שיחת משתמש:Dualist

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אני מניח שיש לך רקע כזה או אחר בפילוסופיה, לפי ההערות שלך לערך דואליזם. טענת שהערך כולל טעויות, אבל ההסבר שלך אינו די ברור. הערך דואליזם בא להסביר את עקרון האמונה הדתית ו/או הפילוסופית שהעולם מורכב משני עצמים/סובסטנציות/מהויות: חומר ורוח, גוף ונפש, טוב ורע וכד'. לדעתי יש קו מחבר בין תפיסות דואליסטיות שונות, ולכן יש מקום לערך שעוסק בדואליזם באופן כללי, אם כי באמת רצוי לפתוח ערכים נוספים המרחיבים על כל גישה בנפרד, וליצור הפניות מהערך הכללי לערכים הספציפיים. בכל מקרה, אני לא מכיר את המונחים "דואליזם נפשי" ו"דואליזם תאיסטי". תוכל לכתוב איפה המונחים האלה מופיעים, ומדוע הערך מציג אותם בצורה לא נכונה? ‏DrorK‏ • ‏שיחה‏ 06:16, 9 מאי 2006 (IDT)

טוב מוחלט לעומת רע מוחלט(שמוחלטותו נגזרת מהקודם) הוא אלמנט פילוסופי מוקדם בכ 500 שנה, שמניח אלוקות בשביל טרסדנטיות. לאחר מכן התפתח רעיון הטרסדנטיות של האדם, מושג הנפש הנצחית, החיים שלאחר המווות וכד'.
מתוך הרעיון הזה הפיזיקה של הטבע שהתגלתה דרך האבחנה במחזוריותו ובתבניות שבו, יצרה את המטריאליזם. ממנו, כאמונה פילוסופית לאו דווקא דתית(למרות שאומצה ע"י המיסטיקנים הדתיים כפי שניתן לראות בקבלה) ניתן ה"תרוץ" (כמו תנועת האפולגטיקה הנוצרית) להצלחה של המטריאליזם.
אותו נימוק מטאפיזי היה הדואליזם של הגוף-נפש, אותה אי תלות של החומר במה שנקרא "רוח".
בכל אופן, אלו 2 רעיונות שונים לגמרי, ובעלי השלכות שונות. מבחינת האבולוצייה של הרעיונות הפילוסופיים ניתן לראות את התחלתם באידאות של היוונים, אך זהו קשר אנקדוטלי בעיקרו. אולי אפשר לכתוב על זה קטע קצר באבולוצייה של הפילוסופיה.
אני מקווה שהייתי ברור. המונחים שתיארתי כנראה מוכרים לך בטרמינולוגיה שונה מזו שהזכרתי, למרות שהיא המדוייקת מכולם.--מוניסט 20:39, 9 מאי 2006 (IDT)
יש לי בעיה עם התזה שהצגת לעיל, והיא שמדובר בפרשנות. אתה מתאר כאן את האבולוציה של הפילוסופיה לפי פרשנות מסוימת שמקובלת עליך, אבל יש גם פרשנויות אחרות. אתה מניח שמושגים של טוב ורע קדמו למושג האלוהות, ולא ברור לי על מה אתה מבסס את ההנחה הזאת. מושג הנפש הנצחית אינו מחייב הנחת טרנסדנטיות של האדם. יש הרבה אמונות שרואות את האדם מוגבל, אמנם לא מבחינת הזמן, אבל בהיבטים אחרים, גם בחיים שלאחר המוות. דוגמה קלאסית לכך היא תפיסת עולם המתים בדת המצרית הקדומה. המטריאליזם לא נבע בהכרח מחקר הטבע (הפיזיקה). בדתות פגאניות מקובל לראות באלים חלק מן העולם והם האחראים כביכול על תופעות הטבע. את המחקר המדעי אפשר דווקא לראות כהתפתחות של הדתות המונותאיסטיות, שכן הן מניחות שהאל נמצא מחוץ לעולם ולא בתוכו, אבל כאמור אין אדם נעשה מונותאיסט רק מצפייה במחזוריות ובתבניתיות של הטבע. אני מסכים איתך שיש הבחנה בין סוגים שונים של דואליזם, כפי שפירטת, אבל אני גם רואה קשר הדוק ביניהם, ולא בכדי ניתן לכל הסוגים האלה שם אחד. ‏DrorK‏ • ‏שיחה‏ 05:14, 10 מאי 2006 (IDT)
ללא הנחת טרנסדנטיות האדם, מותו הנראה לעין כפי שהוא נתפס ע"י זולתו הוא מוות סופי, כפי שהפרה ששחטתי ואכלתי לא חוזרת לחיים. למה להאמין שהוא ממשיך לחיות(מוגבל או לא) כשברור שהוא מת ,נרקב וקבור באדמה וכל הוויתו "נעלמה"?
אני מקבל שהמונותאיזם הוא לאו דווקא נגזרת של המחקר המדעי, אך הפרשנויות המאוחרות שלו כדואליסטיקה שמבעצת הפרדה מוחלטת בין פיזיקליזם ל...משהו אחר הוא תוצר של ההצלחה הכבירה של המדע בלהסביר דברים שבעבר היו נחלת אנשי הדת בלבד. הצלחה שדחקה את האלוקים רחוק יותר ויותר מהעננים, למאדים(גיהנום לפי הכנסייה במאות הראשונות), מחוץ למערכת השמש הקופרניקאית ולבסוף מחוץ לזמן וליקום ולמפץ הגדול. מחוץ לכל המציאות באשר היא נגלתה או לא.
דואליזם זו מילה כללית שיכולה להצביע על רעיונות עמוקים שונים. אפשר גם להגיד שמנגנון הפקת האנרגייה של כל החיים הביולוגים הוא דואליסטי בבסיסו.(והרי זהו נושא חשוב מאין כמוהו). נשימה אירובית ונשימה תאית אנארובית. האם גם זה צריך להכנס למאמר ? אני רואה קשר הדוק בינהם. --מוניסט 17:22, 12 מאי 2006 (IDT)

