משתמש:עידו נעמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שלום חברים ושותפים, שמי עידו, סטודנט הן לתואר דוקטור בפילוסופיה (רגע לפני סיום סוף כל סוף) והן לרפואה סינית. תמיד הערכתי את ויקיפדיה, שנראית לי כשיא ביטוי החופש והשיתוף, לצד עוד אתרי open source בתחומים אחרים. בכלל רעיון החופש מרתק אותי, ומרגיש לי שקארמתית (אם אתם מאמינים בקארמה ובגלגולים) יש לי שיעור גדול בנושא החופש. הצנזורה למשל עושה לי פריחה, ופגיעה בחירויות בסיסיות עושה לי עצוב מאד. על כן אני פעיל לזכויות אדם, וחבר באגודה לזכויות האזרח בישראל. הכי מרגש אותי - אנשים שעושים למען קידום העולם ברמה הרוחנית-תודעתית וברמה הארצית, במיוחד מסביב לנושא החופש.

אני גם מתעניין במדע ובפיזיקה בפרט, ומאד מתעניין בהתפתחות הרוחנית של בני האדם, ובעל ידע נרחב בנעשה בישראל בחידושים מדעיים ובהתפתחות רוחנית - במדע אין הכוונה לטכנולוגיה אלא לפילוסופיה שלו, וברוחניות אין הכוונה לניו-אייג' המסחרי, אלא להתפתחות האבולוציונית של מודעות המין האנושי.

ארגזי החול שלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

משתמש:עידו נעמן/ארגז חול/אייל סלונים

זיהוי אישי של צורך ממשי בויקיפדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטבע שלי אני יותר צופה, מתבונן ומנתח ופחות משתף מעצמי. זכור לי שכל התיכון לא פתחתי פה בשיעור. אולם היום אני עובד על עצמי לשתף יותר, וזהו תיקון גדול בשבילי להתחיל ולתת מעצמי, ומודה מאד לחבריי הויקיפדים על הזכות. מה שדירבן אותי לעשייה זו ביקורת בונה (ואוהבת) שיש לי על ויקיפדיה ישראל: המתמטיקאי שבי יודע שככל שזורקים מטבע בעל שני צדדים יותר פעמים כך מספר הפעמים של "עץ" ו"פאלי" יהיה מאוזן, כלומר יעמוד על 50% לכל צד. באותו אופן - כמה שיהיו יותר ערכים בויקיפדיה ככה היא תהיה יותר מאוזנת מכל בחינה - בין חומר לרוח, בין קודש לחול, בין חדשות ללא-חדשות, בין ישן לחדש וכו'. כרגע אין לי ספק שויקיפדיה האנגלית והצרפתית (אני דובר את שתי השפות) מאד מאוזנת וזו הישראלית לאו. הסיבה מן הסתם קשורה לכך שאין כל כך הרבה ערכים בעברית ביחס לאחיות מחו"ל, וגם כי התרבות הישראלית לא מאוזנת. ה"מדען הצופה" שבי רואה ריבוי ערכים נקרא להם "לא ערכיים" על פני "ערכיים". אמנם כולם ערכים, אך חלקם סתמיים ולא ברי השפעה. כך למשל כתבתי בדף שיחה שיש כ-500 כדורגלנים וכדורסלנים ישראלים (משני המינים) בויקיפדיה אך כ-5 מורי רוח (כניסים אמון ושלמה קאלו), או יש 200 דוגמנים ודוגמניות ישראלים אך כ-5 פעילי שלום (כמו אמנון זכרוני ואריה כספי). ברור לי שחוסר האיזון לא משקף את הכוונה של הויקיפדים להעדיף דוגמניות וכדורסלנים על פעילי שלום ואנשי רוח, אלא זה פשוט משקף את התרבות שאנחנו חיים בתוכה. אני אישית אוהב דוגמניות ואוהד כדורגל נלהב. אולם, מתוך אהבה לאינציקלופדיה יש מקום לאיזון!!!

אני מדבר על עוד הרבה ערכים של רוחניות/מודעות תחת קטגוריה כזו, ועל ערכים רבים של סיוע הומניטרי תחת קטגוריה כזו.

רוחניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המושגים "רוחניות" ו"ספיריטואליזם" הם קצרמרים (בויקיפדיה האנגלית הם קטגוריות גדולות!). בויקיפדיה האנגלית והצרפתית יש למאות מורים רוחניים אמריקאים וארופאים איזכורים, ואצלנו אפשר למנות אותם על יד אחת, ובכוונתי לההוסיף כמה וכמה מורים בולטים כמו "אייל סלונים", "חנה אבני", "ד"ר חיים אורון", "שלמה 'שין-שין' שהם", ועוד. בכלל, לערך "מורה רוחני" יש מקום באינציקלופדיה, ובנוסף, גם לפסטיבלים כמו שנטיפי, בומבמלה, סגול וכיו"ב שקהליהם מונים במצטבר מאות אלפי אנשים מיד שנה יש מקום.

