משהו רענן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משהו רענן
Something Fresh
מידע כללי
מאת פ. ג'. וודהאוס עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה מת'ואן, אפלטון עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 16 בספטמבר 1915 עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
הספר הבא Leave It to Psmith עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משהו רענןאנגלית: Something Fresh) הוא רומן של הסופר הבריטי פ. ג'. וודהאוס. הרומן פורסם במקביל בארצות הברית ובבריטניה בספטמבר 1915, אך תחת כותרים שונים: הגרסה האמריקאית נקראה "משהו חדש",[1]בעוד הגרסה הבריטית נקראה "משהו רענן".[1] למעט הבדלים מזעריים נוספים, זהו ההבדל העיקרי בין המהדורות. הרומן מציג את לורד אמסוורת' (אנ') מטירת בלנדינגס (אנ'), אשר הוא, ביתו ומשפחתו ישובו ויופיעו ברבים מהסיפורים והרומנים הקצרים המאוחרים של וודהאוס.

הסיפור הוא קריקטורה קומית של חיי האצולה האנגלים, וכן של אצולת העושר האמריקאית. המשרתים בבית הכפר האנגלי, הנתונים להיררכיה מאד נוקשה ומדוקדקת, משתתפים בארוחות ובאירועים חברתיים רבים ומגוונים, ומחקים בבלי דעת את בני האצולה אותם הם משרתים, ואגב כך הם מציגים את אדוניהם וגבירותיהם באור מגוחך ואבסורדי.[2]

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אש מרסון וג'ואן ולנטיין מתגוררים בשכנות בבניין דירות להשכרה בכיכר לסטר בלונדון. הם מתוודעים זה לזו, ומגלים ששניהם עובדים ככותבים בחברת מאמות', הוצאה לאור שאינה בוחלת בספרות עממית המיועדת ל"נערי שליחויות ולבלרים זוטרים". אש כותב ספרוני פשע והרפתקאות בכריכה רכה, ואילו ג'ואן כותבת סיפורים קצרים לעיתון בשם "רכילות מהבית", עיתון שכולו תבניות גזירה ועצות בענייני אהבה. נדמה שהאהבה ניצתת גם בין השניים. ג'ואן דוחקת באש להתגבר על חוסר שביעות הרצון שלו ולמצוא לעצמו כיוון חדש בחיים.

בינתיים, פרדי ת'רפווד, בנו הצעיר של הרוזן מאמסוורת', מתארס לאלין פיטרס, בתו של ג'יי פרסטון פיטרס, שהוא מיליונר אמריקאי. בעקבות שערורייה שנקשרה בשמו של בן אצולה צעיר אחר, פרדי פוקד את לשכתו של עסקן לונדוני מפוקפק בשם ר' ג'ונס, ומבקש את עזרתו באיתור של צרור מכתבי אהבה ששלח בעבר לנערת מקהלה בה היה מאוהב. פרדי חושש שמא היא תעשה בהם שימוש ותתבע אותו בגין הפרת הבטחה, כפי שקרה לחברו.

מאוחר יותר, אביו, הרוזן מאמסוורת', מזמין אליו את אביה של אלין, מר פיטרס, וזה מציג בפני הרוזן את אוסף החרפושיות היוקרתי שלו. תוך כדי הביקור, כאשר דעתו של מר פיטרס מוסחת, מכניס הרוזן לכיסו בפיזור דעת את הפריט היקר ביותר באוסף. כאשר פיטרס מגלה שהחרפושית נעלמה, הוא חושד ברוזן, אך נמנע מלהתעמת איתו מחשש לסכן את נישואי בתו למשפחת האצולה.

