משתמשת:Sigal Lea Raveh/אמא אדמה - אלת האדמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:לשכתב

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: אוסף טענות לא מסודר ולא ממוסמך.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: אוסף טענות לא מסודר ולא ממוסמך.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. שכתוב

אמא אדמה - אלת האדמה

בזמנים פרה-היסטורים היה נהוג בפולחן שהדמות המרכזית היא אלה ,"אמא אדמה"

האלים כתוניים - פרוש המלה כתון ביוונית קדומה הוא אדמה , מכאן נובע כי האלים הכתוניים קשורים לאדמה או לעולם שמתחת לאדמה. האלים הכתוניים קשורים לתהליכים האדמתיים שהם הענקת חיים, פריון , מוות וגם הקשורים לתהליכי הטבע המסייעים לתהליכים האדמתיים כגון; חילופי עונות השנה , פריחה וקמילה וכו'. האלים הכתוניים הם עתיקים מאד וקשורים לצד המיסתורי של העולם , לפיכך מלווה פולחנם בטכסים מיסתוריים , פעולות התמזגות עם ההאלה האם. הפולחנים והטכסים היו מבוצעים לרוב בתוך מערות ונקיקים אשר מהווים כניסה לאדמה ושם הם התייחדו עם האלה. אמא אדמה – האלה האם הייתה בוראת ויוצרת ובכך שלטה גם בחיים ומוות.

אשרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אשרה היא אלת הבית של ארץ כנען, שהגיעה כנראה מצור וצידון, אשתו של אל אבי האלים, אלת האדמה, הנישואין והפריון שאחראית לגידול ולצמחיה – "אמא אדמה". המקבילה של נינטו הבבלית, הרה היוונית ויונו הרומית.

האלה דמטר[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמה של האלה דמטר ביוונית פרושו "אמא "אדמה". האלה דמטר היא הכוח המחייה והמצמיח את התבואה בכל שנה מחדש.למרות שתפקידה העיקרי הוא כתוני דמטר גם נחשבת לאלה אולימפית מכיון שמושבה הוא "משכן אלי האור והשמיים" אשר באולימפוס , והיא נמצאת שם יחד עם שאר 12 האלים האולימפים. לאלה דמטר יש בת בשם קורה/פרספונה אשר מגלמת את אלת המוות. בתה של דמטר נלקחת אל ממלכת השאול על ידי שליט השאול האדס למשך ארבעה חודשים וביתר הזמן היא חוזרת ונמצאת אצל אמה. הבת מסמלת את התבואה אשר "נעלמת" באדמה למספר חודשים ולאחר מכן פורחת וצומחת מעל האדמה. כאשר נלקחה קורה/פרספונה בפעם הראשונה אל השאול , דמטר התקוממה והראתה את צדה הזועם. במסגרת התקוממותה היא לא מלאה את תפקידיה והארץ לא הצמיחה שום דבר. כיצד בוצע פולחנה של דמטר? פולחנה העיקרי של דמטר היה באלאוסיס שבאטיקה. בפולחן זה היו כלולים טקסי הטהרות שונים ופולחנים חשאיים "מיסטריות" הפולחנים היו עתיקים ונתנו לכולם זכות להשתתף בהם חוץ מרוצחים ואנשים שלא יודעים יוונית. המשתתפים בטקסים לא הורשו לגלות את סודות הטקס לאלו שלא השתתפו , המשתתפים הטהרו תוך טבילה במים ולאחר מכן פסעו לעיר אלאוסיס כשהם נושאים על עצמם עצמים קדושים מכוסים ותוך כדי דקלום שירה מקודשת.


ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הגביע והלהב - ד"ר ריאן אייזלר. תירגמה מאנגלית: תמר אורן. הוצאת גל, 386 עמ',

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • [1], מאריה גימבוטס. – סרט על הארכאולוגית של התקופה הכלכלוליתית הנשית
  • [2], הגביע והלהב מאמר באתר הארץ