סולם מרקאלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סולם מרקאלי הוא שיטת למדידת עצימותה[1] של רעידת אדמה (המושג השגור כיום הוא "עוצמה סייסמית"[2]) על פי ההשפעה שלה על פני כדור הארץ, על תוואי השטח, על מבנים ובניינים ועל בני אדם. העצימות נמדדת בסולם בן 12 דרגות בו דרגה 1 מציינת רעידה שהורגשה רק במכשירי מדידה סייסמיים ודרגה 12 מציינת הרס טוטאלי. העצימות על פי סולם זה הולכת ויורדת עם המרחק ממוקד הרעש והיא נקבעת באמצעות איסוף הנתונים על השפעת הרעידה במקומות שונים על ידי אנשים שהיו באזורים שהושפעו מהרעש.

התפתחות סולם מרקאלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

סולם מרקאלי פותח על ידי חוקר הרי הגעש האיטלקי ג'וזפה מרקאלי בין השנים 1883 ו-1902 מסולם פשוט יותר בן 10 דרגות שנקרא סולם רוסי-פורל ועד שנת 1902 היה אף הוא בן 10 דרגות בלבד. הפיזיקאי האיטלקי אדולפו קנקני הרחיב אותו באותה שנה ל-12 דרגות. לאחר מכן הוגדר הסולם מחדש על ידי הגאופיזיקאי הגרמני אוגוסט היינריך זיברג ונודע בשם סולם מרקאלי-קנקני-זיברג (MCS). סולם זה עבר שינויים נוספים על ידי הבריטים הארי ווד ופרנק ניומן בשנת 1931, אז גם פורסם באנגלית בשם סולם מרקאלי-ווד-ניומן (MWN). לאחר מכן עבר שינויים נוספים על ידי צ'ארלס ריכטר ממציא סולם ריכטר וכיום הוא ידוע בשם סולם מרקאלי המותאם (MM).

סולם מרקאלי המותאם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדרגות הנמוכות של הסולם מתארות בדרך כלל את האופן בו מורגשת רעידת האדמה על ידי התושבים. הדרגות הגבוהות יותר מבוססות על הערכת הנזק למבנים ולפני השטח. הטבלה להלן נותנת מושג לדרגות של סולם מרקאלי המותאם:

I. מכשירית לא מורגשת על ידי אנשים - נמדדת במכשירים בלבד.
II. קלושה מורגשת על ידי אנשים בודדים, בעיקר בקומות גבוהות. חפצים תלויים עשויים להתנודד.
III. קלה מורגשת על ידי אנשים הנמצאים במבנה, בעיקר בקומות גבוהות, אך לא כולם יזהו שמדובר ברעידת אדמה. הרגשה דומה למעבר של משאית כבדה בסמוך. מכוניות חונות עשויות להתנודד מעט. ניתן להעריך את משך הרעידה.
IV. בינונית מורגשת היטב בתוך מבנים, בלילה עשויה להעיר אנשים משנתם. כלים, חלונות ודלתות עשויים לנוע מעט או לרעוד, קירות עשויים לחרוק, התחושה דומה להתנגשות של משאית בבנין. מחוץ לבית מורגשת על ידי חלק מהציבור, מכוניות חונות מתנודדות באופן מורגש.
V. חזקה למדי מורגשת היטב למעט על ידי אנשים בנסיעה, כלי אוכל וחלונות עשויים להישבר, פעמונים תלויים יצלצלו. תחושה של רכבת מהירה עוברת בסמוך.
VI. חזקה מורגשת היטב על ידי כולם. כלי אוכל וחלונות נשברים, טיח נסדק ונופל, ספרים נופלים ממדפים ורהיטים זזים ממקומם. אנשים נבהלים ורצים החוצה מבניינים, קושי ללכת ישר.
VII. חזקה מאוד קושי לעמוד יציב, מורגשת גם בזמן נסיעה במכונית. נזק שולי לבתים המיועדים לעמוד בפני רעידות אדמה, נזק קל עד בינוני למבנים רגילים, נזק כבד לבתים רעועים.
VIII. הרסנית נזק קל למבנים עמידים לרעידות, נזק כבד לבנינים רגילים עד כדי קריסה חלקית, התמוטטות מוחלטת של מבנים רעועים, קריסה של ארובות, עמודים וקירות. חפצים כבדים זזים ממקומם.
IX. מחריבה בהלה כללית. נזק משמעותי למבנים עמידים לרעידות אדמה, נזק כבד לבנינים רגילים וקריסה חלקית תוך התנתקות היסודות.
X. נוראה קריסה של מבנים עמידים לרעידות ושבירה של יסודותיהם, פסי רכבת מתעקמים.
XI. נוראה ביותר כמעט כל הבתים קורסים, גשרים מתמוטטים, פסי רכבת מתעקמים לחלוטין.
XII. קטסטרופלית הרס מוחלט, שינויים מורגשים בתוואי השטח, תנועות גליות של האדמה והעפה של חפצים באוויר.

התאמה למדידות מדעיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סולם מרקאלי לא מבוסס על גדלים פיזיקליים הניתנים למדידה אובייקטיבית כמו משרעת הרעידה, מהירות התנועה, תאוצת הקרקע או משך הרעש – אלא על תחושה אישית ועל הנזק שנגרם לסביבה. עם זאת, תחושת הרעידה מראה התאמה בדרגות הנמוכות לתאוצת הקרקע ובדרגות הגבוהות למהירות התנועה שלה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סולם מרקאלי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]