משתמש:ATDoron/בזיליסקוס, קיסר האימפריה הביזנטית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בזיליקוס
Βασιλίσκος
לידה המאה ה-5 המוקדמת
?
נרצח חורף 476-477
קונסטנטינופול
מדינה האימפריה הרומית המזרחית
עיסוק מונרך
שושלת לאו
שגיאת לואה ביחידה יחידה:WikidataBind בשורה 18<includeonly></includeonly>: אין יישות בוויקינתונים.

בָּזִילִיסְקוּס (לטינית: Flavius Basiliscus Augustus; יוונית: Βασιλίσκος) היה קיסר האימפריה הביזנטית יחדיו עם זנון, קיסר האימפריה הביזנטית משנת 475 ועד לשנה אחר כך, בה נפטר. בעת שלטונו נפל הכס המערבי של רומולוס אוגוסטולוס ונפלה האימפריה הרומית המערבית.

בזיליקוס היה אחיה של אשת לאו הראשון, קיסר האימפריה הביזנטית, עקב יחסו הטוב עם הקיסר הוא יכל לעלות בדרגות לתוך קריירה צבאית אשר נעצרה בשנת 468, לאחר הצלחות צבאיות משניות והפסד קשה במערכה נגד הונדלים בצפון אפריקה.

בזיליקוס ירש את הכס לאחר מות לאו, בעודו מנצל את חוסר הפופולאריות של זנון אשר נקרא דאז "היורש הברברי" של לאו והביא להפיכה בקונסטנטינופול. בעת שלטונו הקצב של בזיליקוס, הוא קישר בין העם לקונסטנטינופול לבין הכנסייה האורתודוקסית. הוא פעל לחיבור בין דת ומדינה ולקידום לימודי נצרות. בנוסף הוא פעל לשמירה על הסמכות שלו בכך שמינה בני משפחה ומכרים לדמויות מפתח בחצר המלוכה ומעבר אליה. אותו מהלך למינוי מכרים העלה את חמתם של רבים מבני האצולה וביניהם גם אחותו של בזיליקוס, ורינה. כאשר זנון חזר לקונסטנטינופול הוא לא נתקל בכל התנגדות. הוא לקח את הכס מחדש ורצח את בזיליסקוס.

מאבק הכוח בין בזיליסקוס לזנון הביא להחלשת כוחה של האימפריה הביזנטית להתערבות בנפילת האימפריה הרומית המערבית.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]


הקודם:
זנון, קיסר האימפריה הביזנטית
קיסרי האימפריה הביזנטית
476-477
הבא:
זנון, קיסר האימפריה הביזנטית