים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אם אריח המחוון הוא 13 הג'וקר אז הוא יהפוך ל -1. קבוצות עם אותו מספר אסור שיהיו באותו צבע (למשל, כחול 10, אדום 10 וכחול 10 אסור). אסור להפעיל מערכות הפעלה מ 13 ל 1 (למשל שחור 13, שחור 1 ושחור 2 אסור).

הפניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:טורקיה: המצאות קטגוריה:מילים וביטויים בטורקית קטגוריה:דפים עם תרגומים שלא נסקרו