קיריאק אבדאניי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

קיריאק אבדאניירומנית: Chiriac Avădanei;‏ 8 בינואר 19272014) היה מהנדס רומני, ראש צוות המתכננים של תעלת דנובה-הים השחור ותוכניות רבות נוספות.

אבדאניי נולד בטרגו טרוטוש (Târgu Trotuş), במחוז בקאו ולמד בית ספר תיכון בפנימיה, ביאשי, בעזרת מלגה שניתנה לתלמידים מצטיינים. לאחר סיום הלימודים, בגלל בצורת במולדובה, נשלח על ידי אביו לקנות תירס בחבל באנאט. היות שכבר היה בבאנאט, הלך ונבחן בחינות כניסה לפוליטכנית של טימישוארה ועבר בהצלחה. בסיום לימודיו עבד בהנהלה הכללית של המשרד לתכנון בניית מסילות הברזל וכעבור שנתיים עבר למכון לתכנון הובלות במכוניות, בשיט ובאוויר.

לאחר שצבר ניסיון רב בתכנונים מורכבים, הוזעק אבדאניי ביולי 1973 והוטל עליו לרכז את תכנון חידוש העבודות לכריית תעלת דנובה-הים השחור, הפרויקט הגדול ביותר אי פעם ברומניה. אבדאניי התחיל לעבוד עם קבוצה של 185 מהנדסים וטכנאים, שפעלה בשיתוף פעולה עם המוסדות האקדמיים והמחקריים השונים של רומניה. במהלך הזמן הקבוצה גדלה ל-225 מומחים ולאחר שהתחיל יישום הפרויקט, המתכננים היו מבלים שלושה ימים בשבוע בשטח, בפיקוח על העבודות. הפרויקט הצליח ולאחר סיום התעלה הראשית הצוות בראשות אבדאניי תכנן גם את התעלה הצפונית.

בשנים האחרונות, לפני מותו, עבד אבדאניי על התכנון מחדש של הפרויקט שנזנח, תעלת דנובה-בוקרשט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]