כמובן שיכולתי להתחיל עם מורים מחו"ל שיש להם ערכים באנגלית וזה היה עובר מן הסתם כי הם כבר קיימים בויקיפדיה - כמו ביירון קייטי, הרב זלמן שכטר-שלומי, ראם דאס, דיויד דיידה ואחרים. אולם, זו הויקיפדיה העברית, ויש מקום למנהיגי רוח משלנו. העניין הוא שבמדינה השרדותית כישראל אין מקום לרוח או לתרבות או להומניטריות, כי כל המאמץ מושקע באקטואליה ובבטחון, או בבידור אסקייפיסטי. זו הסיבה המוסכמת שמורי רוח ומנהיגי תרבות, לא עושים דרכם אל הכותרות (ואני לא מדבר על מישהו כמו אלון גל שמספק משב רוח קליל), וזו הסיבה שהם לא מגיעים לאינציקלופדיה - פשוט כי שמם לא מוכר. כל הקטגוריה של רוחניות צריכה לעבור פה טלטלה, ואני אשמח לבנות קטגוריה וערכים (רובם משיקים לאנגלית, פרט למורים הרוחניים), ולהציעם לדיון. הכל בתנאי שיהיה גיבוי ורצון והסכמה ושותפות, ותמיכה מקצועית של ויקיפדים שקרובים בליבם לנושא הגות/מודעות/רוחניות בישראל. האם יש כאלו מביניכם שרוצים לסייע ליוזמה ולהרחיב ערכים שכאלו?

אקטיביזם וסיוע הומניטרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שאלה: מה משותף לאישים הבאים: יריב אופנהיימר נשיא שלום עכשיו, פרופ' נורית פלד אלחנן, עו"ד ניצנה דרשן לייטנר, ד"ר מאיר מרגלית, דבורה בראוס, עזרא נאווי, איתי פנקס, הכומר נעים עתיק, רות דיין, נדיה מטר, יהודה הכהן, ישראל הס, אדם קלר, אלי יוסף ועוד רבים.

תשובה: הם חלק קטן מישראלים הפעילים לזכויות אדם ו/או שלום ו/או סביבה ו/או זכויות בע"ח ו/או לסיוע הומניטרי, והם לא מופיעים בויקיפדיה העברית אך כן מופיעים באנגלית (רשימה של למעלה מ-70 כאלו בידיי). הם פשוט דורשים תרגום, כי בהיותם כמובן בויקיפדיות זרות בחו"ל ובהיותם מוגדרים שם כישראלים משפיעים, ובהיותם אכן משפיעים הרי שברור שמקומם בעברית מתבקש. אולם, עולה השאלה, איך התרחש מצב שבו ישראלים מפתח תקוה, מגדרה ומהגליל שמנהלים גופים ועושים רבות, ומשפיעים על החברה שלנו מבחינה ערכית לא מוזכרים בכלל בויקיפדיה העברית אך כן באנגלית? התשובה ברורה לי - הם אינם "סלבריטאים" מחוץ לקהילת הפעילים. בקהילה הרחבה הזו שאני כאדם נמנה עליה מתוך השתתפות בכנסים, יציאה לפעילות, התנדבות וכו', הם מאד מוכרים.

ניקח למשל דוגמא של אנרכיסט תל אביבי צעיר בשם יונתן פולק (Jonathan Pollak) שהגיע בקלות לויקיפדיה האנגלית, בשל פועלו בישראל, ואשר פגשתי אותו לא פעם בהפגנות נגד הגדר. הוא לא מוכר, ולא מופיע בויקיפדיה העברית. קל וחומר אם הוא מופיע צריכים להופיע גם פעילים ותיקים כמו מיכאל דורפמן, אייל סלונים, ציון גבאי, אופיר דרורי, ועוד רבים וטובים, שרובם עוד לא הגיעו לויקיפדיה באנגלית. אז איך עושים את זה??? איך שוברים את הפרדיגמה של פעילים ישראלים שעוד לא מופיעים באנגלית (כך שלא מדובר בתרגום) אלא שצריך לעשות עליהם תחקיר קצר, ומעט החומר העיתונאי המפורסם באינטרנט. כאן דרושים כמוני אנשים שמכירים את התחום, ונדרש שיתוף הפעולה המעודד של שאר הויקיפדים.

תרומות עד כה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אני בויקיפדיה כשלושה חודשים. בהתחלה למדתי והתאמנתי והערך הראשון שלי היה מטפחת ראש על שם הכלבה שלי בנדנה. הערך הבא היה נדבנות שקרוב לעולם התוכן שלי. הערך שלאחריו היה עיתונות צהובה שהיה תרגול טוב של ענווה בשבילי כי הוא לטעמי ערך בזוי שיש לו מקום.

הערך האחרון שהוספתי היה אייל סלונים שהוצבה עליו תבנית חשיבות, ולאחר מכן נמחק, וכתבתי את כל מה שבדף הזה, בין השאר כדי להסביר למה הערך הזה מייצג משהו עקרוני מעבר לעצמו.