שיחה:אפקט מוצרט

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אין להציג מדע זבל וטענות שאין להן אסמכתא כערך לגיטימי. אין שום אפקט מוצרט. רלף פון שוונץ 12:54, 20 ינואר 2006 (UTC)

תתפלא, אבל אני חושב כמוך. אלא שמטרת הערך אינה לטעון כי האפקט קיים (ואם היית גם קורא את הערך היית רואה שחלק גדול עוסק בביקורת על הטענה), אלא לתאר תופעה חברתית: יש קבוצה גדולה של אנשים שמאמינים בכך, עד כדי כך שמדינות בארצות הברית החלו להפעיל תוכנית מוזיקלית על סמך ההנחה שהאפקט קיים, מכונים טיפוליים על פי השיטה עושים כסף, והספר של דון קמבל הפך רב מכר ואפילו תורגם לעברית. זו הצדקת קיומו של הערך כמתאר מציאות ושל הערכים האחרים העוסקים בתורות אליל למיניהן: רייקי רפלקסולוגיה וכו'. לסיכום אני ממליץ לך לקרוא את המאמר ב-TIME, יש שם קטע משעשע שלא כללתי על חקלאי בטוסקנה שמשמיע מוצרט לגפנים שלו בטענה שהענבים מבשילים מהר יותר והמוזיקה מבריחה מזיקים. לכאורה מטורף, אבל על פי הכתבה ב-TIME חוקרים מאוניברסיטת פירנצה בודקים את הטענה! אביהו 13:25, 20 ינואר 2006 (UTC)
לא סברתי שאתה או כותבי הערך סבורים שהאפקט קיים (הערך האנגלי מועתק בקווים כלליים ובלי קרדיט ממילון הספקנים כאן, כך שברור שהגישה אינה של מאמינים נלהבים). עדיין, הפתיח לערך צריך להגדיר טוב יותר במה מדובר: סוג של מדע-זבל או מדעיזם. רלף פון שוונץ 14:11, 20 ינואר 2006 (UTC)
כמי שתרגמה את הספר וגם התראיינה עליו ברדיו ובטלוויזיה, אוסיף כאן את דעתי האישית (ולא מדעית בעליל):

המוזיקה של מוצרט מצטיינת, מעל לכל, בתואם, בשלמות, בתחושה של ,נכונות" - כל צליל, אקורד, מודולציה, מעבר מנושא לנושא, בקיצור, כל פרט במוזיקה שלו נשמע בבואו כיחיד האפשרי, כך שלא תיתכן שום דרך אחרת לכתוב את הדברים, בניגוד למה שקורה אצל בטהובן, למשל, עם כל גדולתו, כמו שיודע כל מי שמכיר את הסיומים הלא-נגמרים שלו. הנכונות, ההכרחיות הזאת של מוצרט היא שיוצרת, לדעתי, את אפקט מוצרט - היא זו שמסדירה אצל המאזין הן תהליכים גופניים כמו נשימה ודופק והן נפשיים ושכליים. ברור שאם אדם רגוע, נושם באופן סדיר ומרוכז בהאזנה, גם יכולתו השכלית גוברת, לפחות לזמן קצר. אין כאן כל מיסטיקה, כפי שאמרתי בתוכנית של מייק הולר, כשהתארחתי בה לפני כמה שנים. אינני יודעת עד כמה זה מדע, אבל זבל זה בוודאי לא, ובכל מקרה, האזנה למוצרט יכולה רק לעזור, עם מחקרים או בלעדיהם. --שלומית קדם 14:44, 20 ינואר 2006 (UTC)

