פקק כתר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פקק כתר

פקק כתר הוא פקק נפוץ הניתן לחליצה חד-פעמית באמצעות פותחן בקבוקים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקק הומצא על ידי ויליאם פיינטר בשנת 1892 בעיר בולטימור, ונחשב למוצר החד-פעמי הראשון בהיסטוריה.

עקב הצלחתו המיידית של המוצר שינתה החברה שיצרה את פקקי הכתר את שמה מ- The Bottle Seal Company ל-Crown Cork and Seal Company.[1]

לפני המצאת פקקי הכתר שימשו פקקי שעם לסגירת בקבוקי משקאות מוגזים. פקקי השעם נטו להתייבש אם לא באו במגע עם נוזל המשקה, לאבד מנפחם ואז להיפלט מהבקבוק בלחץ הגז שבבקבוק. מסיבה זו עיצבו היצרנים בקבוקים שתחתיתם בצורת כיפה הפונה כלפי חוץ, על מנת לאלץ את אחסון הבקבוקים באופן אופקי. בעקבות המצאת פקק הכתר שונה עיצוב בקבוקי המשקה לצורה המוכרת כיום.[2]

עיקרון פעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרת פקק כתר

פקקי כתר עשויים כיום ממשטח אלומיניום עגול אשר שוליו מכופפים קלות לצורת כתר. המשטח צבוע בצידו החיצוני, ובצידו הפנימי כולל חומר אוטם. סגירת הפקק על גבי הבקבוק נעשית על ידי הצמדתו לפי הבקבוק תוך לחיצה על הכתר לתןך מגרעת הנמצאת בהיקף פי הבקבוק. סגירת פקק כתר נעשית באמצעות כלי המיועד לכך (פוקק). בתעשיית המזון סגירת הפקקים נעשית במכונה, אך קיימים גם פוקקים ידניים לשימוש ביתי (למשל לסגירת בקבוקי בירה המבושלת בבית).

פתיחת הפקק נעשית בעיקרון המנוף - הפותחן מושען על גבי הפקק עצמו כשלשונית ממוקמת מתחת לכתר הסגור, עם הרחקת ידית הפותחן מהבקבוק נפתח חלק מהכתר והפקק מוסר מהבקבוק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פקק כתר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ History and Timeline, Crown: Brand-Building Packaging
  2. ^ Nickell, Joe (2011). "'Pop' Culture: Patent Medicine Becomes Soda Drinks". Skeptical Inquirer. Committee for Skeptical Inquiry. 35 (1): 14–17.