לברדודל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לברדודל
לברדודל חום
לברדודל חום
ארץ מוצא אוסטרליה
תכונות
תוחלת חיים 12 עד 16 שנה

לברדודל הוא כלב כלאיים שנוצר על ידי הכלאה של גזע הלברדור עם גזע הפודל. השימוש הראשון בכינוי "לברדודל" נעשה בשנת 1955 על ידי סר דונלד קמפבל בספרו "לתוך מכשול המים", אך הכינוי נעשה נפוץ רק בשנת 1988, כאשר המרביע האוסטרלי וולי קונרון הכליא בין הגזעים ב"וויקטוריה כלבי נחייה".[1][2]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטרתו של קונרון הייתה לשלב את היתרון המרכזי של הפודל - אי-השרת שיער - עם היתרונות המרכזיים של הלברדור - האופי הנוח והקלות היחסית שבה ניתן לאמנם, במטרה שכלב הכלאיים ישמש ככלב נחייה לאנשים הסובלים מאלרגיה לפרווה. עם זאת, בריאיון שנתן לעיתון "The Australian" באפריל 2010, קונרון ציין שהוא התחרט על כך שביצע הכלאה זו משום שהוא סבור שהפופולריות של הלברדודלים השפיעה רבות על הירידה בביקוש לכלבים גזעיים, ותרמה לעלייה בפופולריות של כלבי כלאיים אחרים.[3] הלברדודלים נמצאים כיום בשימוש נרחב ברחבי העולם הן ככלבי נחייה והן כחיות מחמד. בשנת 2005 התווספה לראשונה למילון אוקספורד האנגלי המילה "Labradoodle".

מראה ואופי[עריכת קוד מקור | עריכה]

משום שכלבי לברדודל הם כלבי כלאיים ואינם גזעיים, לרוב לא ניתן לצפות מה יהיו המראה או האופי של הגורים. בשל כך, הפרווה של כלבי הלברדודל עשויה להיות מקורזלת או רכה, וכמו כן היא יכולה גם להיות ישרה וגם מתולתלת. לכלבי לברדודל רבים עדיין יש השרת שיער, אם כי לרוב בכמויות פחותות בהשוואה לכלבים מסוג לברדור.

בדומה לרוב כלבי הלברדור והפודלים, כלבי הלברדודל בדרך כלל ידידותיים, אנרגטיים ומתאימים היטב למשפחות עם ילדים (אם כי אופיו של כל כלב עשוי להיות שונה).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לברדודל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]