קצרמר ATP למה?

לא הצלחתי להבין מדוע הוספת תבנית קצרמר לערך הזה. תבנית קצרמר כפי שהוגדר: "קצרמר הוא כינוי למאמר קצרצר בויקיפדיה שאינו מכיל די מידע בקשר לנושא בו הוא עוסק ודרושה בו הרחבה רבה. בדרך כלל יכיל הקצרמר הגדרה מילונית בלבד, או מספר משפטים מועט"

במקרה זה הערך ארוך ובעל מספיק מידע לתת הבנה בסיסית של המושג. תמיד יש מה להוסיף, אך "קצרמר" זה לא. אגב, מקובל להוסיף תבנית זו בסוף ערך, ולא בראשיתו. לשירותך, DGtal 22:55, 11 מאי 2006 (IDT)

תודה על הטרמינולוגייה. לדעתי הערך קצר מאוד ויסודי עד מאוד, לא מתרומם מעבר לידע תיכוני, ולגמרי לא ענה (או בכלל דן) בשאלה שבאתי לפתור ב"הכה את המומחה". / אולי יש תבנית "ערך זה דורש הרחבה" ? --מוניסט 23:04, 11 מאי 2006 (IDT)

ייתכן מאוד שאתה צודק. במקרה כזה שבו הערך מכיל את המידע הבסיסי, עצתי היא שתשאל בדף השיחה של הערך. סביר שאנשים שמתעניינים בתחום עוקבים אחריו, ואולי הם יוסיפו לערך כדי להרחיב אותו לרמה גבוהה יותר. כתבתי לפני התנגשות עריכה: יש תבנית:להשלים שלא מיועדת למקרה כזה. במקרה הזה, שבו לפי דבריך הערך שלם, אך נמצא ברמה בסיסית, הפתרון היחיד שאני חושב עליו הוא דף השיחה. DGtal 23:21, 11 מאי 2006 (IDT)


משתמש זה נחסם אחרי שזוהה כטרול העונה על השם דיזה. גילגמש שיחה 10:09, 13 מאי 2006 (IDT)