פורטל:היסטוריה/חדשות המחקר/ארכיון/2

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

התערוכה "היטלר והגרמנים" מוצגת בברלין[עריכת קוד מקור]

במוזיאון ההיסטוריה הגרמנית שבברלין נפתחה באוקטובר 2010 תערוכת "היטלר והגרמנים" שמנסה לעמוד על מהות החברה שיצרה את המפלצת אדולף היטלר. התערוכה משכה אלפי מבקרים מתוכם 4000 ביום הראשון בלבד. דובר המוזיאון רודולף תרבולד ציין כי הפופולריות של התערוכה נובעת מרצון הגרמנים עצמם להבין כיצד אדם שחי בשולי החברה הפך להיות מנהיג של העם הגרמני. הוא הוסיף כי דמותו של היטלר משפיעה על כל אדם והתערוכה מסייעת לגרמנים להבין את עברם.

בכניסה לתערוכה מוצגת תמונה ובה נראים אזרחים גרמנים משולהבים עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה. אוצרי התערוכה בודדו מתוך הקהל דמות שזוהתה כאדולף היטלר הצעיר. התמונה, הופצה על ידי המפלגה הנאצית לפני הבחירות ב-1932, במטרה את היטלר כחלק מהעם הגרמני. היא ככל הנראה זיוף וכתב העיתון המקוון ynet אסף אוני המדווח מברלין מציין כי כמו התמונה "כל יחסי היטלר והעם הגרמני נעים על המישור שבין אמת לבדיה מתוכננת היטב".

בתערוכה מוצגים פריטים היסטוריים רבים הקשורים לתקופה ולאדם. קסדה ועליה צלב קרס עיתונים ואמצעי תעמולה נאציים ובהם פיסלוני מתכת של היטלר, וחפצים שונים ובהם קלפי משחק עם דמותו. מוצגים אחרים מראים את תגובת העם הגרמני לתעמולה ובהם מכתבי הערצה של ילדים גרמנים לפיהרר ותוצאות התעמולה בדוגמת שלט רחוב גדול שמכריז: "בעיר שלנו יהודים אינם רצויים" ומסמכים שונים ובהם אישור של חברה גרמנית בדבר משלוח ציוד לאושוויץ, צילומים של המתות חסד בבתי החולים ובסך הכל מוצגים כ־600 פריטים וכ־400 צילומים.

התקשורת הגרמנית הביעה, מאידך, חששות כי התערוכה עלולה להיות מגנט ומוקד משיכה לגורמים נאו נאציים ומעריצים של היטלר. העיתון הגרמני דר שפיגל מתח ביקורת על אוצרי התערוכה. לטענת עורכי העיתון המיקוד של התערוכה סוטה מהיטלר כדמות היסטורית ובסיכומו של דבר מתמקדת בעם הגרמני. עם זאת, מבקרי התערוכה והמבקרים בה מסכימים כי היא מסמלת את השינוי שחל בחברה הגרמנית. עתה משדור המעורבים ישירות בהשמדה ובמלחמה נעלם, נחשפת ומתקבלת עובדת מעורבות החברה הגרמנית על כל רבדיה בשלטון הנאצי ופשעיו. התערוכה מסמנת התבוננות מפוקחת יותר בעבר תוצאותיו ומוראותיו ומעמידה את הקהל עם ראיות הסותרות את התפיסה הרווחת כי היטלר היה קוסם שהטיל כישוף על הגרמנים והביא לחורבנם ולחורבן אירופה והעם היהודי.

כתבה בעיתון "ישראל היום"

תיאור התערוכה על ידי סוכנות הידיעות "רויטרס"

פורסם:אוקטובר 2010