סמל שוודיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סמל שבדיה)
סמל שוודיה
גרסאות
סמל שוודיה הגדול באיור משנת 1900 בערך. מאז 1908, רק הקולר של מסדר המלאכים מקיף את המגן (הקולר הנמוך ביותר)
גרסה פשוטה יותר של סמל שוודיה הגדול
פרטים
המחזיק בסמל שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך אימוץ 11 באפריל 1525 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סמל שוודיה הגדולשוודית: Stora Riksvapnet) וסמל שוודיה הקטן (lilla riksvapnet) הם סמלי המדינה הרשמיים של שוודיה.

מלבד היותו סמל המדינה הרשמי, סמל שוודיה הגדול הוא גם החותם האישי של המלך, ולפיכך מלך שוודיה יכול לקבוע שגם אנשים אחרים מבית המלוכה יוכלו להשתמש בו, בשינויים ובהתאמות הנדרשים.

חלקי הסמל[עריכת קוד מקור | עריכה]

המגן[עריכת קוד מקור | עריכה]

המגן מחולק לארבעה רבעים באמצעות צלב זהב שזרועותיו מתרחבות בקצוות: ברבעים הראשון והרביעי, ניתן לראות את שלושת הכתרים המלכותיים של שוודיה בזהב על רקע כחול. כתרים אלו היו סמל מאז תקופת שלטונו של אלברכט ממקלנבורג. השדות השני והשלישי, הם כחולים ועליהם שלושה פסים אלכסוניים לבנים גליים. עליהם אריה זהב שלשונו וטפריו אדומים והם מסמלים את שושלת ביילבו. באמצע המגן נמצא מגן נוסף שמחולק בניצב: צידו הימני מחולק באלכסון לצבעים כחול, לבן ואדום ועליהם אגרטל זהב מעוטר. זהו סמלם של בית ואסה (ומכאן האגרטל), שושלת מלכים ששלטו בין השאר בשוודיה בשנים 1523 - 1654. צידו השמאלי של המגן הוא שדה כחול שבראשו שבעה כוכבי זהב, תחתם נשר זהב שהיה סמלו של נפוליאון בונפרטה ותחתיו גשר עם שני צריחים וארבעה עמודים כסף מעל נהר. זהו סמלו של קרל הארבעה עשר, מלך שוודיה אבי שושלת ברנדוט שהיה מרשל צרפת בצבא נפוליאון.

הבסיס[עריכת קוד מקור | עריכה]

המגן נתמך על ידי שני אריות שלכל אחד מהם יש זנב שקצהו דומה למזלג (queue fourchée). האריות פונים מהמגן ועל הראשים שלהם מצוירים הכתרים המלכותיים. האריה מהווה חלק חשוב בהרלדיקה של שוודיה במהלך מאות השנים האחרונות ובמיוחד בסמלי המדינה.

סמלי המסדרים המלכותיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו כן, ניתן לראות כי המגן מוקף על ידי הקולר של מסדר המלאכים. מסדר זה הוא אחד החשובים ביותר בשוודיה, ואות המסדר הוא האות החשוב ביותר שהמדינה יכולה לתת לאדם פרטי כלשהו.

לפני 1908 המגן היה מוקף בדרך כלל על ידי הקולר של יותר ממסדר אחד, ובדרך כלל היה מדובר בקולרים של כל ארבעת המסדרים המלכותיים (כוכב הקוטב, וואסה והחרב). כמו כן, הייתה תקופה שבמהלכה הקיף הקולר של מסדר צ'ארלס השמיני את המגן. הקולרים הוספו מסביב למגן בסדר יורד (שנקבע לפי חשיבות המסדרים): מסדר צ'ארלס השמיני, מסדר וואסה, מסדר כוכב הקוטב, מסדר החרב ומסדר המלאכים.

החותם האישי של מלך שוודיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החותם האישי של מלך שוודיה

צורתו של החותם האישי של מלך שוודיה נקבעה ב-1943 באמצעות חוק מיוחד. החותם שנקבע בחוק כולל את החלק המרכזי של סמל שוודיה הגדול. הדגל – המכונה באופן רשמי דגל הפיקוד האישי של הוד מלכותו – וקיים בצורה אחת בלבד. כיום קיים עותק אחד בלבד, ועותק זה הוא עבודת מלאכה של איינאר קדג'ה שהיה אומן הרלדיקה שוודי. הבד שעליו תפור החלק המרכזי של סמל שוודיה מוצמד למוט מתכת באופן קבוע כאשר בראש המוט יש כתר.

סמל שוודיה הקטן[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמל שוודיה הקטן

הגופים העיקריים שמשתמשים בסמל שוודיה הקטנה הם הממשלה השוודית והסוכנויות השונות הכפופות אליה. מסיבה זו ישנם מקרים בהם מוסיפים לסמלה אותות שונים המציינים את סוג הפעילות של הגוף, וזאת רק בתנאי שוועדת ההרלדיקה השוודית אישרה זאת. לדוגמה, ניתן למצוא את הסמל על כל חליפות המדים של משטרת שוודיה. לעיתים המגן שבסמל מוקף על ידי סמל מסדר המלאכים.

ההגבלות על השימוש בסמלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השימוש בסמלי שוודיה נתון לפיקוח לפי החוק, הקובע כי "בפעילויות מסחריות סמל המדינה, הדגל או כל חותם רשמי אחר של שוודיה לא ישמשו כחלק מסימן רשום או כל סימן אחר עבור המוצרים או השירותים, וזאת בתנאי שלא ניתן אישור מתאים. הוראה זו כוללת כל סימן או טקסט המתייחס לממשלת שוודיה שיכולה לתת אישורה לסימן מסחרי אישור רשמי. הוראה זו כוללת גם את הסמלים המוניציפליים שנרשמו".

כל תמונה או איור המורכבים משלושה כתרים המסודרים שניים מעל אחד נחשבים כהעתק של הסמל הקטן, והשימוש בהם מוגבל בחוק[1].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Lag (1970:498) om skydd för vapen och vissa andra officiella beteckningar, www.notisum.se (בשוודית)


ערך זה הוא קצרמר בנושא סמלים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.