אין מחקרים המוכיחים שמשחק השחמט מעלה את האינטליגנציה של המשחקים בו ובכל זאת בצורה אינטואיטיבית כל מי שמכיר את המשחק יעיד שכך הדבר. עדיין מחכים לנו בעתיד כמה גילויים מדעיים, לא הכל כבר ידוע, לכן לא הייתי פוסל על הסף את האפשרות שמקצבים חיצוניים משפיעים על תהליכים פנימיים באורגניזם האנושי. אולי לא, אולי כן, אך פסילת דברים על הסף מזכירה לי את פסילת התכונות הרפואיות של השום על ידי הרופאים במהלך שנים רבות בטיעון של אמונות טפלות.ליש 16:08, 20 ינואר 2006 (UTC)
נדמה לי שבובי פישר הוא הדוגמה הטובה ביותר להוכחת דבריך. על הסף אין לפסול השערה כלשהי, אבל לפני שהיא מתקבלת יש לנסות להפריך אותה (זה לא אני, זה קרל פופר). משום מה בתחומי הפסבדו-מדע נהוג לוותר על ניסיונות ההפרכה, והנימוק "לא הכל כבר ידוע" הוא נימוק מקובל. אם "לא הכל כבר ידוע", איך אתם יודעים בביטחון עצום כל כך על השפעתו המבורכת של אפקט מוצרט? דוד שי 16:34, 20 ינואר 2006 (UTC)
איננו יודעים. זאת השערה בלבד וכך תשאר עד שתופרך או תוכח. זאת הדרך בה זה הוצג על ידי אביהו, עם כל הספקות וכל הביקורות. זה לא הוכח, אך גם לא הופרך.ליש 16:45, 20 ינואר 2006 (UTC)
השאלה העיקרית היא אכן אם הצליחו להפריך את האפקט הנטען, הטענה שהאפקט מגוחך כמו גם הטענה שהוא סותר את מה שאנחנו יודעים אינן רלוונטיות כלל ועיקר. לפי הטיעונים הללו גם מכניקת הקוונטים מעולם לא הייתה מתקבלת. צריך לבדוק האם הבדיקות הוכיחו את המופרכות ולא אם נראה לנו שזה לא הגיוני. מהערך נראה לפחות שהעניין מתקבל בפקפוק רציני ויש מחקרים מסוימים שרומזים שהאפקט איננו כפי שנטען, אלא קשור להשפעה הפסיכולוגית של ההנאה, אבל בין זה לבין הפרכה טוטאלית, כמו בדוגמאות שגילגמש נתן יש עוד מרחק גדול. טרול רפאים 16:49, 20 ינואר 2006 (UTC)

אין לי טענות על דבריה של שלומית קדם בעניין מוצרט, אני מסכים שהאזנה למוצרט יכולה רק לעזור. מה שאינני מסוגל להבין זה איך התאפשר ניסוי בעכברים עם מוזיקה של פיליפ גלאס? איפה היו האגודות לזכויות בעלי חיים? ואיך לא התגלתה השפעה לרעה של המוזיקה שלו? דוד שי 18:57, 20 ינואר 2006 (UTC)

מה קשור לפה גילגמש? לא נתתי, לא לקחתי, שפכו את דמי לחינם, אני מוחה נגד העוול! גילגמש שיחה 19:02, 20 ינואר 2006 (UTC)
תודה, בחמש הדקות האחרונות אני מחפש לשווא בכל מיני חתכים את ההפרכה הטוטלית שסיפר לנו עליה טרול. אביהו 19:05, 20 ינואר 2006 (UTC)
צר לי, הכוונה הייתה לאביהו. טרול רפאים 19:39, 20 ינואר 2006 (UTC)
מענין לענין באותו ענין של בובי פישר שהוזכר לעיל. הדוגמה של בובי פישר לא רלבנטית, כי אין לנו הוכחה לחוסר אינטליגנציה אצלו, אלא לכך שהצליח להכניס את עצמו לפט בסוף (פסיכופט, סוציופט וכדומה.ליש 20:09, 20 ינואר 2006 (UTC)
אין לנו הוכחה למאומה, ובפרט אין לנו הוכחה האם "משחק השחמט מעלה את האינטליגנציה של המשחקים בו", או שלבעלי אינטליגנציה גבוהה יש גם הישגים נאים בשחמט. בהיעדר הוכחות, יפה לנו השתיקה. דוד שי 08:28, 21 ינואר 2006 (UTC)

בעיה בקישוריות של קישור חיצוני[עריכת קוד מקור]

המאמר של רינה יהושע אינו פועל 212.179.212.205 15:02, 30 ביולי 2015 (IDT)תגובה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר באפקט מוצרט שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 08:55, 1 באוקטובר 2022 (IDT)תגובה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר באפקט מוצרט שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 08:02, 8 בנובמבר 2022 (IST)תגובה