טלסקופ החלל קורוט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טלסקופ החלל קורוט
CoRoT
מידע כללי
סוכנות חלל CNES, ESA
מפעיל CNES, ESA
יצרן CNES
תאריך שיגור 27 בדצמבר 2006
משגר סויוז 2.1b עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר שיגור קוסמודרום בייקונור כן שיגור 31 עריכת הנתון בוויקינתונים
משימה
סוג משימה טלסקופ חלל
סוג טלסקופ Afocal
משך המשימה הכולל 27 בדצמבר 2006 – 17 ביוני 2014 (7 שנים ו־24 שבועות) עריכת הנתון בוויקינתונים
משך המשימה 7 שנים 5 חודשים ו-20 ימים
מידע טכני
משקל 630 ק"ג
כוח 380W
אורך 4.10 מ'
קוטר 1.984 מ'
קישורים חיצוניים
מספר קטלוג לוויינים 29678
מאגר המידע הלאומי 2006-063A
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טלסקופ החלל קורוטאנגלית: COROT, convection rotation and planetary transits) הוא טלסקופ חלל של סוכנות החלל האירופאית (CNES), המצויד במכשירים חזקים שיאפשרו לו למדוד במדויק את בהירותם של כוכבים, ולאתר גלים אקוסטים החוצים את פני השטח שלהם. כמו כן יסיע הטלסקופ באיתור כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלוויין באורך ארבעה מטרים, משקל של 630 ק"ג וקוטר ממוצע של שני מטרים. הדיוק של הצבעה הוא 0.5 מערך פולסים של שניית מעלה (arcsec) עם קיבולת הטלמטריה של 1.5 ג'יגה-ביט ליום. שלוש מערכות פועלות על הלוויין:

  • CoRoTel טלסקופ אפוקאלי עם 2 מראות פרבוליות וצמצם של 27 ס"מ, בלה גלילי באורך של שני מטרים.
  • CoRoTcam היא מצלמת שדה רחבה המורכבת ממטרה דיופרית של שש עדשות בהן המוקד הוא היחידה מצוידת בארבע מסגרות להעברת CCD 2048x4096. שתיים מארבע ה- CCDs מיועדות לתוכנית האקסופלאנט ושניים לתוכנית הסייסמולוגיה.
  • CoRoTcase מארח את האלקטרוניקה והתוכנה המנהלת את עיבוד הפוטומטריה של צמצם. עבור CCD Exoplanet המספר הכולל של הכוכבים הוא 12,000 והגדלים הם בין 11 ל-16; השטף נמדד כל 512 שניות המורכב מ-16 חשיפות אינדיבידואליות של 32 שניות. דו-פריזמה בגוש המוקד המוקדש לאקס-פלנטות מאפשרת לקבל מידע כרומטי (אדום, ירוק וכחול) עבור כוכבים בהירים יותר, אך עבור כוכבים קלושים מתבצעת רק הפוטומטריה הסטנדרטית האחת (לבן).

מסלולו הקוטבי של הלוויין מאפשר לצפות 150 יום בטווח הארוך, ובין 20 ל-30 יום בטווח הקצר, שניהם לכיוון המרכז בהתאמה למרכז שביל החלב, מה שהופך את שני התמרונים ההיפוכים הנחוצים לשנה.

מטרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המטרה המקורית הייתה התבוננות בכוכבים משתנים אך עם גילוי האקסופלאנט (Exoplanet) הראשון בתחילת שנות ה-90, החיפוש אחר Exoplanets נכלל בתוכנית המחקר והתברר כחשוב מאוד. כבר בשם המשימה CoRoT מוזכרות שתי משימות המחקר Convection, Rotation ו-Transit Planites. הלוויין שוגר בהצלחה ב-27 בדצמבר 2006 מבייקונור, התצפיות החלו בפברואר 2007 והתוצאות הראשונות בנוגע למעברים פלנטריים חוץ רחמיים. בהתאמת סקירה של משימת CoRoT זמן החיים נקבע לשלוש שנים של תצפיות ולאחרונה אושרה הארכה לשלוש שנים נוספות.

משימות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שתי המשימות של המשימה היו לחפש אחר כוכבי לכת מחוץ לתחום היבשתי, ולביצוע אסטרוזיסולוגיה על ידי מדידת תנודות דומות לשמש בכוכבים.

גילויים מדעיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך שש השנים הראשונות של המשימה, קורוט זיהה כ-150 כוכבים בהירים בתוך שדה Seismo ויותר מ-150,000 כוכבים חלשים בשדה Exo. בנוסף, הוא גילה כוכב לכת סלעי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טלסקופ החלל קורוט בוויקישיתוף