שיחה:אבאקום

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תו החיה ושאלות נוספות[עריכת קוד מקור]

1. " וכתב שהיבלות והפצעים שהופיעו על גופו של אלכסיי הם תו החיה." משתמש:AddMore-III הקישור מ"תו החיה" מוביל לערך "המספר 666", ושם כתוב שבנצרות משמעותו שלילית, ויש הפניה לערך מיוחד בשם החיה. מהערך החיה מבינים שבעצם המשמעות אינה רק "שלילית". כן כתוב בערך 666 שביהדות משמעותו חיובית. תהיתי לאיזה משני המובנים התכוונתָ, או התכוון אבאקום? מההקשר נראה לי שהתכוונתם למשמעות הנוצרית, ולכן תיקנתי את ההפניה כך שתוביל לערך החיה . זה קצת מוזר - האם התכוון להתגרות בצאר על ידי השוואתו לנירון? מצד שני, אם ראה במלכותו את "רומא השלישית" אז אולי התכוון להשוואה מחמיאה? בכל אופן אם שגיתי בהפניה, אתקן
2. "הוא הפציר בצאר שלא להשיב את העם הפשוט מאחורי הכנסייה האמיתית, בטרם אחרית הימים" - אני מניח שצריך להוריד את המילה "שלא"? "הפציר בצאר להשיב את העם הפשוט וכו'" ?
3. "אמרתי להם שניקון הזאב ביקש שנצטלב בשלוש אצבעות, אך רועינו הראשונים הצטלבו בחמש אצבעות (כלומר בשתיים)" - מה פירוש "כלומר בשתיים"?
4. "בוניפטייב ונרונוב היו מראשי חוג "קנאי האמונה", קבוצה של אנשי דת רדיקלים שביקשו לתקן את הסיאוב שפשה לדעתם בכנסייה הרוסית".. "אחד ה"קנאים" היה הנזיר ניקון." - יש כאן אם הבנתי נכון סיפור מורכב. ניקון, שתחילה היה אחד מהקנאים, הופך לאויב שלהם כאשר הוא מתמנה לפאטריארך? וזאת למרות שהוא פותח ברפורמה שבחלקה מקובלת עליהם? כדי לעשות את הערך מובן יותר , אולי הייתי מוסיף אחרי המשפט שהבאתי על קנאי האמונה משהו כמו: "אין לבלבל עם "אדוקי האמונה הישנה" ו"מתנגדי הרפורמות" המוזכרים בהמשך". בעצם אני לא בטוח שזה נכון. צריך לחשוב על איזשהו פיתרון.
מה שעוד מקשה את הבנת הסיפור המורכב ממילא, זה אולי שהמתנגדים מכונים פעם "הפלגנים" פעם "מתנגדי הרפורמה" ופעם "אדוקי האמונה". קראתי עכשיו את הערך עליהם ועל הפילוג בכנסיה הרוסית, ואני מבין ששמותיהם השתנו במהלך הזמן. אבל אולי כדאי איכשהו להסביר את זה.
--Ritai - שיחה 23:42, 31 בינואר 2021 (IST)[תגובה]

שלום רב, ריטאי. מצטער על לשוני הארכאית.
  1. בנצרות, כמובן. תיקנתי את הקישור.
  2. שלא להשיב מאחרי ("ולא יראה בך ערות דבר" וגו'), כלומר לא לגרום לעם להתרחק מעל הכנסייה. שיניתי.
  3. הכוונה היא לאופן ההצטלבות הזה (היד הימנית), שמקובל לתארו כ"בשתי אצבעות", אך ניקון מתייחס אליו כ"חמש."
  4. הסיפור אכן מורכב מאוד, התחלתי לעסוק בפילוג הכנסייתי אבל מאבקים בדפי שיחה די המאיסו עלי את ויקיפדיה. ניקון כפה חלק מהאג'נדה המקורית של הקנאים בחוזק יד, וקומם על עצמו רבים מהם, תוך כדי הפגנת שחיתות אישית. ניסיתי להבהיר את הטרמינולוגיה בערכים הראשיים, הרסקול ואדוקי האמונה הישנה, וקצת בערך שכאן. מבין המתנגדים הרבים לניקון, שהונעו בעיקר על ידי מחאה נגד התערבות המדינה בעניינים מקומיים (ודת בכלל זה), חלק לא-גדול נמלט לשממה והתארגן. הצאר אפשר להם לקיים אוטונומיה בצפון הרחוק, כדי לנקז את ההתמרמרות וחוסר הסדר למקום אחד. הם עברו גיבוש אידאולוגי, בהשפעת הספרות העניפה שאבאקום חיבר. משם הגיעו אדוקי האמונה הישנה. גם הם וגם הכנסייה הממוסדת הציגו את הפילוג בדיעבד כשאלה דתית עמוקה, כעימות בין שני מחנות דתיים בעלי השקפה מוגדרת. אבאקום, שהיה מנותק בסיביר וחסר השפעה, הוצג בדיעבד כקדוש וכאידאולוג של המתנגדים. AddMore-III - שיחה 00:03, 1 בפברואר 2021 (IST)[תגובה]


לילה טוב משתמש:AddMore-III (מקווה שזה בסדר שתייגתי אותך. שמי איתי).
  1. לגבי אופן ההצטלבות, ראה את השינוי שעשיתי - מקווה שהוא מקובל עליך. (שכחתי לציין זאת בתקציר העריכה)
  2. לגבי ניקון - העברתי את המשפט על כך שהשתייך לקנאים (לפחות בהתחלה) לפיסקה "גלות שניה", כי זה נראה לי יותר קריא ככה עבור מי שלא מכיר. מקווה שמקובל עליך.
  3. לדעתך, האם זה יהיה נכון לעשות קישור פנימי מה"קנאים" בפיסקה הראשונה אל "אדוקי האמונה"? אם זה אפשרי, זה עשוי להקל על ההבנה.
  4. רק לשם הרחבת דעתי, בלי קשר לעריכת הערך - תוכל לאמר לי מדוע אבאקום כתב לצאר אלכסיי שהוא נושא את סימן החיה? לפי מה שקראתי בערך החיה הסימן הזה הוא דבר שלילי שמסמן את עובדי החיה ונביא השקר שמושלכים לאגם האש בסופו של דבר.
  5. עוד אשאל מתוך סקרנות - בערך החיה לא מוזכר כלל חזון דניאל. ואילו אני מייד נזכרתי בשירו של מאיר אריאל, "חיית הברזל" שם הוא כותב: "מקובל שהרביעית היא רומי". האם יש קשר לערך החיה לדעתך ? (נזכרתי בזה גם בגלל שאבאקום שואף להקים את מלכות רומי השלישית) --Ritai - שיחה 03:48, 1 בפברואר 2021 (IST)[תגובה]
ערכתי בעצמי לאחר עריכותיך. אין קשר ישיר בין החוג האליטיסטי של ה"קנאים" ל"אדוקי האמונה הישנה". אבאקום התכוון להגיד לו שבכך שהוא תומך ביוונים, הוא משרת את השטן (באופן מילולי לחלוטין, לא רטורי) ולכן הופיע עליו הסימן. בערכי ויקיפדיה לא מוזכרים דברים רבים, אך חזון יוחנן מושפע מאוד מספר דניאל. ל"רומי השלישית" אין קשר לכך, אלא מדובר בראייה של מוסקבה כיורשת רומא וביזנטיון. AddMore-III - שיחה 00:27, 2 בפברואר 2021 (IST)[תגובה]
תודה רבהמשתמש: AddMore-III
Ritai - שיחה 00:52, 2 בפברואר 2021 (IST)[תגובה]