משתמש:Talscaly/ניר גז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ניר גז

ניר גז Nir Gess

נולד ב 24 בפברואר 1958 בעפולה הינו יזם ואיש עסקים ישראלי הפועל רבות בזירה הבינלאומית ובעיקר באפריקה.

1. ביוגרפיה

ניר נולד וגדל במושב ניר יפה שבחבל התענ"כים כילד שישי למשפחת עולים מטוניסיה. אבי המשפחה חיים גז נולד בתוניס. הכיר את אמיליה ממשפחת סיאלום מאיטליה והם נישאו. הביאו לעולם עשרה ילדים מתוכם ארבעה בנות. ניר נולד בחודש פברואר 1958, שנה לאחר עלייתם של הוריו וחמשת אחיו הגדולים לישראל. אביו היה פעיל בסוכנות היהודית ועזר לכל המשפחות שהגיעו אחריו לארץ. מאוחר יותר עבר קורס מדבירים ועבד במועצה אזורית גלבוע. נעשה מנהל מחלקת התברואה במועצה אזורית גלבוע עד לפרישתו. חיים גז נפטר בשנת 2007.בנוסף לעברית רכש ניר בבית את השפה הצרפתית בה דיברו הוריו. גז למד בבית ספר יסודי ביישוב ניר יפה ולאחר מכן עבר לבית הספר החקלאי ויצ"ו ניר העמק שבעפולה. שמו ניר נועד לסמל את רצונם של הוריו להתחיל דף חדש בישראל ולתת שם ישראלי לילדם הראשון שנולד בארץ. אימו אמיליה, רוקחת במקצועה, לא עסקה במקצוע בישראל, אלא הקדישה את עצמה לגידול ילדיה .

ניר הינו אחיו הצעיר של תא"ל (מיל) יעקב גואז (גז) ז"ל שנפטר בשנת 2019 .

2. שירות צבאי וביטחוני

ניר בעת שירות מילואים במעבר ארז

ב-6 בפברואר 1976 התגייס ניר לצה"ל והתנדב לסיירת שקד. ניר נלחם במבצע ליטני ולקח חלק בחילוץ בני הערובה בחטיפת אוטובוס כביש החוף המוכר גם בשם אוטובוס הדמים (היה פיגוע טרור שבוצע ב-11 במרץ 1978 על ידי מחבלים מארגון הטרור הפלסטיני "פת"ח", ובו נרצחו 35 ישראלים ונפצעו 71).בהמשך יצא לקורס קציני חי"ר ובסיומו שימש כמדריך בבה"ד 1. באוגוסט 1978 הצטרף ניר

ליחידה 669 ושימש כקצין מבצעים . ב 11 באוקטובר 1979 השתחרר ניר מצה"ל בדרגת סגן והצטרף למשרד ראש הממשלה ביחידה לאבטחת אישים שם שימש בין היתר כמאבטח של ראשי הממשלה מנחם בגין, יצחק שמיר, וכמאבטח של אריאל שרון. בהמשך תפקיד מתקדם ראש צוות אבטחה . בשנת 1983 מונה לקב״ט אל על בפריס. את שירות המילואים עושה ניר במסגרת דובר צה"ל ובפד"מ עד היום הזה.

3. עסקים, פוליטיקה ופילנתרופיה

טקס קבלת מינוי שגריר של רצון טוב באוגנדה

בשנת 1988עזב ניר את משרד הביטחון לטובת פעילות עסקית במערב אפריקה, תחילה בזאיר, הידועה היום כרפובליקה הדמוקרטית של קונגו ולאחר מכן בסיירה-ליאונה. בשנת 1992 הוא נאלץ לעזוב את סיירה לאון בה היתגורר עם משפחתו, בשל מלחמת אזרחים עקובה מדם שפרצה שם ונמשכה קרוב ל-10 שנים. מסיירה לאון עבר ניר להתגורר במיאמי ( בין השנים 1992–2004) והיה איש עסקים. בשנים אלו ולאחריהם סייע ניר לרשות האמריקאית למלחמה בסמים ה DEA. על פעילות זו ואחרות כתב ניר ספר בשם סיפורו של סוכן https://www.amazon.in/Deep-Soul-Agent-Englis. בשנת 2004 החליט ניר לשוב לישראל ולהפכה לבסיס פעילותו. ניר משתמש בקשריו הענפים בקרב מנהיגי אפריקה על מנת לקדם יחסים בין מדינות אפריקה באופנים שונים.

פעילות עסקית ופילנתרופית :

לנניר ניסיון של כשלושים שנה באפריקה. ניסיון זה מקנה לו יתרון גדול בקידום פרויקטים המשלבים עסקים ותרומה לקהילה ולאוכלוסייה המקומית. החזון העסקי של ניר הוא קידום פרויקטים המעניקים רווח כלכלי ליזמים, תוך הקפדה על קידום הרווחה, הבריאות והחינוך של האוכלוסייה בה החברות הקשורות לניר פועלות. מאז עוסק ניר ביזמות עסקית בעיקר באפריקה בתחום פיתוח חקלאי והולכת מים. בין הפרויקטים ניתן לציין :

  1. מיפוי מאגרי המים התת-קרקעיים במאלוואי במימון הבנק העולמי
  2. גידול דגים בכלובים באגם מאלאווי בשיתוף משרד החקלאות
  3. גידול ירקות בחממות, פרויקט חקלאי הגדול מסוגו באפריקה
  4. קידום הכרת האינטרנט לגיל הרך בבית ספר וגנים במאלאווי, במסגרת פרויקט זה סופקו לילדים טאבלטים

4. חיים אישיים

בשנת 1980נישא ניר לאורלי נוי אותה פגש בעת שירותם הצבאי. לזוג ארבעה ילדים ושני נכדים.

קידום הכרת האינטרנט לילדי הגיל הרך במאלאווי

קשריו הענפים עם אנשי ממשל באפריקה, מסייעים לניר לקדם מיזמים בעלי אופי פילנתרופי. בשל פעילות זו מונה לשגריר של רצון טוב של ממשלת אוגנדה. במסגרת פעילות זו מקדם ניר, בשיתוף עם גורמים נוספים, פרויקטים בתחום החינוך, שימור הטבע וחיות הבר באוגנדה. כמו כן מקדם פעילויות רבות המקשרות בין השלטון המקומי לנציגי השלטון בישראל, באופן לא רשמי ובדיסקרטיות מלאה .

6 . לקריאה נוספת / קישורים חיצוניים :

a. שטח הפקר, סיפורו של סוכן בערוץ כאן 11 https://www.youtube.com/watch?v=t2NKQ-zBup8

b. אל נפשו של סוכן,https://indiebook.co.il/חיפוש?q=אל+נפשו+של+סוכן

c. https://www.amazon.in/Deep-Soul-Agent-English-Version-ebook/dp/B07MCR597V

ניר ונשיא מאלאווי, פיטר מותריקה Peter Motharika, צולם 6 ביולי 2019,

d. https://www.jpost.com/Jerusalem-Report/We-love-you-Skippa-597236

e. https://www.africatembelea.com/noiman-family-to-start-direct-flights-from-tel-aviv-to-entebbe/

על מדרגות מועדון הקצינים

f. ניר גז הינו חבר במועדון הקצינים הצרפתי, http://www.cnaparis.com/en/le-cercle/

א. סיפורו של סוכן, טל גטריטמן

b. Deep In The Soul Of An Agent,Tal Getritman. https://www.amazon.in/Deep-Soul-Agent-English- Version-ebook/dp/B07MCR597V