משתמש:Mirjammarion/איחוי (מלאכת יד)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

איחוי (מלאכת יד) הינו תיקון, הטלאה או תפירה של קרעים, חורים וקטעים בלויים[1] או מוכתמים בבגדים ובדים ארוגים או סרוגים . חשיבות האיחוי שנקרא באנגלית Mending כשאלו תיקונים כלליים או Darning באשר התיקון נעשה בצורת אריגה, רבה מאד. באנציקלופדיה הראשונה[2] לעבודות המחט שיצאה לאור ב-1884 'The Complete Encyclopedia of NEEDLEWORK' הפרק על איחוי (Mending), הנו השלישי מבין 20 פרקי הספר. באנגלית ישנם שתי מילים Mending שמשמעותו תיקון באופני תפירה שונים, Darn שהינו תיקון הנעשה באריגת מחט. מלבישים את הקטע שמסביב לחור שבגרב או בבד על כוס או פטריה מעץ. משחילים חוט תואם במחט, ומותחים חוטים אנכיים שיהיו חוטי השתי מעל לחור, אחר כך מקבעים את החוט לצידי ה'שתי' ואורגים את חוט ה'ערב' מצד אחד לשני וחזרה ולסירוגין אחרי קיבוע בבד לסירוגין מעבירים את המחט עם החוט מעל ומתחת חוטי השתי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש להניח שאיחוי בדים התחילו לאחר אנשים לארוג בדים בעמל רב ורצו לשמר את הבדים. בתרבותיות נוודיות ארגו פיסות בד קטנות יותר כיוון שהנול הנייד היה קטן יותר, או קלעו רצועות את הפיסות או הרצועות כך שהם ידעו לתפור קטעים יחד למעשה איחו את הבגדים מפיסות קטנות או רצועות קלועות. רק כאשר הם התחילו להתישב בתקופה הניאוליטית[3] ויכלו לבנות נולים יותר גדולים

ברב ספרי התפירה או ספרי המלאכה או אפילו ספרי היסטוריה של טקסטילים יש פרק מיוחד או פסקאות נרחבות על איחוי, של אריגים, סריגים[4]ןבגדים בכלל. במאות קודמות ואפילו בשלהי המאה ה-עשרים, למדו בנות בבתי הספר שיעורי 'מלאכת יד -בנות' בהם לימדו את הבסיס לתפירה ורקמה וגם לימדו סריגת גרביים יחד עם איחוי גרביים

במאה ה-17 וה-18 כל ילדה למדה תפירה ורקמה מגיל צעיר ככל האפשר כהכנה לחייה כעקרת בית שאז תהיה ממונה על תחזוקת המצעים והבגדים , גם אםתהיה לה תופרת שתתפור את בגדיה, עליה יהיה לתקן כל בד שהתבלה או נקרע. על דוגמיות הרקמה היא התאמנה בדגמי איחוי שונים[5] המחקים דוגמאות של בדים ארוגים . שיטת התיקון הזו נקראה 'תיקון אמנותי', הבד המתוקן והמחוזק צריך היה להיראות כך שלא ידעו שהוא תוקן. הסופרות מציינות שבאירופה היתה חשיבות יתר לאיחוי של צורות האריגים מאשר באמריקה וזה נכר בהבדלים ביון דוגמיות הרקמה האירופיות האמריקאיות ובספר על הדוגמיות האמריקאיות שיצא לאור ב-1921 מציינות שזו טעות ואפילו כשלון בחינוךהצעירות לתיקון ושימור.

בארץ היה ידוע בעיקר הביטוי איחוי גרביים,ועד אמצע שנות ה-1960 אף נמכר חוט מיוחד לאיחוי. תיקוני גרביים כמו גם תיקוני בגדים בכלל כמעט ונעלמו בסוף שנות ה-1970 עם תחילת האופנה המהירה.

פעם היה מקובל לאחות הכל ,גרביים, צווארונים כיסים, כלי מיטה. זה היה חלק מחובות עקרת הבית. בגדים עברו במשפחה מ מילד לילד הבא אחריו או אפילו מדור לדור, באופו פרדוקסיאלי התפתחות תעשיית 'האופנה המהירה' שאפשרה לאנשים לקנות בגדים זולים ללבשם כמה פעמים ואז לקנות בגדים חדשים הפסיקה אצ מנהגי האיחוי והתיקון אבל כשערימות הטקסטיל הצטרפו לבעיות של זיהום הסביבה קמה תנועות של מיחזור משביח לבגדים ותפירה איטית שעודדו נשים להפסיק לזרוק אלא לשוב ולתקן בגדים

בספר 'On Mending Stories of damage and repair' כותבת המחברת סיליה פים (Celia Pym)[6] במבוא לספרה ש'המילה איחוי מחוברת גם לגוף מחלים ובעיקר לאיחוי עצמות'. וכי האססוסיאציה הראשונה שמישהו עושה כאשר אתה שואל אותו על איחוי היא תיקון גרביים הם זוכרים סבתא, אמאת דודהת דוד או אבא שמאחים גרביים או יש להם סל עם גרביים ובגדים שיש לתקן. הבגדים שהיא מתקנת עבור אנשים מכילים עבורם סיפורים משפחתיים לעיתים של מי שסרג את הסוודרים ולעיתים על מי שלבשו אותם.

בספר THE BOOK OF FINE LINEN שכתבה פרנסואה דה בונוויל (Francoise de Bonneville), שבו היא סוקרת את ההיסטוריה של התפתחות כלי המיטה והמגבות ומפות השולחן. היא שבספר הוראות לעובדות בית שיצא לאטר ב1896, כתוב שרחצה וכביסה נעשים בימי רביעי, גיהוץ בימי חמישי ותיקונים











הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Maria da Conceicao, Recreating, WEARABLE ART, VIKING, 1979, עמ' 109-110, ISBN 0-670-75416-1. (באנגלית)
  2. ^ The`re`se de Dillmomt, Rita Weiss (ע), III Mending, The Complete Encyclopedia of NEEDLEWORK, 1996, USA: Running Press, 1884, עמ' 38-46, ISBN 1-56138-702-9. (באנגלית)
  3. ^ Elizabeth Wayland Barber, Courtyard Sisterhood, WOMEN`S WORK The first 20,000 years, USA: W.W. Norton, 1994, עמ' 78-81, ISBN 0-393-31348-4. (באנגלית)
  4. ^ Isabel Horner, Lois Gabriel (ע), Renovation of Knitted Wear , Care And Repair of Clothes, Teach yourself Dressmaking, 1959, London: The English Universities Press, 1939, Teach Yoursef, עמ' 228-244. (באנגלית)
  5. ^ Judith Reiter Weissman and Wendy LaVitt, Early Needlework,1650-1830, Labors of Love :America`s Textiles And Needlework,1650-1930, Great Britain: Studio Vista, 1988, עמ' 111-112, ISBN 0-289-80011-0
  6. ^ Celia Pym, Mending and the body, Making visible what`s missing, On Mending, England: Quickthorn, עמ' 9-10,16, ISBN 978-1-912480-58-6. (באנגלית)