משתמש:Carakozabra/אספרג מנוצה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אספרג מנוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אספרג מנוצה (שם מדעי: Asparagus setaceus או Asparagus plumosus) ידוע גם בשמו שרך אספרגוס, הינו צמח מטפס רב-שנתי ממשפחת החד-פסיגיים מסדרת האספרגאים.

למרות שמו הפופולרי האספרג המנוצה איננו שרך אמיתי, אלא בעל עלווה דמוית שרך

תיאור בוטאני[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרך האספרגוס הינו מטפס ירוק-עד רב שנתי, בעל עלווה וגבעולים ירוקים וקשים.

גבעול - אורך הגבעולים יכול להגיע עד כ-1.5 מטר. על הגבעולים מתפתחים קוצים דוקרניים.

עלווה - עלי האספרג למעשה אינם נחשבים לעלים כהגדרה, אלא הינם פילוקלדים, במקום ענפים בלי עלים ירוקים, הענפים נושאים נצרים דקים דמויי מחטים, אורכם מגיע עד לכ-7 מ"מ וקוטרם 0.1 מ"מ. הנצרים גלדים בצרורות, גבעול יכול להכיל עד 15 צרורות[1], היוצר עלווה שרכית דקה ירוקה, מה שמקנה לצמח מראה של עץ אשוח מיניאטורי.

פרח - פרחים קטנים בצבעי ירקרק-לבן, דמויי פעמון בקוטר של 5-7 מ"מ, עונת פריחתם הינה מהאביב עד הסתיו,[1] לאחר מכן הופכים הפרחים לפירות יער, המתכהות עם הזמן.[1]

פרי - הפרחים הקטנים, ישר עם סוף עונת הפריחה הופכים לפירות יער שחורים בקוטר 4-5 מ"מ וכל פרי מכיל גרעין 1[1] - חשוב לציין, כי פירות האספרג רעילים למאכל וגורמים לשלשולים וקלקול קיבה.[2]

תפוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוצאו ביערות טרופיים וסובטרופיים בדרום-מזרח אפריקה, המשתרך מערבית עד קליצדרופ שבמדבר קארו. האספרג המנוצה הפך פולשני במספר מקומות אליהם יובא. בחוף הצפוני של ניו סאות' ויילס וקווינסלנד, אוסטרליה - נחשב האספרג לעשב שוטה ולצמח פולש, באי הלורד האו ובאי נורפוק הפך לעשב בזכות עמידותם. במקומות אחרים הוא מגודל כצמח נוי.

גבעוליו וענפיו הדקים עם עליו המחטיים והעדינים מושכים אליו את תשומת ליבם של צלמים ומעצבי פנים, ואף של מעצבי זרי פרחים.

טיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן לגדל את האספרג המנוצה כצמח דקורטיבי בעציץ, בגינה, וגם בפנים הבית. האספרג אינו יכול להתקיים בתנאי קיפאון. הטמפרטורה הנמוכה ביותר בה יכול לשרוד הינה 1 מעלות צלזיוס, לכן באזורי אקלים ממוזג מגדלים את האספרג במשתלות או בחדרים עם תאורה גבוהה-לא ישירה.

תאורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האספרג הנוצתי מעדיף תאורה לא חזקה, ללא שמש ישירה. הוא מתמודד יפה בתנאי חצי צל, לכן מומלץ למקם אותו בחדר עם כיוון מזרחי או מערבי בקרבת החלון. בחורף יש למקם אותו קרוב למקור אור, ורחוק מהחלון בימי חורף קרים במיוחד.

טמפרטורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקיץ - האספרג מרגיש נפלא ב־20-25°С מעלות צלזיוס, אפשר גם להניח אותו מחוץ לבית ללא שמש ישירה אם אתם גרים קרוב לים או ליער למשל.

בחורף - הטמפרטורה האופטימלית לחרוף הינה 12-15°С מעלות צלזיוס. בתנאי טמפרטורה גבוהה ( מעל 25°С מעלות) הענפים עלולים להתייבש, ומחטים ינשרו.

לחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקיץ - חשוב לתחזק לחות של 70% לה זקוק האספרג. ניתן להשיג זאת עלי מספר אמצעים -

  • מגש לחות - ניתן להניח את העציץ עם הצמח על מגש עם מים ואבנים או גולות, שיהיה גדול יותר מגודל העציץ. האבנים או הגולות מונעות מהצמח לספוג את המים [השקייה תחתית] ומאפשרות להעמיד את הצמח על מקור מים מתאדה שמעלה את הלחות בסביבת הצמח.
  • כיפת לחות - שיטה נוספת היא להכניס את הצמח תחת פעמון זכוכית או פלסטיק, בעצם לצייר סוג של סביבת טרריום עם לחות הנשמרת תחת הכיפה.
  • חדר אמבטיה - במידה וחדר האמבטיה שלכם בורך גם בחלון שמשי (דרומי או צפוני) ניתן למקם את העציץ בחדר הרחצה - חדר עם לחות גבוהה ללא הרבה מאמץ.
  • מכשיר אדים - מכשיר אדים יוכל לספק סביבת לחות מבוקרת.
  • ריסוס ידני - ריסוס ידני, בסביבת הצמח על בסיס יומי, שאינו מרוסס ישירות על עלוות הצמח.

בחורף - בשימוש במזגן או מכשירי חימום, יש להשים לב לשינויים בלחות ולהתאים בהתאם.

השקיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקיץ - בתקופת הצמחייה שבין האביב לסתיו, בזמן ההשקיה יש להשרות את הצמח לחלוטין, ולתת לו להתייבש לגמרי בין ההשקיות. ניתן לעשות זאת על ידי השקיה תחתית, בה אנו מניחים את הצמח עם העציץ בקערת או דלי מים, כך שהמים מגיעים עד מחצית גובה העציץ ולהניח לו להשרות בתוך הדלי בין שעה ל3 שעות, להחזיר למקומו, ואז בתום שבוע עד 4 שבועות (עד שאדמת הצמח תתייבש לגמרי), יש לחזור על צורת ההשקיה.

בחורף - יש לרדת בתדירות ההשקיה, בעיקר אם הצמח נמצא בסביבה קרה ולחה. בחודש פברואר מתחילים להגדיל את תדירות ההשקיה, עם הופעת נצרים חדשים.

דישון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופת הצמיחה (בין האביב לסתיו) מדשנים אחת לשבועיים בדשן מאוזן. בחורף מורידים את תדירות הדישון לאחת לחודש ומורידים את המינון לחצי. חשוב לתחזק את רמות החנקן והברזל לאורך כל השנה.

מחלות ומזיקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האספרג נוטה לכנימות ואקריות. יש לשים לב ולבחון את הצמח מקרוב כדי לזהות השתלטות בשלבים מוקדמים, הניתנת למיגור ללא חומרי הדברה.

האספרג עלול להצהיב ולהתייבש בשל השקיה לא מספקת או בעקבות חשיפה לשמש ישירה.

  1. ^ 1 2 3 4 Weeds Australia - Weed Identification - Climbing Asparagus, web.archive.org, ‏2011-09-27
  2. ^ Jessica Walliser, Plumosa Fern: How to Grow and Care for This Unique Houseplant, Savvy Gardening, ‏2021-11-30 (באנגלית אמריקאית)