באותו זמן, אלין מחוזרת על ידי ג'ורג' אמרסון, מפקד משטרה המוצב בהונג קונג ונמצא בלונדון לרגל חופשה. ג'ורג' מבקש מאלין להנשא לו, ולבטל את האירוסין עם פרדי. לאחר שג'ורג' מתיידד בעצמו עם פרדי ת'רפווד, הוא מוזמן לטירת בלנדינגס, בית המשפחה, לשהות בחברתם באותו סוף שבוע שבו אלין ואביה מגיעים לביקור. בינתיים, העסקן המפוקפק ר' ג'ונס מאתר את הכתובת של אהובתו לשעבר של פרדי, הלוא היא ג'ואן ולנטיין, נערת המקהלה לשעבר וכותבת הסיפורים בהווה. הוא מגיע אליה לביקור ומסביר את מטרת בואו, אך היא עונה לו כי היא השמידה מזמן את כל המכתבים שקיבלה מפרדי. בו ברגע שג'ונס יוצא מדירתה של ג'ואן, מגיעה אליה לביקור אלין, הארוסה האמריקאית הצעירה של פרדי, שהיא גם חברתה לשעבר של ג'ואן מבית הספר האנגלי בו למדו שתיהן בנעוריהן. ג'ונס החשדני מצותת מבעד לדלת. אלין מספרת לג'ואן על דבר גניבת החרפושית של אביה, ומציינת כי הוא מציע פרס בגובה 1,000 ליש"ט למי שיחזיר אותה. ג'ואן מציעה שהיא עצמה תבוא לבלנדינגס, תוך שהיא מתחזה למשרתת של אלין, במטרה למצוא את החרפושית, להחזירה למר פיטרס ולגרוף את הפרס. בו בזמן, אש פועל אף הוא למען אותה מטרה. הוא נענה למודעה בעיתון, ונשכר להתחזות למשרתו של מר פיטרס, במטרה להחזיר לו את החרפושית הגנובה במהלך ביקורו בבלנדינגס.

אש פוגש את ג'ואן ברכבת, בזמן ששניהם שמים את פעמיהם לאחוזת בלנדינגס. אש מספר לה על משימתו הסודית. ג'ואן מתריעה בפניו אודות הסיבוכיות והמורכבות בהתחזות למשרת בבית אצולה, לאור המנהגים הנוקשים הנהוגים שם גם בקרב נותני השירות. היא מקווה שזה ישכנע אותו לוותר על המסע שלו ולהסיר את עצמו מעמדת המתחרה שלה על הפרס. לאחר הגעתם, אש המבועת מתראיין אצל רב-המשרתים, ביץ', ונאלץ להקשיב באורך רוח לפירוט רשימת הצרות והמיחושים מהם ביץ' סובל. לאחר מכן פוגש אש סוף סוף את מעסיקו החדש, מר פיטרס, וגם הוא מדווח לו כי הוא סובל מבעיות עיכול קשות ורבות. אש הצעיר והספורטיבי מציע למר פיטרס לאמץ שגרה של אימונים גופניים וכן הפסקת עישון מוחלטת של סיגרים, ומאיים שללא קבלת תנאי זה, הוא לא ישתף פעולה.

באותו לילה, אש וג'ואן מנסים, כל אחד בנפרד, להגיע אל החרפושית הגנובה המוצגת לראווה במוזיאון הפרטי של האחוזה, אך מזכירו הערני והיעיל של לורד אמסוורת', רופרט בקסטר, כמעט ותופס אותם, והם נמלטים בעור שיניהם. למחרת בבוקר, אש וג'ואן מחליטים להפוך לבעלי ברית, ולאחר שהפילו מטבע, הם מסכימים לתאם ביניהם את ניסיונות חטיפת החרפושית לסירוגין.

