משתמש:Asaf M/פרוטו-בסקית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו. שיחה

פרוטו-באסקית היא שפה משוערת שקדמה לשפה הבסקית ושפות הקרובות לה, לפני הכיבושים הרומיים בפירנאים המערביים.

רקע כללי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבלשן הראשון שניגש מדעית לשאלת השינויים ההיסטוריים שעברו הבאסקים במשך מאות שנים היה קולדו מיטקסלנה(אנ'). עבודתו על פרוטו-באסקית התמקדה בעיקר בתקופה שבין המאה החמישית לפני הספירה למאה ה-1 לספירה, בסמיכות למגע הראשוני עם הרומאים.

השיטה העיקרית בה השתמש היה בשחזור פנימי(אנ') מכיוון שלשפה הבאסקית אין שפות קרובות חיות או כאלו שהשאירו שרידים כתובים, דבר שמונע את השימוש בשיטה ההשוואתית (אנ'). על ידי השוואת גרסאות של אותה מילה בניבים מודרניים והשינויים שעברו מילות השאולות מהשפה הלטיניות, הוא הסיק את צורות המילים הקדומות ואת הכללים לפיהם השתנו מילים וצורות היגוי לאורך הזמן.

עבודתו פורצת הדרך, שהגיעה לשיאה עם פרסום ספרו Fonética histórica vasca (1961), התבצעה בעיקר לפני שנמצאו הכתובות האקוויטניות (אנ'), אך הן גיבו לחלוטין את הצורות הפרוטו-באסקיות המוצעות של מיטקסלנה.

מאז, מספר בלשנים בולטים אחרים, כמו לארי טרסק, אלפונסו איריגואין, אנרי גאוול ולאחרונה חוסבה לקארה, חואקין גורוטקסגטי וריקרדו גומז, תרמו תרומות נוספות לתחום. כמה מהם, כמו לקארה, מיקדו את תשומת ליבם בתצורות מוקדמות אף יותר של השפה, תקופה שקדמה לפלישה הקלטית לאיבריה.


אחת החידות של הבאסקית היא המספר הרב של מילים שמתחילות בתנועות בהן התנועות הראשוניות והשניות זהות. יוזבה לקרה מציעה שבפרה-פרוטו-בסקית היה שכפול נרחב וכי מאוחר יותר, עיצורים ראשוניים מסוימים נמחקו והותירו את הדפוס האופייני של פרוטו-בסקית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]