משתמש:צור סופר/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ססיליה ברקהוסנורווגית: Cecilia Brækhus) (נולדה ב-28 בספטמבר 1981) היא מתאגרפת נורווגית מקצוענית לשעבר הנחשבת לאחת המתאגרפות הגדולות בכל הזמנים. היא החזיקה במספר תארים עולמיים בדרגות משקל שונות, והייתה בלתי מנוצחת במשך יותר מעשור, עם שיא מקצועי של 36 ניצחונות, הפסד אחד ו-0 תוצאות תיקו.

חיים מוקדמים ותחילת הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברקהוס נולדה בקרטחנה, קולומביה, לאם נורווגית ואב קולומביאני. כשהייתה בת שנתיים עברה משפחתה לברגן, נורווגיה, שם גדלה. בילדותה עסקה ברקהוס במספר ענפי ספורט שונים, בהם כדורגל, כדוריד וקראטה. היא החלה להתעניין באגרוף לאחר צפייה בסרטון של מוחמד עלי.

בגיל 14, ברקהוס החלה להתאמן עם מועדון איגרוף מקומי, ברגן AK. היא הפגינה כישרון בתחום, וזכתה בכמה טורנירי חובבים, כולל אליפויות נורבגיה הלאומית. ב-2003 היא הפכה למקצוענית, וניהלה את הקרב הראשון שלה נגד קינה סנדום, בו ניצחה בהחלטת פה אחד.

קריירה מקצועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברקהוס ביססה את עצמה במהירות כאחת המתאגרפות הטובות בעולם. היא באליפות העולם הראשונה שלה בשנת 2009, כאשר ניצחה את המתאגרפת הדנית ויני סקובגורד, בקרב על תואר WBC. היא המשיכה להגן על תוארה בהצלחה תשע פעמים, זכתה בנוסף בתארים מארגוני WBA, WBO ו-IBF.

ב-14 בספטמבר 2014, לאחר שניצחה את איוונה חבאזין הקרואטית, הפכה ברקהוס לנורווגית הראשונה והאישה הראשונה שמחזיקה בכל חגורות אליפות העולם הגדולות במחלקת המשקל שלה (משקל לבתי) בתולדות האגרוף.

ב-2015, ברקהוס ספגה את ההפסד המקצועי הראשון שלה כשנלחמה נגד המתאגרפת הגרמנייה אן סופי מאתיס. הקרב הופסק בסיבוב השני בשל חתך שנפער מעל עינה של ברקהוס במהלך הקרב, ומאתיס הוכרזה כמנצחת בנוק-אאוט טכני.

פרישה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוגוסט 2020 ברקהוס איבדה את תאריה כאלופת עולם לג'סיקה מקסקיל האמריקנית, ולאחר מכן חדלה מאיגרוף מקצועי. ב-8 במרץ 2021, ברקהוס הודיעה על פרישה מאיגרוף. ברקהוס הצהירה שהיא גאה בהישגיה בספורט, ושהגיע הזמן שלה לעבור לדברים אחרים.

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברקהוס סללה את הדרך לאיגרוף נשים בנורבגיה והעניקה השראה לנערות צעירות רבות לעסוק בספורט. היא היוותה מודל לחיקוי עבור רבים וזכתה להערצה על נחישותה, מוסר העבודה והספורטיביות שלה.

בנוסף לקריירת האגרוף שלה, ברקהוס הייתה מעורבת גם במטרות צדקה והומניטריות שונות. היא תמכה בארגונים המסייעים לילדים עם מוגבלויות והתבטאה נגד אלימות במשפחה.