שיחה:דואליזם

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הסבר לשחזור[עריכת קוד מקור]

המשפט הזה:

התפיסה הדואליסטית העיקרית המצויה כיום ביהדות, ואשר ראשיתה בימי חז"ל היא האמונה בהישארות הנפש. אמונה זו שנעדרת מן התנ"ך, אך מופיעה במפורש בכתבים היהודיים שאחריו, גורסת כי האדם מורכב מנפש ומגוף, כשהגוף מתכלה בעוד הנפש נפרדת מן הגוף בעת המוות וממשיכה להתקיים לנצח.

תקין לגמרי. לא הייתה סיבה למחוק אותו. אם מישהו חושב אחרת, מוטב שיביא צידוקים לעמדתו. הישארות הנפש היא אכן תפיסה דואליסטית, והיא אכן מופיעה ביהדות מכתבי חז"ל ואילך (יש רמז לאמונה הזאת בספר קהלת, אבל זהו רמז דק בלבד). DrorK 01:30, 24 אפריל 2006 (IDT)

האומנם? ראה שמואל א כה, כט: "והיתה נפש אדני צרורה בצרור החיים את ה' אלקיך ואת נפש איביך יקלענה בתוך כף הקלע". נראה שיש כאן אמונה מפורשת בהישארות הנפש.

בקשה פיצול לפני הרחבה[עריכת קוד מקור]

השארות הנפש, הבסיס לדואליזם (למה לייחסו דוקוא לדקרט?) ה"מודרני" המטריאליסטי ,והדואליזם הדתיאיסטי הם שני דברים שונים לגמרי שאין בינהם שום קשר. אני מציע לפצל את המאמר לדואליזם נפשי ולדואליזם תאיסטי. לאחר מכן אשמח לכתוב את 2 הערכים. התנגדויות? --מוניסט 23:20, 7 מאי 2006 (IDT)

אתה יכול לכתוב שני ערכים מורחבים ולהפנות אליהם מהמאמר הזה באמצעות תבנית "ערך מורחב". כך אנחנו נוהגים במקרים כאלה. המונח "דואליזם" מתייחס גם ל"דואליזם נפשי" וגם ל"דואליזם תאיסטי" (כפי שאתה קורא להם, אני מניח שאלה מונחים מקובלים). לא זו בלבד, אלא שיש קשר בין שני סוגי הדואליזם. בכל מקרה הרחבות הן דבר מבורך, אבל אני לא חושב שהערך הזה כשלעצמו לקוי או מיותר. ‏DrorK‏ • ‏שיחה‏ 10:02, 8 מאי 2006 (IDT)

לענין הדואליזם בתנ"ך- תיאור בריאת האדם בתחילת ספר בראשית הינו תיאור דואליסטי. תחילה נוצר גוף ואלוהים נופח בו רוח.

הטיעון שמובא בשם יוסי אגסי נשמע שגוי, כי ההוכחה של דקארט על קיום הנפש לא מבוססת על הטענה שמה שהתודעה תופסת היא בהכרח נכון אלא על כושר החשיבה של האדם! שזו תופעה שאי אפשר להסביר אותה כתופעה פיזיקאלית. 212.199.57.197 14:45, 28 ביוני 2016 (IDT)[תגובה]

אמנם "וַיִּיצֶר יְהוָה אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים" אבל אז "וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה" ולא לנשמת חיים בתוך עפר. נפיחת החיים באדם שינתה אותו, ושוב לא היו שתי ישויות נפרדות: אדם ונשמה אלא רק אדם נפש חיה.
כושר החשיבה של האדם נתפס רק בתודעה, לולי התודעה לא היו ראיות לחשיבה אנושית.‏ Uziel302שיחהאמצו ערך יתום! 14:59, 28 ביוני 2016 (IDT)[תגובה]

ומה בנוגע ל - דניאל י"ב ב',י"ג:"ורבים מישני אדמת עפר יקיצו - אלה לחיי עולם - ואלה לחרפות לדראון עולם...ואתה לך לקץ ותנוח - ותעמוד לגורלך לקץ הימין" קהלת י"ב ז': "וישב העפר על הארץ כשהיה והרוח תשוב אל האלהים אשר נתנה"? וכן ישעיה ס"ו כ"ד: "וְיָצְאוּ וְרָאוּ--בְּפִגְרֵי הָאֲנָשִׁים, הַפֹּשְׁעִים בִּי: כִּי תוֹלַעְתָּם לֹא תָמוּת, וְאִשָּׁם לֹא תִכְבֶּה, וְהָיוּ דֵרָאוֹן, לְכָל-בָּשָׂר."