משתמש:תומר ט/ארגז חול/נוספרטו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

נוספרטו: סימפוניה של אימהגרמנית: Nosferatu, eine Symphonie des Grauens), או נוספרטו בלבד, הוא סרט אימה אקספרסיוניסטי גרמני בבימויו של פרידריך וילהלם מורנאו, על אודות הערפד הרוזן אורלוק (בגילומו של מקס שרק). הסרט, שצולם ב-1921 והופץ ב-1922, הוא עיבוד קולנוע בלתי רשמי של הספר "דרקולה" מאת בראם סטוקר, כאשר שמות ופרטים אחרים שבספר שונו כיוון שאולפן הפקות לא הצליח להשיג את הזכויות ליצירה הספרותית (למשל, "נוספרטו" במקום "Vampire" – ערפד, או "הרוזן אורלוק" במקום "הרוזן דרקולה").

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תומאס האטר (ג'ונתן הארקר בספרו של סטוקר) עובד בחברת נדל"ן הפועלת בעיר בדיונית בגרמניה ושמה ויסבורג (ששמה רומז לעיר האמיתית ויסמר) ומתגורר עם אשתו, אלן. אל מעסיקו, נוק, נשלח מכתב מסתורי. נוק מחליט לשלוח את תומאס לביתו של הרוזן אורלוק שבהרי הקרפטים כדי להשלים את תהליך הרכישה של בית מסוים. האטר משאיר את אשתו עם חברו הטוב הרדינג, ועם רות אחותו של הרדינג, לפני שהוא יוצא למסע ארוך זה.

קרוב ליעדו הסופי, האטר עוצר ללון באכסניה, שם הוא פוגש במקומיים שמתמלאים מורא רק מאזכור שמו של אורלוק, ומנסים להניאו מלבקר בביתו של אורלוק בשעת הליל. בחדרו באכסניה הוא מוצא ספר, ששמו "ספר הערפדים", אך הוא מתייחס אליו בביטול והולך לישון.

האטר נאלץ להשלים את שארית מסעו ברגל כיוון שהנהג ששכר את שירותיו מסרב לחצות את הגשר המוביל לטירה. אולם מיד עוברת כרכרתו של הרוזן אורלוק, אותה מסיע במהירות שיא נהג משונה שמסתיר את פניו, והאטר עולה עליה. בהגיעו לטירה, שדלתותיה נפתחות מעצמן, הרוזן אורלוק מקבל את פניו. בשלב זה החלקים הגרוטסקיים בפניו מוסתרים בידי כובעו, והרוזן נראה פשוט כג'נטלמן אקסצנטרי. האטר אוכל ארוחת ערב בטירה; אורלוק מסרב לאכול ובמקום זאת קורא בלאט מכתב. בשעת חצות מצלצל פעמון, (בזמן השינה?) האטר נבהל ותוך כדי כך פוצע (חותך?) בטעות את אגודלו. הרוזן אורלוק מנסה למצוץ את הדם מהפצע, אך הוא נדחה מהאטר כשהוא מבחין בצלב התלוי על צווארו. האטר נרדם בחדר האורחים לאחר שיחה שניהל עם אורלוק.

כשהאטר מתעורר, הוא מבחין בפצעים חדשים, על צווארו, אותם הוא מייחס ליתושים. באותו לילה האטר ואורלוק חותמים יחד על המסמכים העוסקים במכירת הבית המדובר. האטר מוצא את "ספר הערפדים" במזוודתו (שלו? של אורלוק?) ומתחיל לחשוד כי אורלוק הוא נוספרטו (סוג של ערפד?). הוא מנסה להתחבא בחדרו בשעת חצות. אולם, הדלת הסגורה נפתחת מעצמה, אורלוק נכנס לחדר וטבעו האמיתי מתגלה. באותו זמן, (בביתו של האטר, ?) אלן הולכת מתוך שינה והרדינג מוצא אותה חסרת הכרה, צועקת להאטר. צעקותיה עוצרות בעד אורלוק, והוא מותיר את האטר בריא ושלם.

לאחר שהוא מתעורר, האטר מתחיל לחקור את הטירה על חלקיה השונים, לרבות אולמה התת-קרקעי. הוא מוצא שם ארון קבורה, ובו אורלוק ישן. משותק מהפחד ומההיתקלות הישירה בנוספרטו, הוא חוזר לחדרו, שם הוא חוזה באורלוק עורם ארונות קבורה על כרכרתו ומטפס לזה האחרון לפני שהכרכרה מתחילה לנסוע. האטר מנסה לברוח מהטירה דרך החלון, אבל הוא נופל ונוחת על האדמה, ומאבד את הכרתו מהמהלומה. בינתיים, ארונות הקבורה מונחים על רפסודה ומובלים בזרמו של נהר.

לאחר מכן, האטר נמצא בבית חולים לאחר שברח בהצלחה מן הטירה. ארונות הקבורה מונחים בסירה רחבה לאחר ש(צוות בית החולים?) רואה שהם מלאים באדמה ובעכברושים.