באותו הזמן, אלין משתדלת לשמור על אותה דיאטה קפדנית של אביה, המורכבת בעיקרה מאגוזים ופירות, במטרה לסייע לו ולמנוע ממנו פיתויים, ולפיכך היא סובלת מרעב תמידי. ג'ורג' מתגנב אליה באישון ליל כדי להביא לה משתה חצות, אותו השיג לה בפונדק הסמוך. תוך כך הוא מתנגש עם אש, שהיה בדרכו לאתר את החרפושית, במבואה החשוכה. הם פוצחים בקרב רועש, מבלי לראות זה את זה, אך נמלטים לאחר שבקסטר, המזכיר היעיל והחשדן, מסתער לעברם, מתנגש בהם ומועד. בקסטר מוצא עצמו בטרקלין החשוך כשהוא מוקף בדברי מאכל ובשברים של מערכת כלי חרסינה עדינה המיועדת לאירועים מיוחדים. כל האורחים מובהלים אל המבואה, האורות נדלקים, בקסטר מואשם בכך שהוא העיר את כולם, וכן נמתחת עליו ביקורת נוקבת מפי הלורד אמסוורת' על כך שהוא הולך לחפש מזון באמצע הלילה.

למחרת בלילה מגיע תורה של ג'ואן לעשות את הניסיון שלה, אבל היא מגלה שהחרפושית כבר נעלמה. היא מנחשת שאש שם את ידו עליה, אך אש מכחיש זאת. הם מקיימים סיעור מוחות, מצרפים רמזים אלה לאלה, ומבינים שפרדי נזקק לכסף, לאחר שאביו הקפיא את קצבתו, במטרה לשלם לנוכל ג'ונס, אשר סוחט את פרדי בתואנה שהתשלום נדרש בעד השבת מכתביו. הם מסיקים כי פרדי הוא זה שגנב את החרפושית.

אש מחליט להתעמת עם פרדי, ולשם כך עוטה עליו את חליפתו הדמיונית של דמות הבלש מסדרת הספרים אותה הוא כותב, וזאת מבלי לדעת כי פרדי עצמו הוא מעריץ מושבע של סדרת ספרי הפשע של אש. לאחר שאש מטיח בו את דברי האשמה, פרדי נכנע, מחליט לסמוך על אש, מודה בגניבה ומחזיר את החרפושית. לאחר שאש עוזב, מגיע לורד אמסוורת' כדי להודיע לפרדי שאלין ברחה ברכבת ללונדון עם ג'ורג' אמרסון, אשר קיבל צו לשוב להונג קונג. פרדי מגיב בהקלה גדולה למשמע החדשות המטלטלות-לכאורה. גם למר פיטרס רווח, לאחר שהסיק שבני אצולה אלה עלולים לגנוב ממנו את רכושו.

כאשר אש מחזיר את החרפושית לבעליה, מציע מר פיטרס לקחת את אש בחזרה לאמריקה כמאמן האישי שלו, כתגמול על השיפור בבריאותו. אש מהסס זמן מה, ומתלבט אם וכיצד לבקש מג'ואן להינשא לו. בינתיים היא מתוודה על כך שהיא מצרה על סיום השותפות ביניהם. לאחר דקות אחדות, משרתת המסתכלת מבעד לחלון לכיוונם, זוכה לעניין מסוים בשממון יומה כאשר היא רואה את אש וג'ואן מתנשקים.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

כנער צעיר באנגליה הוויקטוריאנית, וודהאוס נהג להצטרף לדודותיו לאירועים חברתיים בבתי אחוזה שונים, ואז היה נוהג לחמוק אל אגף המשרתים ולסעוד עמם. שם הוא התוודע להיררכיה הנוקשה ולכללי הנימוס הנוהגים אצל המשרתים בבתי אצולה. תובנות אלה שולבו במשהו רענן.[3] כמו כן, לפני שוודהאוס כתב את הרומן, דודו וולטר מרדית' דין, ומאוחר יותר גם אחיו הבכור פיליפ פבריל, שימשו כמפקדים בכירים במשטרת הונג קונג, כמו ג'ורג' אמרסון ברומן.[4]

היסטוריית פרסום[עריכת קוד מקור | עריכה]

וודהאוס ערך את ספרו עבור הקורא האמריקאי והמיר עבורו את סכום הפרס הנקוב בלירות שטרלינג לערכים דולרים, בגרסתו הראשונה של הספר אשר פורסם כסדרה בהמשכים בעיתון The Saturday Evening Post (אנ'), בין ה-26 ביוני ל-14 באוגוסט 1915.[5] השם "משהו חדש" החליף באמריקה את השם המקורי "משהו רענן" מכיוון שלביטוי "רענן" (Fresh) יש משמעות נרדפת ל"חוצפן" באמריקה.[6] בעבור זאת קיבל וודהאוס שכר טרחה של 3,500 דולר, יותר מכל עבודה קודמת שלו.[7] הסדרה בעיתון - The Saturday Evening Post כללה איורים של FR Gruger.[8]

הספר מתואר, בהקדמה חדשה שנוספה ב-1969, כתחילתה של "סאגת טירת בלנדינגס".[9] לתרחיש המתואר בספר התווספו אלמנטים חדשים רבים במהלך השנים, אך הייתה גם השמטה אחת בולטת. זו הייתה אחותו של לורד אמסוורת', ליידי אן וורבלינגטון, אשר מוזכרת במשהו רענן כאשה הנתונה לכאבי ראש תכופים ומסתגרת בחדרה, והיא לא הופיעה שוב ברומנים של בלנדינגס.[7]

משהו רענן פורסם באוסף הרומנים של בלנדינגס משנת 1979 "חיים בבלנדינגס", יחד עם ברק קיץ ומזג אוויר כבד. [10]

עיבודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור עובד בשנת 2009 על ידי ארצ'י סקוטני כדרמת רדיו לסדרה Classic Serial בערוץ 4 של BBC. צוות השחקנים כלל את איאן אוגילבי כמספר (שזכה בתפקיד "וודהאוס"), יואן גרפוד בתפקיד אש מרסון, הלן מקורי בתפקיד ג'ואן ולנטיין, מרטין ג'רוויס בתפקיד לורד אמסוורת', הקטור אליזונדו בתפקיד ג'יי פרסטון פיטרס, אנדריאה בואן בתפקיד אלין פיטרס, וג'יימס פריין בתור ג'ורג' אמרסון. [11] [12]

מהדורה עברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר יצא במהדורה עברית בשנת 2008, בהוצאת חרגול והוצאת עם עובד, בתרגומו של דן דאור.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 McIlvaine, E., Sherby, L.S. and Heineman, J.H. (1990) P. G. Wodehouse: A comprehensive bibliography and checklist. New York: James H. Heineman, pp. 27–28. מסת"ב 0-87008125-X.
  2. ^ French (1966), pp. 55–59.
  3. ^ Phelps (1992), p. 43.
  4. ^ Phelps (1992), p. 33.
  5. ^ French (1966), p. 54.
  6. ^ Phelps (1992), p. 230.
  7. ^ 1 2 Easedale (2014)
  8. ^ McIlvaine (1990), p. 155, D59.1–8.
  9. ^ Wodehouse, P. G. (1969). "Preface [new since the 1969 edition]". Something Fresh. Something Fresh was the first of what I might call – in fact, I will call – the Blandings Castle Saga.
  10. ^ McIlvaine (1990), p. 125, section B21.
  11. ^ "Classic Serial: Something Fresh 1/2". BBC Genome. BBC. 2018. נבדק ב-22 במרץ 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ "Classic Serial: Something Fresh 2/2". BBC Genome. BBC. 2018. נבדק ב-22 במרץ 2018. {{cite web}}: (עזרה)

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Easdale, Roderick, The Novel Life of PG Wodehouse, Acorn Books 2014, "America", p. 91ff
  • McIlvaine, Eileen; Sherby, Louise S.; Heineman, James H. (1990). P. G. Wodehouse: A Comprehensive Bibliography and Checklist. New York: James H. Heineman Inc. ISBN 978-0-87008-125-5
  • French, R. B. D. (1966). P. G. Wodehouse. Edinburgh: Oliver and Boyd. p. 54. ASIN B0000CN04